CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Högt ph  (läst 7775 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anette70

  • Gäst
Anette70
Högt ph
« skrivet: augusti 10, 2013, 22:11:28:28 »
Hade ph på ca 6,8 och enligt folkpools kemikalkylator skulle jag då använda ca 2500 gr ph höj. Jag hällde i ca 1000 gr och nu efter 2 timmar har ph ökat till 8,4. Hur kunde det bli så stor förändring direkt? Var instruktionerna helt fel? Vad göra nu? Ska jag avvakta eller åka och köpa ph sänk? Finns det något annat sätt man kan sänka ph på än att använda kemikalier? Jag har aldrig justerat ph förut eftersom det brukar ligga runt 7,2 och det är ändå tredje sommaren med pool.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Högt ph
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2013, 09:38:47:47 »
Om pH överreagerar och ändrar sig väldigt fort så tyder det på låg alkalinitet i vattnet.Så hög pH som du har nu är olämpligt, kloret desinficerar mycket dåligt i det lägen. Något annat sätt att justera pH än med kemikalier finns inte, däremot finns det ju olika kemikalier som man kan använda. Vissa sorters klor påverkar även pH. I vår pool så använder vi flytande klor (natriumhypoklorit) och det höjer i sig självt pH så vi använder saltsyra för att sänka detta. Men flytande kemikalier används väl i första hand om man har autodoseringssystem som vi har. Hur stor är poolen och vad har du för värden på vattnet utöver pH ?

Anette70

  • Gäst
Anette70
SV: Högt ph
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2013, 20:31:21:21 »
Vi har en pool som är 8*4 meter och vi använder saltklorinator. Det har regnat en del idag som antagligen har bidragit till att ph nu gått ner lite. Just nu har vi ph 8,2, klor 1 och alka 120. Vattnet ser bra ut och övriga värden är ju ok så jag kanske ska avvakta lite till.

Utloggad hakansson

SV: Högt ph
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2013, 21:18:17:17 »
Vi har en pool som är 8*4 meter och vi använder saltklorinator. Det har regnat en del idag som antagligen har bidragit till att ph nu gått ner lite. Just nu har vi ph 8,2, klor 1 och alka 120. Vattnet ser bra ut och övriga värden är ju ok så jag kanske ska avvakta lite till.
Jag kör också med saltklorinator och jag får alltid tillsätta PH- (saltsyra) för att hålla ner PH värdet. Slår du i 1-2 dl så får du ner PH värdet plus Alka.

Anette70

  • Gäst
Anette70
SV: Högt ph
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2013, 21:38:56:56 »
Detta är tredje säsongen med pool och vi har aldrig haft för högt ph tidigare, det brukar ligga runt 7,2 och nu var det första gången det gick ner så pass så jag kände att jag behövde höja ph och då blev det alldeles för högt... Brukar däremot vara lite osäker på om alka är för låg men i sommar har den legat på en bra nivå hela tiden. Men som sagt, tycker det är svårt att läsa av alkan.

Utloggad Erica

SV: Högt ph
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2013, 22:35:33:33 »
Många rapporterar om svårigheter att mäta alkalinitet med god noggrannhet. Men så länge som du klarar att hålla pH korrekt så var inte för orolig för alkalinitet. Vi mäter den inte ens och har inte haft några problem, dock har vi då automatik för klor o. pH. Men dina värden verkar väl helt ok utom då att pH kommit lite högt. Alka kommer att sjunka "på köpet" om du tillsätter syra.

Utloggad deppa

SV: Högt ph
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2013, 19:53:50:50 »
Jag kör också med saltklorinator och jag får alltid tillsätta PH- (saltsyra) för att hålla ner PH värdet. Slår du i 1-2 dl så får du ner PH värdet plus Alka.

Jag har också 8*4 pool och saltklorinator. Kämpar med hög Alka och högt pH i början av säsongen. Vid 7.8-8,0 pH sänker jag den med 1 liter 30% saltsyra. För ner pH till 7.0 som sakta går upp igen. När Alka blivit stabilt går det långsammare. Numera möter jag sällan Alka utan bara pH, Redox och saltnivå i realtid. Saltnivån är också viktig.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad hakansson

SV: Högt ph
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2013, 21:07:10:10 »
Jag har också 8*4 pool och saltklorinator. Kämpar med hög Alka och högt pH i början av säsongen. Vid 7.8-8,0 pH sänker jag den med 1 liter 30% saltsyra. För ner pH till 7.0 som sakta går upp igen. När Alka blivit stabilt går det långsammare. Numera möter jag sällan Alka utan bara pH, Redox och saltnivå i realtid. Saltnivån är också viktig.
[/quot
Hur hårt kör du din saltklorinator. Jag kör min på 40% 8 timmar om dagen hela året. Nu har jag bara en 6*3 pool.
Jag får slå i ca 1dl 30% saltsyra i varannan vecka.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag