CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterstängning av pool [Nybörjare]  (läst 15510 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #20 skrivet: november 07, 2016, 11:10:39:39 »
Har du frostskydd i poolrummet finns ingen anledning att ta bort pumpen. Jag har själv pumpen stående i oisolerad bod och jag tömmer den bara på vintern via nedre pluggen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #21 skrivet: november 07, 2016, 11:41:34:34 »
Tack! Lossar du locket till silen? Mitt lock sitter stenhårt - vågar inte riktigt bända det med risk att det går sönder. Vad rekommenderar du?

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #22 skrivet: november 07, 2016, 12:22:17:17 »
Står grejorna frost fritt behöver du inte göra något mer än drenera ut vattnet. För då är det ju inget som kan gå sönder.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5547
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #23 skrivet: november 07, 2016, 15:20:28:28 »
Frostfritt när man kan se ut under väggen?
Jag skulle nog i alla fall försöka se till att det inte kunde dra rakt igenom boden från marken och upp om jag skulle lita på den där värmaren.
Kolla också att den fungerar...

Är du inte säker på att du kan få frostfritt så skulle jag säga att alla de där hårda plaströren kan frysa sönder om du inte är säker på att de är dränerade.
De svarta PEM-slangarna som troligen ligger i marken (du borde se övergången från hårda plaströr till PEM i just ovanför marknivå) tål att frysa.

Jag skulle chocka poolen även om vattnet är kallt, det gröna försvinner då (blir grått), och det är mindre risk för missfärgning av linern om det är "grått" än grönt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #24 skrivet: november 07, 2016, 15:32:32:32 »
Tack! Lossar du locket till silen? Mitt lock sitter stenhårt - vågar inte riktigt bända det med risk att det går sönder. Vad rekommenderar du?
Menar du locket på pumpen? Jag har ett särskilt verktyg som följde med, du borde ha ett liggande också.

Och så håller jag med Rickard, det kan inte bli speciellt kallt ute innan den där frostvakten inte hjälper.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #25 skrivet: november 07, 2016, 21:27:41:41 »
Locket till grovsilen före pumpen sitter med en grov gänga. Vrid åt vänster för att lossa locket. Det sitter en stor O-ring under locket, den kan kärva. Gummihandskar ger bättre grepp om den trilskas. Bända skulle jag inte göra för då finns risk att något spricker.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #26 skrivet: november 07, 2016, 23:36:55:55 »
På den här sprängskissen ser du verktyget.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #27 skrivet: november 08, 2016, 10:22:16:16 »
Frostfritt när man kan se ut under väggen?
Jag skulle nog i alla fall försöka se till att det inte kunde dra rakt igenom boden från marken och upp om jag skulle lita på den där värmaren.
Kolla också att den fungerar...
Skall kolla temperaturen i rummet. Nu är det minusgrader ute och elementet är på.

Är du inte säker på att du kan få frostfritt så skulle jag säga att alla de där hårda plaströren kan frysa sönder om du inte är säker på att de är dränerade.
De svarta PEM-slangarna som troligen ligger i marken (du borde se övergången från hårda plaströr till PEM i just ovanför marknivå) tål att frysa.
Skall kolla detta. Tack för tipset!

Jag skulle chocka poolen även om vattnet är kallt, det gröna försvinner då (blir grått), och det är mindre risk för missfärgning av linern om det är "grått" än grönt.
Utmärkt tips! Tack!

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #28 skrivet: november 08, 2016, 10:31:18:18 »
Menar du locket på pumpen? Jag har ett särskilt verktyg som följde med, du borde ha ett liggande också.
Jag tror inte det finns, men skall ta en titt till. Annars får jag försöka hitta det i en butik eller på nätet. Det är inte en rak "skåra" i locket utan lite som en "våg"

Och så håller jag med Rickard, det kan inte bli speciellt kallt ute innan den där frostvakten inte hjälper.
Bör jag sätta tillbaka locket på skimmern? Igår stoppade jag ner ihoprullad bubbelplast i röret som går till pumpen i skimmern, men tog in locket och filterkorgen i boden. Känns som en dålig ide egentligen, men ville vara säker på att det inte spricker. Bör jag sätta tillbaka locket på skimmern?

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #29 skrivet: november 08, 2016, 10:33:24:24 »
På den här sprängskissen ser du verktyget.


Tack, ja tyvärr verkar det verktyget saknas.

Så här ser locket ut med "skåran" -  ursäkta den dåliga bilden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag