CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning badtunna under vintern / slangdragning  (läst 1658 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnang

Uppvärmning badtunna under vintern / slangdragning
« skrivet: maj 14, 2018, 22:11:06:06 »
Jag har tänkt att jag ska installera en rostfri badtunna från vepool, typ Prestige rund (ca. 4m3 vatten), och hålla den uppvärmd med en elvärmare (Pahlens Aqua HL) året om. Tanken är att gräva ner den i marken och bara ha 10-20 cm ovanför för att undvika att dra ner allt för mycket smuts.
Rening har jag tänkt ett Cartridgefilter och sen lämplig cirkulationspump till det. Jag har tänkt att installera pump, värmare, etc. i ett förråd som ligger så att jag behöver ca 8m slang från badet till pumpen. Detta måste dras i mark (inte på frostfritt djup).

Nu till min fråga;
Jag pratade med en lokal pool-/spaleverantör idag och de rekomenderade verkligen att undvika att dra slangar i jorden när man ska hålla uppvärmt på vintern. Dels får man stora förluster, även om man isolerar och om man får ett längre strömavbrott riskerar man att allt fryser sönder. De rekomenderade att man byggde ett utrymme i direkt anslutning till badet för att kunna ha pump, värmare, etc. där.

Har forumet någon bra input här. Vad ska man tänka på?

Poolgiganten

Utloggad magnusbrodin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppvärmning badtunna under vintern / slangdragning
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2018, 18:05:20:20 »
Hej,

Jag har min tunna igång året runt men har valt att förlägga pump, filter och värme i närheten. Den lilla sträcka slangarna går mellan tunna och rening har jag dragit dem i ett avloppsrör som är förslutet med fogskum i båda ändarna för att få lite termoseffekt på det hela. Där slangarna ligger fritt är de fogskummade för isolering. Givetvis är lockisolering av största vikt men där har jag själv slarvat än så länge :-(

MVH Magnus

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Uppvärmning badtunna under vintern / slangdragning
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2018, 07:48:23:23 »
Rörisolering funkar fint, har mina slangar ligger under trall, ej nergrävda, pem slang som tål att frysa, pump går 24/7 vintertid, behövs dock ej, polarens gör det inte. Byggt en isolerad låda till pumparna.
Dock skulle jag aldrig köpt en rostfri badtunna, glasfiber / plast / gelcote är det som gäller. INGET är rostfritt, jag får allafall allt att rosta ;P Plast är bra skit :D , Du kan ju alltid använda en pool liner i den om du promt tänker köra rostfritt, men fett onödigt.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag