CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Var köpa bra spalock?  (läst 1134 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hotblack

Var köpa bra spalock?
« skrivet: juli 01, 2023, 11:10:49:49 »
Jag har ett gammalt Hydropool Serenity 4000 där originallocket verkligen börjar sjunga på sista versen. Hos officiella återförsäljaren hydropool.se står det lock jag har nu som slut i lager, kanske har slutat tillverkas eller är beställningsvara.

Har ni några tips om var jag hittar ett nytt kvalitetslock som klarat att vara utomhus året runt och behåller isoleringen bra? Originallocket har ändå hållit bra, det måste vara minst 10 år gammalt.

Tittade lite på kuben.se men vet inte hur bra kvalitet de har. Ska man beställa från utlandet?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Var köpa bra spalock?
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2023, 08:09:24:24 »
Skulle tro att Kuben är ett säkrare kort än från utlandet, om du inte med det menar "original" från utlandet.
Kuben måste ju leva upp till den Svenska reklamationsrätten, det behöver inte de som säljer från utlandet. (Kanske de måste, men du reklamerar ju inte till Kina eller USA)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hotblack

SV: Var köpa bra spalock?
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2023, 09:25:41:41 »
Tack för svar. Jag tänkte om någon hade erfarenhet av Kubens lock och om de är av bra kvalitet. Helt rätt det där med beställning. Beställer jag en så stor pjäs från utlandet blir det komplicerat med garanti.

Fick svar från agenturen nu att de kan beställa in ett original från Kanada, kanske blir det bäst. Men jag tänkte att rymdteknologin utvecklats under de här 15 åren med bättre isolering och så, så att man skulle överväga nåt modernare.

Utloggad kwhalp

SV: Var köpa bra spalock?
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2023, 18:24:28:28 »
Tack för svar. Jag tänkte om någon hade erfarenhet av Kubens lock och om de är av bra kvalitet. Helt rätt det där med beställning. Beställer jag en så stor pjäs från utlandet blir det komplicerat med garanti.

Fick svar från agenturen nu att de kan beställa in ett original från Kanada, kanske blir det bäst. Men jag tänkte att rymdteknologin utvecklats under de här 15 åren med bättre isolering och så, så att man skulle överväga nåt modernare.

Måste tyvärr göra dig besviken, "rymdteknologin" (vakuumvägg, eller vakuumskivor) som finns idag, ger ett U-värde om 0.007 W/(m2×K) vs. billigare lösningar med 0.037 W/(m2×K).  Går nog inte göra så mycket bättre material, med tanke på att totalvakuum är bästa isoleringstekniken. Men någon får gladeligen rätta mig :)

Problemet är att plattorna som produceras som vakuumvägg, är små till storleken, ofta tunna, känsliga för slitage/stickskador och svindyra.
Tveksamt att de tillverkas i rutor större än ca 1m2(?) (1.2m x 0.6 m finns iaf)

Vi har dom på jobbet till kylvaror för dyra sjukhusartiklar som ska transporteras, i det fallet är dom 40 x 40 cm och 3 cm tjocka. Sticker man ett litet hål på dom så läcker luften in, och de sväller som en lödsvamp till ungefär dubbla tjockleken, superkul!  <antman>

"Vad är en vakuumisoleringsskiva?
OPTIM-R är en vakuumisoleringsskiva med en mikroporös kärna innesluten i ett tunt, gastätt hölje. Detta ger en exceptionellt hög isoleringseffekt med extremt tunna isoleringstjocklekar."

https://www.kingspan.com/se/sv/produkter/isoleringsskivor/golvisoleringsskivor/optim-rf/?s=t


MVH kWhalp

Utloggad Hotblack

SV: Var köpa bra spalock?
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2023, 10:33:51:51 »
Tack kwhalp, bra att veta.

En generell fråga då, tror ni att ett nytt likadant lock isolerar bättre än ett 10-15 år gammalt? På vintern ser man att snön smälter runt badet som är nersänkt, men faktiskt inte ovanpå locket. Finns några tips för att minska det värmeläckaget?

Utloggad kwhalp

SV: Var köpa bra spalock?
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2023, 18:08:50:50 »
Tack kwhalp, bra att veta.

En generell fråga då, tror ni att ett nytt likadant lock isolerar bättre än ett 10-15 år gammalt? På vintern ser man att snön smälter runt badet som är nersänkt, men faktiskt inte ovanpå locket. Finns några tips för att minska det värmeläckaget?

Det är nog en knappt mätbar skillnad mellan två identiska spalock, dvs nytt vs. gammalt.
Är det estetiskt som du märker av åldern på det gamla locket, eller är locket blött och sunkigt?

Det blir ju inte så fint att klä perimetern med skum/isolering...möjligen om du kan tralla in spabadet? :)

Utloggad Hotblack

SV: Var köpa bra spalock?
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2023, 18:29:27:27 »
Det är nog en knappt mätbar skillnad mellan två identiska spalock, dvs nytt vs. gammalt.
Är det estetiskt som du märker av åldern på det gamla locket, eller är locket blött och sunkigt?

Det blir ju inte så fint att klä perimetern med skum/isolering...möjligen om du kan tralla in spabadet? :)

Sömmarna börjar spricka vid handtagen och vikningen. Nån reva ovanpå locket. Så mest estetiskt kanske. Vet inte om det blir blött inuti, det är ju tungt som det är.

Badet är faktiskt nedsänkt i trall redan. Största problemet med att sätta isolerskivor runt är att jag måste krypa in under trallen med miljoner spindlar och ormar och gud vet allt. Men det kanske skulle funka, eller fångar jag bara fukt mellan isolerskivor och badets träpanel? Det står ju utomhus året runt så kommer naturligtvis massa nederbörd uppifrån.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag