Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .  (läst 5613 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #10 skrivet: augusti 16, 2019, 14:46:39:39 »
Nu har jag läst på angående aktivt syre och kan ge bättre förklaring.
Mitt råd fortsätt som du gör.

Bromet du har kan höja pH om det reagerar med något. Är vattnet rent så är pH stabilt utifrån bromet.
Det aktiva syret oxiderar ämnen så att brom inte behöver jobba.

Det aktiva syret är pH-sänkande och sänker alka. Höj alkalinitet är svagt basisk och höjer pH lite.
Så ditt recept med alka. och aktiva syret är bra.
Kul! Nu har jag lärt mig något nytt.

Tack Urban!

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

Hahaha... varsågod, typ  :D .

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #12 skrivet: augusti 16, 2019, 14:55:50:50 »
Roligast måste vara att ditt vatten är rent?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2019, 22:53:13:13 »
Hej!
Har upptäckt ett problem med aktivt syre. Alla produkter med detta namn beter sig inte lika. Så håll dig till det märke du köpt. Aktivt syre betyder inte att alla produkter är samma kemikalier.
Roger

Utloggad Telekiter

hmmm.. ok, använder iaf det som folkpool säljer. Trodde nog att allt som kallas "aktivt syre" var samma kemikalie (eller kanske kemikaliekombination).

https://www.folkpool.se/produkter/spa/spavard-och-kemi/spakemi/spakemi-desinficerande/spachock-1-kg-aktivt-syre-pulver-spa-un-3260.html

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #15 skrivet: augusti 19, 2019, 09:27:24:24 »
Det är ungefär som klor som finns i olika varianter. Denna kemikalie du använder innehåller inga hjälpkemikalier. Vilket jag tycker är bra.
Tänkte på ditt vatten och alka. I ditt fall är alka ointressant. Kemikalien används för att höja pH eftersom aktivt syre sänker pH lite grand.
Roger

Utloggad Telekiter

Så då kan jag egentligen använda pH+ istället för alka+ ? Min erfarenhet är att det aktiva syret sänker alka-värdet ganska mycket faktiskt. Vid några tillfällen hade jag slut på Alka+ och satte i aktivt syre efter bad, och redan dagen efter så hade alka-värdet rasat rejält (testade dock inte pH-värdet vid dessa tillfällen).

När det gäller bromhalten så rasar den otroligt mycket när man badar. Innan bad hade jag "normal" (enligt rekommendation) bromhalt och efter ett 45 min bad  så kollade jag bromhalten och den visade då 0! När jag då adderade aktivt syre så hoppade bromhalten upp på lämplig nivå igen till dagen efter. Blev lite förvånad över att det var 0 direkt efter bad. Nu är det ju under kontroll liksom, men jag blev förvånad att det svängde så fort.

/Urban.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #17 skrivet: augusti 19, 2019, 13:11:41:41 »
Du kan använda pH+. Men den höjer pH mer än höj alk. pH+ höjer också alk. Om du har kalkhaltigt vatten så skulle jag undvika pH+.
I ditt bad är det bromet som är ditt oxidationsmedel och desinfektionsmedel. Det aktiva syret är också ett oxidationsmedel. Vid bad förbrukas bromet.
Du skriver något mycket spännande. Vid tillsats av aktivt syre så hoppar bromnivån tillbaka. Ska kolla upp detta.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Varför funkar Bromtabletter + aktivt syre så bra i mitt spabad?....Roger S? :) .
« Svar #18 skrivet: augusti 19, 2019, 13:59:01:01 »
Nästan alla kemiska reaktioner är reversibla, vilket betyder att reaktioner kan gå åt båda hållen. Efter bad så bildas bromaminer. Vilket är bundet brom. När du tillsätter ditt aktiva syre sjunker pH. Detta kommer att tvinga denna reaktion och bilda fritt brom. Förhoppningsvis tar det aktiva syret bort svett osv. Annars skulle det bli bundet brom igen.
Roger

Utloggad Telekiter

Det funkar ju uppenbarligen ganska bra :) . Det jag också upptäckt är att det är dumt att snåla med det aktiva syret. Lägger jag i för lite aktivt syre så blir vattnet sämre (iaf utseendemässigt) efter ganska kort tid.

Jag försöker hålla pH-värdet på 7,2 för att undvika kalkutfällning (men vi har väldigt låg kalkhalt i vattnet så det är nog inte sååå viktigt). Jag mäter pH-värdet med Phenol Red-tabletter då dessa är väldigt lättavlästa. Har också förstått att de ger korrekt mätvärde. De där vanliga testremsorna är ju helt hopplösa att avläsa pH, fast jag tycker de duger gott och väl för avläsning av Brom/klor och Alka-värde.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan