VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med vattnet  (läst 1540 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SpaaEmelie

Problem med vattnet
« skrivet: januari 01, 2020, 17:12:34:34 »
Hej
Jag har ett spaabad som ser ut så här när jag mäter PH-värdet. Jag badar inte så ofta, men chock-klorerar med 8 gram 1 gång i veckan. Den har ett system som sköter övrig klorering själv, så kallade ”spaa-frogs”. Jag har försökt att ha i PH-upp och ”alka-up” men tror inte att jag gör rätt. Någon som kan ge ett tips på hur jag ska lösa problemet. Vattnet byttes i oktober.
Det blir även jättemycket skum, som ett regelrätt skumbad när jag kör jettarna.

Tacksam för hjälp.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Problem med vattnet
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2020, 20:02:35:35 »
Skumbildning brukar ofta tyda på att man fått i fett i vattnet - t.ex. sololjor eller liknande. Tvättmedel/schampo kan givetvis ge en liknande effekt.

Spafrogsystemet har jag ingen erfarenhet av, men jag vet att det använder brom, inte klor, som desinfektionsmedel. Hur sedan det fungerar ihop med att du klorerar manuellt en gång per vecka är jag osäker på. Spa-frogsystemet har ingen mätning av klornivå eller pH som autodossystem har. Du säger att du använt pH-upp och "alka-upp", men undrar över om du gör rätt. Men vad har du för mätvärden ? Lyckas du hålla pH i korrekt intervall ? Beträffande klornivå blir det svårt att veta vad som kan vara korrekt eftersom du använder två olika desinfektionsprodukter, klor och brom, och då är ju frågan vilken som domineraroch vilken nivå du skall ha. Du kan ju inte justera bromnivån, men klornivån beror ju på hur mycket och hur ofta du tillsätter klor. Alka brukar inte vara kritisk - mera något som man kan få återkomma till om man har problem med att hålla pH-värdet korrekt.

Utloggad Telekiter

SV: Problem med vattnet
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2020, 13:19:11:11 »
Jag håller med Erica. Det är väldigt svårt köra kontinuerligt med både Brom och Klor och då kunna få rätt mätvärden. Jag funderade själv ett tag på köra "spa frog"-systemet men tyckte det blev för dyrt. Om Spa Frog primärt använder Brom som Erica säger (och du vill fortsätta med det) så skulle jag strunta i kloret och istället använda aktivt syre (pulverform). MEN du kommer då också att tvingas använda Alka+ (doseringen är enkel, för varje skopa aktivt syre du tillsätter så tillsätter du även halv skopa Alka+). En skopa = en matsked = ett kaffemått.

Skum är precis som Erica säger beroende på att man inte duschat tillräckligt innan bad. Solkräm, hudkräm, smink, schamporester i håret, Balsamrester, till och med deodorant. OCH notera; Det räcker inte! att man "sätter upp håret" (ett argument jag fått många gånger av folk som inte vill duscha håret innan bad) så håret inte är direkt i vattnet. Vattenångan i badet stiger upp mot huvudet och kondenserar till vatten i håret, och små droppar rinner längs huvud/hals tillbaka ner i vattnet och tar då med sig hår/hudprodukter/smink vilket skitar ner vattnet och det blir skum.

/Urban.
« Senast ändrad: januari 09, 2020, 10:53:23:23 av Telekiter »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med vattnet
« Svar #3 skrivet: januari 08, 2020, 21:00:26:26 »
Håller med föregående kommentarer.
Fritt klor(HClO/ClO-) är ett bättre desinfektionsmedel än fritt brom(HBrO/BrO-)
Klor (Cl) har större oxiderande verkan än brom (Br). Vidare bättre bakteriedödande effekt. Men de har olika fördelar och nackdelar som tagits upp i andra trådar.
Om det fria bromet inte har något att reagera med så är slutprodukten bl a. bromidjoner (Br-).
Om fritt klor tillsätts kommer bromidjonerna bilda fritt brom och det fria kloret bildar verkningslösa kloridjoner (Cl-).
Så här kan reaktionen se ut;
2HClO + 2Br- → 2Cl- + Br2 + 2H+ → HBrO + HBr + 2Cl-
Enligt mig är det dumt att varva klor och brom som desinfektion.  :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med vattnet
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2020, 21:14:04:04 »
Enklare förklaring.
Om endast brom eller klor används som desinfektion är det bättre.
Om brom har används som desinfektion och man tillsätter klor som desinfektion blir desinfektionen sämre enligt mig.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med vattnet
« Svar #5 skrivet: januari 10, 2020, 15:53:02:02 »
Ett förtydligande.
Urbans metod verkar fungera bra. Han har rent vatten. Aktivt syre renar/oxiderar vattnet (bränner bort biprodukter). Bromet är desinfektionsmedlet i hans fall. Som Urban skrivit i tidigare trådar tillsätter inte han dessa samtidigt (aktivt syre och brom). Vilket betyder att i detta fall är det bara ett desinfektionsmedel, brom.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag