VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge  (läst 8979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad porta

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Poolbygge
« skrivet: januari 11, 2009, 18:44:40:40 »
Jaha då var det igång först skulle vi sen inte.. Men va fan lever bara en gång, bestämde mig för en vecka sen.   Har lovat släkt och vänner ett invigningsparty med bad i maj så nu kör vi så det ryker.

Provgrävde idag ett hål lättgrävt första metern sen nej lera puh men jag fick upp det!!!
Tänkte gräva upp resten om två veckor, ska hyra grävare hos Dennis maskin och goa vänner får även dom gräva och rulla undan med skottkärror..

Tänkte mig en 8 kantig från folkpool  5Meters. Men har varit inne på en massa modeller, någon som har dålig erfarenhet av dom eller 8 kantig.

Har varit riktigt orolig för grundvattnet det är riktigt högt tror jag vet inte vad som är (standard) om det finns nån......

Differansen mellan poolbotten och grundvatten blir cirka 20cm kan det vara ett problem??
Så klart en ordentlig dränering  efter mycke läsning på forumet, först duk dränering på det makadam sen dul igen men sen är jag lite osäker några förslag?

Funderar även på om leran kan ställa till det på nåt vis?

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Poolbygge
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2009, 19:52:45:45 »
Hej o välkommen. :)
Kul med en poolbyggare till! O0

Din fråga om botten- efter sista duken skulle jag lägga isolering, om du vill ha det, annars går du direkt till stenmjöl o sen underlagsmatta o sist liner. Stenmjölet gör att det blir hårt o inga hälavtryck syns. De är mitt förslag.

Angående form på poolen så är väl jag lite emot runda, vill kunna ta ett o annat simtag så jag rekommenderar en rektanulär (oval-åtta), är kanske lite lättare med poolskydd också, har jag förstått.

Frågan om grundvattner lämnar jag till någon annan. <hmm> ;D

Hur har du tänkt dig uppvärmningen?

Ser fram emot att få följa ditt bygge! :)

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2009, 20:14:25:25 »
Har du bara bra dränering så borde det inte vara något problem med nivån på grundvattnet.
Jag har också lera och kommer att lägga ut 30cm makadam på markduken.
Sedan isolering och stenmjöl se http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3626.0
(Jag vet inte om jag lyckades kopiera länken riktigt, men provar ändå)

Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad porta

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2009, 21:40:27:27 »
  Tack för snabba svar !!
Ang. poolval  så har vi 200M till havet och 1000M till simhall så själva iden med pool känns lite galen (simtagen tar vi där). Har förstått att man tröttnar på att stroppa av och på poolskyddet på runda
vet ej om nån har bra lösningar på det här??

Är skapad av en lite för icke stillasittande gud och måste alltid ha ett projekt,, njutningen av att kunna sitta vid kanten till sommaren med en öl är större än ångesten över allt arbete..

Har firman vägg i vägg med Gullberg Jansson så uppvärmningen tänkte jag bolla över till dom nu i veckan.

Någon kanske kan tipsa om någon bra 8-pool bara 2 veckor till grävning så man har tid att ångra sig hehe ::)


Utloggad Fia

« Senast ändrad: januari 11, 2009, 22:59:17:17 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad porta

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2009, 22:54:36:36 »
  Har idag bestämt mig för en gardenpool 5M   (nästan)  ??? lämna besked imorgon!

 Bytade ut 100watt lampa mot en 300W   mosaik istället för helblå samt större filter/pump.
 Det börjar ju närma sig, hyrt en grävare till nästa lördag 24/1 samt lite goda gubbar med skottkärror.

Kul med forumet att vad jag förstått alla rekommenderar frigolit eller liknande till botten !! men poolfirman tycker inte alls det är nödvändigt och att dom oftast inte lägger det.
Pga av att risken att dom glider isär att tejpen släpper osv och att isoleringsförmågan ej påverkas för att värmen som sagt stiger upp. viktigare att isolera sidorna på poolen.

Har ännu inte bestämt mig för saltgenerator tänkte till nästa år men kanske lika bra att beställa det med nu ?
 

Utloggad Mikesz

SV: Poolbygge
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2009, 09:24:17:17 »
Hej Porta,

Är i samma tankar om saltgenerator. Allt lutar mot det. De finns i olika prisklasser (Carlos och Eva rekommenderar en från Intex. Kolla på trådar om saltgeneratorer här på forum. Finns massor...).

Lycka till med bygget!

/Mikesz

Utloggad porta

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge
« Svar #7 skrivet: januari 16, 2009, 21:24:22:22 »
 Saltgeneratorn från intex verkade bra och verkligen billig kommer att köra igång poolen med klor,  följer dock med i startpaketet..   Köper sen en i sommar och pillar dit den och när jag vet att det funkar bytar jag..

Skulle vara bra me den liten lathund ang saltgenerator hur den fungerar och vid övergången från klor till salt.. Är det bara att sluta klora poolen tjonga i saltet starta generatorn och vips  saltvatten ???
Har läst tråden ang carlos vs eva men lite vad man behöver tänka på med en saltgenerator vilka värden man ska ha koll på

Utloggad Ingvar

SV: Poolbygge
« Svar #8 skrivet: januari 16, 2009, 22:58:05:05 »
Hej,

Det är mycket enkelt att börja med saltgenerator utifrån att du redan använder klor.
Häll i saltet och låt det blandas ut ordentligt i vattnet. Se till att det är rent NaCl du häller i, och inte exempelvis vägsalt som ofta innehåller andra typer av salter. Köp särskilda teststickor för mätning av salthalten. Kontrollera salthalten i vattnet noga innan du sätter på saltgeneratorn. Den förstörs om salthalten är för låg. När du väl försäkrat dig om att du har rätt salthalt, så behövs ingen regelbunden mätning. Ny mätning är endast aktuellt om nytt vatten tillförts i poolen, eftersom saltet inte förbrukas.

När du sedan fått igång systemet väntar en rätt problemfri kemi-hantering. Men PH-värdet måste du även fortsättningsvis kolla, fast det kommer att ligga mer stabilt mot när du använder klorprodukterna.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad porta

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge
« Svar #9 skrivet: januari 27, 2009, 19:16:10:10 »
Då var hålet där puh !!!!!!!!!

Tänkte det fixar vi på lördagen!! Öl , korv och gott humör .
Blev Lördag samt söndag  ända till Kung  Bore släckte solen.
Men nu går man och myser och tittar ner för kanten och längtar till första språnget

Grävaren var modell mindre nog mer anpassad till flaggstänger små dike eller liknande fick slita hårt.
Truck med tippbar bask lånade jag på Höganäs bolaget, En jigg att tömma i på gatan + lika mycket massor sidan om (den högen går man förbi snabbt och tänker den är en senare fråga)
Hyran på grävaren gick på 2400kr samt kostnaden för tömningen, massan går som jord och är gratis på tippen.
Nästa styva jobb är att börja rulla in makadamen fixa dräneringen och lägga duken..
Fortsättning följer ........................

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan