VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump  (läst 5104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad amatör-Kalle

Jag ska bygga nytt hus på ca 250 kvm boyta, som kommer värmas med en Nibe F1255 bergvärmepump (troligen 12 kW, men det kommer dimensioneras av Nibe). Borrhålets djup kommer dimensioneras korrekt efter förutsättningarna, mest beroende på om jag väljer att värma poolen med bergvärme eller ej.

Ett fristående isolerat garage kommer värmas separat av en luft/luft-värmepump då det inte är ekonomiskt försvarbart att gräva kulvert till garaget.

Huset kommer ha någon lösning för frikyla, dock inte spikat vad/hur.

En pool på ca 50 kubik kommer ligga helt nära huset (<3 m) och ska värmas. Det är möjligt att göra detta med bergvärmepumpen, givet att jag kan dimensionera både borrhålet och anläggningen efter de förutsättningarna. När jag pratar med poolleverantörer rekommenderar dock de allra flesta att jag till poolen kör en separat, för poolvärmning anpassad luft/vatten-pump. Förutom minskad komplexitet i min bergvärmeanläggning slipper jag en värmeväxlare inne i huset (och risken att jag får in X kubik vatten i huset om något skulle gå snett), jag får en mer energieffektiv lösning (?), jag kan i framtiden byta ut grejerna oberoende av varandra, moderna poolvärmepumpar ska idag vara rätt så tysta så de inte stör nämnvärt, och installationskostnaden blir troligen något lägre. Nackdelar finns säkert också, som tekniknörd kan jag se skönheten i en helintegrerad proffsanläggning.

Hur skulle ni resonera i samma situation?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2019, 09:23:08:08 »
Jag skulle nog resonera som du...

Poolstyrningen till Nibe är inte så fasligt dyr, så kan du hitta en prisvärd värmeväxlare borde det bli lite billigare att värma med bergvärmen.
Poolvärmepumparna har bättre COP när det är varmt ute än vad bergvärmen har, men sämre när det är lite kallare ute (om man skall generalisera).
En fördel med att värma poolen med bergvärmen är att du håller borran kallare på sommaren, det ger en bättre fungerande frikyla.

Jag har själv jordvärme och poolvärmeväxlare som har fungerat bra för oss i 17 år nu, tveksamt om en poolvärmepump skulle hållit så länge om jag köpt en för 17 år sedan, grannen gjorde det och den häll nog i ca 13-14 år innan det var dags för en ny.

Mycket i kalkylen kanske avgörs av hur mycket djupare du behöver borra, om poolvärmen innebär skillnaden mellan ett och två borrhål kan kostnaden för  det extra hålet bli ganska hög.

Jag skulle nog ta in offert på bergvärmen där man räknar borrkostnaden separat för de två olika alternativen för att få lite mer kött på benen när det gäller just den biten.
Poolen kräver nog ca 10 000 kWh brutto, lite beroende på var du bor och hur den isoleras samt vilken pooltäckning ni väljer.

Frikylan är mycket mer komplicerad än poolvärmen, om det är det du är rädd.
Luftvärmepump för kyla kan vara ett alternativ, lite beroende på var och hur mycket du vill kyla huset.

En sak till, Nibes poolstyrning är bara designad för enfas cirkpump, så den behöver kompletteras med en trefas kontaktor om du vill få en jämn fördelning av effekten på alla tre faser, det tillkommer därför en slant för en plastlåda och en kontaktor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad NisseN

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2019, 11:36:59:59 »
Hej,

Har också en Nibe 1255 som jag planera att värma min framtida pool med. Som jag har förstått det så har du en Poolstyrning till bergvärmepumpen (Nibe 40) sedan behöver du en värmeväxlare ute vid poolen. Så att du skall få in en massa kubik vatten i huset är ju inte aktuellt då det är skilda system? 

FYI har jag kikat runt en del på värmeväxlare som passar till Nibes bergvärme. Den skickar ut ca 13l/min 45 grader vatten. Då skall du välja Pahlens Agua-Mex värmeväxlare som ger mest effekt vid låga flöden från värmekällan (enligt https://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning/varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare/). Jag har inte kikat på andra fabrikat då det är svårt att hitta vilken som skulle vara bra vid låga inflöden av varmvatten. Men jag är nyfiken på om det finns någon bättre där ute.


Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2019, 15:39:05:05 »
Jag har en Nibe 1255, borrat 200m ner i berget. Till detta har jag även tillbehöret Pool40 och givetvis en värmeväxlare som ska ge 65kW vid optimala förhållanden. Detta funkar utmärkt för mig i alla fall. Värmeväxlaren kostar 3500kr ny.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2019, 17:11:00:00 »
bergvärme ska du såklart köra med, fundera inte ens på annat om du har möjligheten.

Utloggad Swefredrik

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2019, 10:42:54:54 »
Har också bergvärme vilket även rörläggaren rekommenderade. Bättre med ett system än två samt slippa värmepump på utsidan som låter och tar plats. Funkat bra så här långt.

Utloggad Kojak

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2019, 21:28:49:49 »
En separat givetvis, så slipper du att all värme är borta ur borrhålet på vintern. Sen beror det även på vad installationen kostar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2019, 10:34:04:04 »
Hur tänkte du att en liten pool kommer tömma ett borrhål på värme?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Kojak

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2019, 20:52:47:47 »
Precis som ditt hus tömmer det. Det tar givetvis inte slut, men om det är underdimensionerat så behöver det återhämta sig under sommaren. Kör man då pool och det är underdimensionerat så finns risken att hålet fryser till höst/vinter alt ger sämre verkningsgrad. Detta informerade säker dig bergvärmeinstallatör dig, annars hade du inte borrat 200m.

Utloggad MathiasS

SV: Husets bergvärmepump vs. separat luft/vatten-värmepump
« Svar #9 skrivet: juni 09, 2019, 08:31:34:34 »
Hur tänkte du att en liten pool kommer tömma ett borrhål på värme?

...för att poolen vill ha cirka 15000kWh per år (stockholm, pooltak, 31gr, 4-5månader). Jämför det med energiuttaget  från huset så ser du att det inte är försumbart.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan