Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pumpen bara brummar.  (läst 7979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenno

Pumpen bara brummar.
« skrivet: januari 15, 2018, 18:30:12:12 »
Hej!
Folkpool Nordic Warrior XL.

Pumpen har två lägen.
Läge 1 cirkulerar vattnet och värmer och det behövs. Läge 2 är för massage och då utan värmning.

När pumpen ska gå i läge ett vilket ska ske automatiskt i samband med filtrering och uppvärmning så startar inte pumpen som den ska alla gånger. Den går igång men brummar bara lite lågt och ingen cirkulation sker. Trycker jag på knappen för läge 2 så startar läge 2 direkt. Väljer jag sedan läge 1 så fungerar det som det ska, men detta är när det sker manuellt. De flesta gångerna fungerar allt som det ska men har badet stått ett tag så blir det felkoder.

Jag får felmeddelanden att det kan finnas luft i pumpen och lite andra saker, jag tror dock att felet är att cirkulationen inte går igång så den värmer stillastående vatten vilket blir för varmt vid värmaren. 

Går det att göra något åt pumpen? Eller måste jag införskaffa en ny? Den är 3 år gammal.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pumpen bara brummar.
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2018, 00:08:26:26 »
Tydligen är det då en pump som skall gå med två olika varvtal och frågan är då hur de har löst detta. Det finns lite olika tekniker, men i många fall blir startmomentet klart lägre vid den lägre hastigheten. Om då pumpen går kärvt och inte orkar igång så får du just den effekt du nämner - den går på det låga varvtalet om den först dragits igång vid det högre, men inte vid direkt start på lågläget. Sedan kan det också vara sådant som t.ex. en defekt startkondensator. Kan du komma åt att försöka snurra pumpen för hand ? Om den går trögt har du hittat felet, då är t.ex. någon lagring dålig eller så sitter det något främmande som fastnat i pumphuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pumpen bara brummar.
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2018, 07:16:17:17 »
OM du måste byta pumpen, kolla med ditt försäkringsbolag, vissa av dem täcker kostnader för SPA-bad.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad träffen

SV: Pumpen bara brummar.
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2018, 19:31:46:46 »
Kanske lite sent svar, men jag hade samma fenomen med ett hydropool där det fattades en skruv till pumphuset , skulle vara 4 st men vart bara 3st, vilket medförde att ibland fastnade pumphjulet vid start av läge 1, för att sedan starta i läge 2.
Hydropool byte pumpen och allt är frid o fröjd.
Hydropool self clean 695

Spa Fred

  • Gäst
Spa Fred
SV: Pumpen bara brummar.
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2018, 08:41:52:52 »
Kan vara så enkelt som att tryckgivaren har gett upp.
Då får du det fenomenet att pumpen inte orkar dra igång på steg 1. trycker du igång steg två så fungerar det.
Finns att köpa på http://www.spapartsnordic.se/produkt_oversikt.php?Cat_ID=50

Utloggad hans99eman

SV: Pumpen bara brummar.
« Svar #5 skrivet: mars 07, 2018, 11:17:52:52 »
Min pump betedde sig likadant. En dålig startkondensator för låga varvtalet var orsaken.
Den händige kan ta loss kondensatorn och mäta (det finns 2 om det finns 2 varvtal på motorn). Min uppmätte runt 8 micro-F men enligt markeringen ska den vara 16 micro-F.
Efter byte fungerar pumpen som den ska igen.

Utloggad Erica

SV: Pumpen bara brummar.
« Svar #6 skrivet: mars 10, 2018, 23:09:28:28 »
Min pump betedde sig likadant. En dålig startkondensator för låga varvtalet var orsaken.
Den händige kan ta loss kondensatorn och mäta (det finns 2 om det finns 2 varvtal på motorn). Min uppmätte runt 8 micro-F men enligt markeringen ska den vara 16 micro-F.
Efter byte fungerar pumpen som den ska igen.

Först en varning - var försiktig om du skall kontrollera kondensatorer - de kan innehålla farlig spänning långt efter att du kopplat ifrån strömmen ! Men visst kondensatorer är bland de mindre tillförlitliga komponenterna i elutrustningar. Vi har en fläkt som började krångla häromdagen - den gick inte upp i varv som den skulle. Vi plockade isär den - en otäck doft och ett brännhål i sidan på kondensatorn avslöjade snabbt vad som hänt. Efter byte gick den som den skulle.

Utloggad Glenno

SV: Pumpen bara brummar.
« Svar #7 skrivet: april 08, 2018, 10:25:02:02 »
Hej!
Jag verkar inte kunna bifoga bilder då den bara står och tuggar då eller kommer till en helt blank sida...

Jag har iaf kollat på mitt spabad nu och såg då rost på axeln till pumphuset. Kan det vara detta som orsakar problemet? Är det en tätning som läcker?
Borde jag som första åtgärd byta pumphus eller ska jag ta av det och putsa axeln samt byta en tätning?

Utloggad Glenno

SV: Pumpen bara brummar.
« Svar #8 skrivet: april 13, 2018, 16:41:49:49 »
Kom igen, ingen kunnig person som tror något?

Utloggad Glenno

SV: Pumpen bara brummar.
« Svar #9 skrivet: maj 05, 2018, 14:08:07:07 »
Har tagit loss pumpen och det finns inget motstånd alls när jag snurrar på den så inget mekaniskt verkar det vara.

Hittat kondensatorerna, 2 stycken. Ska jag chansa och byta den minsta av dem? 16 mikrofarad. Den tjockare är på 25 mikrofarad.

Hur vet jag att det blir rätt kondensator? De på länken här ovan ser inte lika ut och har massa andra siffror på sig även om 16 mikrofarad stämmer.

Jag vet ej hur jag testar nuvarande kondensator.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan