VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump  (läst 5104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2019, 08:52:04:04 »
...för att poolen vill ha cirka 15000kWh per år (stockholm, pooltak, 31gr, 4-5månader). Jämför det med energiuttaget  från huset så ser du att det inte är försumbart.
[/quote

Helt rätt ett år körde vi jordvärmen till poolen men fick tänka om. Den vintern gick nibe mest på elpatronen . Marken hade gått ner ca 1.5  tempzoner. Kanske bergvärme klarara sig bättre men man ska vara medveten om att det är ingen evighetsmaskin..värmen kring slingan o kör man poolen på sommaren o huset på vintern o de är ok skulle i princip 2 hus kunnat dela på en panna och slinga på vintern... men så gör man inte. Funkar inte att dimensionera så.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #11 skrivet: juni 09, 2019, 10:37:32:32 »
Men det här med frusna borrhål var väll mest ett problem förr när installatörerna inte kunde dimensionerna ordentligt.

Jag borrade extra djupt för att merkostnaden var försumbar i sammanhanget och för att jag inte skulle behöva elpatron lika mycket som jag vet att en granne behöver som bara borrade 100m.

I detta fall pratar vi nyinstallation som kommer dimensionerad därefter samt ha frikyla. Då tycker jag det är fel att skrämma upp trådstartaren med dumheter. Det hade varit en helt annan sak om trådstartaren hade en befintlig installation som går delvis på elpatron under vintern.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad nyburjare

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #12 skrivet: juni 09, 2019, 15:54:35:35 »
Skrämma upp  ? vad är det för jäkla trams , här skriver vi väl råd tips o erfarenheter och det hade väl nästan i så fall varit värre om han hade en befintlig installation, nu står man i läge att köpa och då är väl allas erfarenheter trevligt att läsa.

Jag skriver om mina erfarenheter , sen kan man ha olika och olika åsikter .

Det är klart att ju djupare man gräver ju mer värme finns i hålet , men den är inte obegränsad i mitt fall om jag skulle kunna ta 15.000 kw extra till min pool under 5 månader och sen kanske lika mkt till till huset på vintern, jag har som sagt provat men det blev för lite effekt å vintern.

Om det skulle gått och jag inte haft pool då skulle grannar gå ihop och dela nergrävd kabel, något jag aldrig hört talas om .

Utloggad MathiasS

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #13 skrivet: juni 09, 2019, 16:11:21:21 »
Feldimensionerade hål fungerar dåligt oavsett när dom borrats. Principerna för att dimensionera ett hål har varit stabila de senaste 20 åren iallafall, det som har skapat problem är snarare lycksökare som velat sälja något billigt eller folk som inte vet vad dom gör.

Vet man att poolen drar 15-20kkWh så kan man dimensionera brunnen efter det, konstigare än så är det inte. Den som tror att hålet inte behöver återhämta sig på sommaren tänker fel, en normal dimensionering av ett borrhål tar hänsyn till det genom att både effekt och energibetraktelser görs vid dimensioneringen.

Man ska också ha klart för sig att lokala förhållanden kan påverka slutresultatet stort, oavsett borrdjup. Stillastående vatten är mindre bra och stort flöde är bättre (men kan skapa andra problem)....

Avslutningsvis: jag skulle också använda bergvärmepumpen om jag började om från början med blankt papper. Nu är det dock för sent eftersom jag skulle behöva borra ytterligare ett hål utöver den 160m borra jag redan har (vilken belastas fullt ut idag, det syns tydligt på köldbärartempen, antagligen pga lägre grundvattennivå/aktivt djup).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #14 skrivet: juni 10, 2019, 22:49:11:11 »
@nyburjare Jag var visst otydlig, det var inte min mening. Jag syftade inte på just ditt inlägg som att skrämma upp, det var informativt och absolut ett delgivande av personligt upplevd erfarenhet. Men tidigare i tråden svarade någon säkert att om man använder ett borrhål på sommaren, då fryser det till vintern. Det tycker jag är att skrämma upp. Ja, jag vet att jag överdriver en smula, men det kan lätt tolkas så.

Trådstartaren ska ju faktiskt borra nytt OCH använda frikyla. Jag kanske är naiv, men jag har förtroende för yrkeskåren och jag påstår att de kan räkna fram hur djupt borrhål som behövs för att tillgodose både husets och poolens behov.

Om någon däremot vill ansluta en pool eller något annat till en befintlig installation som inte projekteras med denne i åtanke bör absolut argumenten tas i beaktande.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Kojak

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #15 skrivet: juni 11, 2019, 15:11:46:46 »
Syftet var givetvis att skrämma upp så han inte går på en mina. En del gör dåliga affärer andra inte, så det är bra att han får tänka igenom det, än att han får sämre uttag på vintern(därmed högre kostnad)från sitt borrhål pga poolens förbrukning på sommaren. I värsts fall fryst hål. Troligtvis är det mest lönsamt att inte borra så djupt(lägre kostnad) och en separat poolvärmepump.

Utloggad amatör-Kalle

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #16 skrivet: augusti 16, 2019, 11:37:05:05 »
Tack för svar.

Om jag värmer poolen med bergvärme, vad är det principiellt för tillkommande prylar (värmeväxlare etc.) jag behöver? Vilka grejer kan stå ute (t.ex. i ett separat poolhus) och vad måste stå i huset vid själva pumpen?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2019, 16:50:12:12 »
Det beror på..
Min BVP är en Nibe 1255. Till den finns ett tillbehör som heter pool40, passar även fler modeller från Nibe. Den gör att din BVP tar kontroll över din pool temp och växlar värme till poolen efter din valda temperatur. Pool40 sköter sig självt efter installation. Man kan också göra en egen lösning genom att manuellt med ventiler skicka ut VB till poolen istället för dina radiatorer samt lura pumpen med ett motstånd att låta den tro att det är kallt ute. Andra leverantörer av VP har säkert motsvarande lösningar. Jag valde att köpa Pool40 och tycker det fungerar kanon.

Utöver det behöver du en värmeväxlare som växlar värmen mellan primär och sekundär krets. Alltså värmebäraren, primär, och poolvattnet, sekundär.

Min poolpump är inomhus och min värmeväxlare står bredvid. Jag skulle tro att växlaren mår bäst av att stå inomhus. Pool40 är ett paket med elektoniklåda, ventil och lite givare. Detta installeras i anslutning till BVP.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan