VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-  (läst 15726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« skrivet: maj 26, 2008, 08:33:46:46 »
Ser i olika trådar många som har likartade problem och svårigheter att säkerställt veta vilka värden man har med i första hand pH-värdet och som är det som i huvudsak styr den totala vattenbalansen.
Kör själv med ibland upp till 3 testkontrollmetoder (sticka + "droppar" + tabletter) och även om jag kan tycka mig ha "koll på läget" visar dessa 3 mer eller mindre olika resultat...  <hmm>
Har kontakter med avancerade digitala mätutrustningar som ger "guidelines" men en del av dessa instrument ligger i mellan 5-10.000:-klassen och jag måste säga att en del trots det visar varierande resultat vid repeteringsmätningar - inte riktigt intressant till de priserna... :o
 
Har  just nu poolvattenanalys på G som förhoppningsvis kommer att ge fingervisning om vilken metod av de 3 jag varierar mellan som verkar vara mest tillförlitlig.

Tänkte komplettera med ytterligare 1 (hoppas inte få ett 4:e variationsresultat....)  ;), se bif. bild - någon som har någon erfarenhet?
Om inte annat är det ett billigt alternativ (beroende på onoggrannhet som jag inte i nuläget vet)
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2008, 10:46:19:19 »
Var hittar man denna mätare?
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad majonasen

SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2008, 10:56:47:47 »
Här är hemsidan: http://www.harald-nyborg.se/listwebgrp.asp?Usergrp=319&n=10

Någon som testat den? <hmm>


Gjorde länken klickbar.
Fia
« Senast ändrad: maj 26, 2008, 20:11:50:50 av Fia »

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2008, 00:20:27:27 »
Nja, har införskaffat den men lite kryptiskt med referenspunktsinställning och att behöva göra det varje gång, dvs. bruksanvisning refererar till en normal std.mätning för att sätta ref.punkt vad gäller klor och det innebär att man behöver en tillförlitlig 1:a klor mätning som jag tolkar det och det kan ju vara OK men sen "måste göras varje gång" ger mig bry - inte måste man först kalibrera den igen för då faller den - det är ju som att kontrollera den normala std.mätningen... <hmm>
pH behöver man däremot inte kalibrera någon ref. punkt för.  :)

Skall testa inom kort och försöka bli klok på vad som krävs totalt sett - ser annars intressant och "förtroendeingivande" ut men som sagt - resultatet och repeterbarhet är det som räknas - återkommer efter test.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Leahcim

SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2008, 00:00:51:51 »
Hur går testandet :)

/Mike

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2008, 00:15:02:02 »
Nej, för 98:- får man inget som kan rekommenderas, dessvärre.
* För att kontrollera klor måste du känna till klorvärdet från en 1:a samtidig std.mätning - därefter kan du ställa in ref.punkt på detta instrument med vetskap om sdtd.värdet....detta skall göras varje gång man....ja, du hör själv....
* pH skulle klara sig utan ref.punkt men det visar "käpp rätt åt.... >:D" .... :o

Kan inte säga jag lagt ner mycket tid på det men spontant faller det - rekommenderas inte (inte just nu vad jag har sett så här långt....)  >:(
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Leahcim

SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2008, 09:06:04:04 »
Vad rekomenderas om man vill ha digital mätning?

/Mike

Utloggad pool-rookie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Äntligen något som kan liknas vid pool...
    • Visa profil
SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2008, 15:30:04:04 »
Vad rekomenderas om man vill ha digital mätning?

/Mike

Någon som har tips på ovanstående fråga?

Utloggad Notsoperfect

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Helsingborgstrakten
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2008, 20:00:40:40 »
Nej, för 98:- får man inget som kan rekommenderas, dessvärre.
* För att kontrollera klor måste du känna till klorvärdet från en 1:a samtidig std.mätning - därefter kan du ställa in ref.punkt på detta instrument med vetskap om sdtd.värdet....detta skall göras varje gång man....ja, du hör själv....
* pH skulle klara sig utan ref.punkt men det visar "käpp rätt åt.... >:D" .... :o

Kan inte säga jag lagt ner mycket tid på det men spontant faller det - rekommenderas inte (inte just nu vad jag har sett så här långt....)  >:(

Nåja....lite enklare är det låter är det faktiskt..(om jag fattade beskrivningen rätt ;))
Referenspunkten du ställer in enligt beskrivningen  motsvarar en bokstav på instrumentet. Denna bokstav ställer du in instrumentet på innan mätning av klorhalten nästa gång. Sedan skall det funka att mäta....

Utloggad Fia

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan