CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med sandfilterpump  (läst 3931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chinilla

Problem med sandfilterpump
« skrivet: juni 10, 2013, 21:54:46:46 »
Jag köpte en sandfilterpump igår som jag lyckats fått ihop efter mycket läsande och funderande. När jag satte igång backwash som var första steget så hände det först inget,men sedan vällde plötsligt vatten upp genom topventilen. Jag hade satt dit den som den skulle vara med packning på filtertankens öppning och dragit åt låsringen så långt det gick. Vad är fel?!  <hmm> Ingenting kom ut genom utloppet som det skulle, bara upp genom topventilen. Jag har läst i manualen att packningen kan vara defekt om så sker men det har jag svårt att tro då den såg så hel ut som den kunde vara.  <hmm>
Det är denna sandfilterpump som jag köpt, http://www.swim-fun.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=222&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=7&lang=sv


Poolgiganten

Utloggad Klabbarpan

SV: Problem med sandfilterpump
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2013, 11:51:38:38 »
Även jag har köpt denna pump, manualen lämnar ju en del att önska...

hur satte du dit bottenventilen? var placerade du gummiringarna/packningarna?

//Clas

Utloggad chinilla

SV: Problem med sandfilterpump
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2013, 16:58:47:47 »
Jag placerade en gummiring på var sida. Det syns på ett ungefär när man tittar på deras bild väldigt noga hur det är tänkt, och det var så jag också tyckte det borde sitta. Vet inte hur jag ska beskriva. Här är en bild hur det ser ut utifrån.

Utloggad chinilla

SV: Problem med sandfilterpump
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2013, 17:59:20:20 »
Nu fungerar det. Man ska nog inte utföra installationer av pumpar som man aldrig hållit på med förut på kvällen när man trött, det är halvmörkt, och regnar.  >ohno>
Jag hade bara skruvat fast låsringen där den satt. Med lite hjälp av andra instruktionsvideor förstod jag att man kanske skulle flytta denna ring. Inte så lätt när man inte hållit på med sådant här förut. Så nu fungerar det.

Utloggad Klabbarpan

SV: Problem med sandfilterpump
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2013, 08:12:37:37 »
Då har vi monterat bottenventilen likadant :)

vilken låsring hade du satt fel? den stora som fäster toppen i tunnan?

Utloggad chinilla

SV: Problem med sandfilterpump
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2013, 17:47:23:23 »
Japp den stora låsringen.

Utloggad martin1g

SV: Problem med sandfilterpump
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2013, 20:10:40:40 »
Monterade ihop samma pump idag, köpte från Clas Ohlson och jag hade med problem med den ringen, märkte att toppdelen inte satt fast ordentligt och listade ut att ringen skulle lyftas så den täckte både underdel och ovandel och inte bara där den satt först...ganska dåligt beskrivit i manualen. Jag undrar lite också över hur man ska lufta pumpen - det borde ju behövas då och då. Det står bara i manualen jag fick med att man ska lyfta på lägesväljaren när man fyller på vatten men undrar om det räcker?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag