CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nivåskillnad mellan trall och poolsarg  (läst 928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knaus85

Nivåskillnad mellan trall och poolsarg
« skrivet: februari 29, 2024, 09:48:12:12 »
Hej!

Jag ska sätta igång med trallbygge runt en folkpool quadra. Har en befintlig trall som ska byggas ihop med pooldäcket. Problemet är att det är lite höjdskillnad mellan pool och befintlig trall. Bygger jag ut befintlig trall i samma nivå kommer det bli 1-1,5cm nivåskillnad mellan trallen och poolsargen (rundad träsarg 34 x 145). Har ni några bra tips på hur/om man kan höja upp sargen så pass lite? Eller ska man bara låta det vara ett litet "step" mellan gamla och nya trallen?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nivåskillnad mellan trall och poolsarg
« Svar #1 skrivet: februari 29, 2024, 10:06:06:06 »
Menar du att sargen kommer ligga lägre än trallen? (Kan du göra en skiss och förklara så man förstår helt hur du menar?)
Det kommer väl se knepigt ut kan jag tycka.
Och att lägga mellan nåt mellan poolvägg och sarg riskerar också att se märkligt ut, möjligen om du skulle försöka göra en eventuell distans som en "feature" i ett snyggt material, som t.ex. rostfritt eller nåt annat exotiskt material.
Annars är det väl bästa att tänka på sånt där innan man bygger stommen.   ;)

Normalt, på de anläggningar jag sett, så ligger ju poolsargen 1-3 cm ovanför altantrallen, så att det ska finnas lite rörelsemarginal för altantrallen att röra sig utan att pressa på poolsargen.
Som jag tolkar dig försöker du få ovansida av trall och sarg att ligga på samma höjd.
Fattar jag rätt?

Bilder från vår altan: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.msg102201#msg102201

Så här ser det ut hos oss t.ex.

« Senast ändrad: februari 29, 2024, 10:12:02:02 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Knaus85

SV: Nivåskillnad mellan trall och poolsarg
« Svar #2 skrivet: februari 29, 2024, 11:17:29:29 »
Precis, sargen kommer hamna lägre än trallen. Denna sarg är tänkt att användas: https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolsarg/furusarg-enkelrundad/furusarg-34-x-145-classic-3-x-6.html och har samma mått som trallvirket. Kan ta ett par bilder eller göra en liten skiss också. Jag håller med, det hade varit enklare, får skylla på de som monterat den!  O0.
Min första plan var att ha en grantisarg med en tjocklek på 30mm. Det rekommenderas då, från Folkpool, att man sätter en fibercementskiva mellan på 10mm. Det hade ju då blivit i stort sett perfekt i nivå med trallen. Tänkte att man på liknande sätt kanske kan sätta något skivmaterial mellan för att få upp träsargen lite...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nivåskillnad mellan trall och poolsarg
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2024, 09:45:38:38 »
Jo, det går säkert bra, men tänk på att man när man är nere i poolen ser övergången mellan liner och sarg rätt tydligt, det vill du ska vara snyggt och inte bli skitigt, mögligt eller rosta.

Komposit: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/utegolv-och-altanracken/komposittrall/tacklist-for-komposittrall-005921/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAloavBhBOEiwAbtAJO1Gy8DXvEjzFBe9dxtUjIdgEGuP6qzCeWiF10ZW_4zw9wThbbMgxfhoCrykQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Har du tillgång till en planhyvel skulle du kunna lägga två lager och hyvla ned det ena så du får exakt 15 mm om det är det som skijer.
Då kan du ju dessutom variera tjockleken lite så det passar helt perfekt runt hela poolen även om höjderna varierar lite?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag