Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Långtidsklor fräter sönder lacken  (läst 3207 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chetic

Långtidsklor fräter sönder lacken
« skrivet: augusti 01, 2019, 13:28:37:37 »
Hej! Enligt instruktionerna för "veckoklor" ifrån Nitor ska man klippa ett hörn på tablettens påse och lägga den i poolen. Gjort så ett tag nu och noterat att det blir bubblor i lacken enligt bilden nedan. Vad gör man åt ett sånt här problem? Hur gör ni med långtidsklor för att undvika det?



Poolgiganten

Utloggad Chetic

SV: Långtidsklor fräter sönder lacken
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2019, 17:29:11:11 »
Vill tillägga att det är bubblor precis där tabletten har landat och legat

Utloggad oscar

SV: Långtidsklor fräter sönder lacken
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2019, 07:35:53:53 »
Ska du använda klor i spabadet får det endast vara snabbklor. Veckopuckar ska man absolut inte köra i spabad.
Byt till snabbklor så borde felet inte bli värre.

Utloggad Chetic

SV: Långtidsklor fräter sönder lacken
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2020, 09:45:12:12 »
Varför ska man inte det? Det har ju fungerat jättebra för att dosera och kräver mindre underhåll.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Långtidsklor fräter sönder lacken
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2020, 20:17:28:28 »
Veckoklor lägger man i skimmern och inte i poolen. Klor är ett oxidationsmedel och kan vid för hög koncentration missfärga ytor. Förhoppningsvis är det bara syrgasbubblor du ser. Den bildade fria kloret bryts ner till bla. syrgas som kan ses som bubblor.
I ett spabad kan det vara svårt att använda veckopuckar. Så om du gör det? Byt till annan form av klor.
Roger

Fredrik1432

  • Gäst
Fredrik1432
SV: Långtidsklor fräter sönder lacken
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2020, 15:19:58:58 »
Veckoklor lägger man i skimmern på sin pool, det du har är ingen pool det är ett spabad.
I instruktionerna till Nitor står det ju också 1 st puck i veckan till 20 kubik, skulle tror att du kanske har 1,5 kanske 2 kubik i ditt spabad.
Man ska aldrig använda poolpuckar i ett spabad, byt omgående till snabbklor. Tyvärr är ju skadan redan skedd och det kommer bara bli värre med tiden.

SpaFred

  • Gäst
SpaFred
SV: Långtidsklor fräter sönder lacken
« Svar #6 skrivet: januari 21, 2020, 15:29:51:51 »
Det finns ju "puckar" för veckoklorering av spabad.
https://www.poolklubben.se/product/spa-multiklor-1-kg
Det är den här produkten som ska användas då.
Läggs i "skimmern eller i en flytande dosör.

Utloggad Chetic

SV: Långtidsklor fräter sönder lacken
« Svar #7 skrivet: januari 23, 2020, 09:54:07:07 »
Jag vill bara förtydliga för framtida besökare att långtidsklorpuckar har fungerat väldigt bra för mitt spabad, förutom när de har kommit i kontakt med de lackerade ytorna. Man får vara noga med att öppningen i behållaren är ganska liten (typ 1cm i mitt fall) för att doseringen ska bli rimlig. Måste fortfarande testa och justera ungefär en gång i veckan, ibland varannan, men det har fungerat väldigt bra.

Problemet jag har haft är att hitta puckar som får plats i flottören, eller en större flottör. Det är min egen konstruktion som har gjort att tabletten har ramlat ut och frätit på lacken.

Men jag inser nu att jag borde ha lagt puckarna i filterlådan... Man lär sig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag