VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning av pool frågor  (läst 4209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl20

  • Gäst
Carl20
Uppvärmning av pool frågor
« skrivet: april 28, 2020, 10:44:55:55 »
Hej,

Jag har en pool på 11x4x1.5
Samt bytt uppvärmning av huset till en värmepump nibe F2120-12 där nibe rekommenderade mig att inte köra deras pump för värma upp poolen då jag önskar ha hög värme ca 30c på sommaren, som jag hade med min gamla värmepump 13kw ej invertor, denna gav ut 40C, dock trodde jag den var underdimensionerad så  när jag uppgraderas husets värme så ville jag ha en lösning från Nibe för både poolen och huset.
Men då dom sa att jag skulle använda en poolpump för poolen ist för deras så gjorde jag så.
Läste på och kom fram till swim and fun 16kw inverter pump skulle vara bra för min storlek.
Har nu fått igång allt och till min förvåning ger denna pump 1-2 grader ut, dvs ligger på 15C pool temp och denna pump ger 16-17 ut som bäst.
Dvs detta funkar ju absolut inte, händer inget alls på uppvärmningen, på natten hinner den gå back en grad, och på dagen om det är sol värmer solen den en extra grad upp, om molnigt eller regn samma temp eller minus en grad.
Dvs absolut ingen skillnad med denna värmepump på hela 16COP.
Jag pratade med tillverkarna och dom sa så fungerar alla nya pumpar idag, hårda krav på gasen. Dvs min gamla polska pump är 100x mer effektiv till snäppet högre elkostnad. Men när den går så blir vattnet varmt, när den nya går, så är det enda jag får av den, är elkostnad och väsen då den går på max konstant.
Hur är detta tänkt? Fungerar ju inte alls om man inte kompletterar med glastak eller annan uppvärmning som solfångare. Eller att jag river upp allt som jag installerat och sätter tillbaka den gamla, vilket vore tråkigt med alla kostnader.
Vore tacksam om någon kan besvara om alla nya värmepumpar ligger på denna låga effekt pga de hårda kraven för vårda om naturen. Vilket gör den totalt värdelös i mitt fall, jag har såklart isolerad nedgrävd pool med tjockt täcke över natten. Har sedan jag flyttade hit legat på perfekt temperatur men ville optimera ljud och kostnader när jag ändå uppgraderade husets värme.

Min andra fråga, ser här på forumet att andra använder husets nibe värmepump till poolen, och att som jag ser klarar den absolut ge 40 grader ut, vilket är samma temp som min gamla pump, varför får denna användas om inte en poolpump? Gas regler vill säga?
Till min fråga, kommer jag kunna använda denna pump för värma poolen mer effektivt eller samma som min gamla? Eller bör jag gå upp en storlek i nibe pumpen för klara det, eller instämmer ni med Nibe försäljaren att jag bör köra separat värmepump till poolen? Dvs koppla in min gamla dyrare pump men som faktiskt ger ut 40C.?

Tacksam för svar då ingen verkar kunna hjälpa mig, varken poolpumpförsäljaren eller NIbe försäljaren.

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #1 skrivet: april 28, 2020, 11:56:54:54 »
Har inte svaret på alla dina frågor men du har en stooor pool och det tar låång tid att värma så mycket vatten. Min pool är bra mycket mindre (~40m3) och tempen ökar med cirka 1 grad per dygn nu när det är så kallt ute. En poolvärmepump (luft/vatten) har också svårt att ge så mycket värme vid dessa kalla utetemperaturer (lätt snö i Sthlm just nu...). Vilken sorts pooltäckning du har avgör också.
Jag värmer poolen med min 15 år gamla Nibe bergvärmepump och du kan följa det här:
http://familjenlindstrom.se/logger/
« Senast ändrad: april 28, 2020, 12:02:39:39 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #2 skrivet: april 28, 2020, 15:13:48:48 »
Ja det är inte direkt varmt ute och har ni 15 grader ute så verkade swim and fun 16kW ge ca 11kW men då med 26 eller 28 i vattnet .
Lite märkligt på bygghemma och texten angående din modell är att det står 10A säkring vilket måste stå fel då max uttag är nästa 2,7kW.
Förstår inte riktigt dialogen med att gasen (köldmediat) skulle få alla värmepumpar att fungera på samma sätt.
Har man uppgivit effekter vid olika temperaturer ska man väl räkna med att få ut den effekten ?
Nu har ni ca 70000 liter vatten att värma så att varför man då köper en inverter istället för en vanlig hederlig on/off är som vanligt ett mysterium då det inte finns någon vits med fisköra den för att få ett högt COP om det inte händer direkt något på temperaturen oavsett utetemperatur.

Med den effekten, utetemperaturen och tydligen lite sämre pooltäcke vilket gör att ni går back en grad så får ni vänta tills det är varmare ute och er värmepump ger mer effekt och inte lika kalla nätter eller kanske uppdatera erat poolöverdrag till ett bättre för att ha en längre säsong.

Tar nu för givet att ni har rätt flöde genom poolvärmepumpen .

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #3 skrivet: april 28, 2020, 15:16:23:23 »
Verkar finnas fler ca 16kW från swim and fun så nu vet jag inte om jag tittat på rätt  :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #4 skrivet: april 29, 2020, 13:52:44:44 »
Nu har ni ca 70000 liter vatten att värma så att varför man då köper en inverter istället för en vanlig hederlig on/off är som vanligt ett mysterium då det inte finns någon vits med fisköra den för att få ett högt COP om det inte händer direkt något på temperaturen oavsett utetemperatur.

Undrade först vad fisk-öra var för något, innan jag insåg att det stod fis-köra... Påminner om min svensklärare i högstadiet, han berättade om ett besök han hade med sin son på Vasa-museet, grabben undrade vad en minut-läggare var. För att inte glömma den gamla företeelsen plåtter-mos.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #5 skrivet: april 29, 2020, 14:37:01:01 »
Ha ha
Har inte ens tänkt på att man kan läsa det som fisk öra  O0

Carl20

  • Gäst
Carl20
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2020, 14:24:32:32 »
Ja det är inte direkt varmt ute och har ni 15 grader ute så verkade swim and fun 16kW ge ca 11kW men då med 26 eller 28 i vattnet .
Lite märkligt på bygghemma och texten angående din modell är att det står 10A säkring vilket måste stå fel då max uttag är nästa 2,7kW.
Förstår inte riktigt dialogen med att gasen (köldmediat) skulle få alla värmepumpar att fungera på samma sätt.
Har man uppgivit effekter vid olika temperaturer ska man väl räkna med att få ut den effekten ?
Nu har ni ca 70000 liter vatten att värma så att varför man då köper en inverter istället för en vanlig hederlig on/off är som vanligt ett mysterium då det inte finns någon vits med fisköra den för att få ett högt COP om det inte händer direkt något på temperaturen oavsett utetemperatur.

Med den effekten, utetemperaturen och tydligen lite sämre pooltäcke vilket gör att ni går back en grad så får ni vänta tills det är varmare ute och er värmepump ger mer effekt och inte lika kalla nätter eller kanske uppdatera erat poolöverdrag till ett bättre för att ha en längre säsong.

Tar nu för givet att ni har rätt flöde genom poolvärmepumpen .

Hej,
Tack för svar och synpunkter.
Så efter ytterligare dagar så ger denna värmepump 0-2 grader som bäst över vattnets temperatur, dvs på kvällen är det ju inte ens lönt att köra den då den drar in 20C vatten och ut 20C vatten trots den står och sliter på max kapacitet och drar el.
Min gamla drog in 20C och ut 40C så länge jag körde den för samma ljud och effekt. Därför ökade jag ca 2-3 grader per dag så länge det inte var för kallt ute. Denna nya går jag inte ens upp det är ju mest solen som gör sitt. Så har bestämt att lämna tillbaka denna pumpen då den inte gör ngn speciell skillnad mer än väsnas och drar lite el.

Jag har hört från flera att jag borde köra Stor Nibe pump 20kw för huset och poolen istället. Min fråga, kan denna pump ge iaf ca 30C ut varmt vatten till poolen? Eller kommer den med ligga som en "smart" värme pump som denna jag kör på ca 1-2C över vattnets temperatur?
Om inte så länge den bara klarar ca 5+ mer ut temp så är jag nöjd för då vet jag att den kommer påverka värmen till det bättre så det blir skillnad om jag värmer eller inte vill säga.

Har pratat med Nibe som sa att dom inte tror denna pumpen var bra och rekommenderade mig köpa pool värme pump, men detta gick inte så bra ju, samt att pool leverantören med bekräftar tyvärr finns det inte mer effektiv värme om jag inte går över till något helt annat men de gör man inte som privatperson.

Han som installerade poolpumpen frågade mig tom varför jag inte använder nibe pumpen istället till poolen med. han använde sin egen till sitt spa bad med 38C utan problem. Han hade nyligen installerat en Nibe till hus och stor pool med utan problem.

Försöker få input från andra då varken Nibe eller pool leverantören kunde ge mig konkreta besked.
Nibe verkar inte vilja sälja en större pump till mig, trots flera kunniga påpekar att det kommer fungera bättre än mina 0-2 grader värme med nuvarande pump.
Kan någon här instämma att den kan ge ut mer värme än 0-2 grader?
Såfall säger jag till Nibe att jag vill köra på det ändå, för det finns ju inget bättre alternativ för min del vad jag vet.

Vill ju inte behöva sätta i min gamla 13kw värmepump som gav ut 40C dår den har sina år på nacken och jag ville ha allt nytt och hållbart i flera år till. Dör den så står jag där ju, och då vill jag veta om stor nibe pump eller något annat sätt är lösningen. Jag har ju en garanti på att Nibe ska levera något som fungerar och att jag är nöjd med produkten och det verkar som deras försäljare har rekommenderat fel i detta fallet och vill kanske inte medge det då han tycker det är bättre med pool värme pump, men efter jag pratat med dom största gällande de dyraste pumparna så ger dom 1-2C och thats it.

2 senaste sommarn har jag legat stabilt på 30C med denna gamla pumpen, värmde poolen i april förra året o kom snabbt upp i 28C redan på 3 veckor och kunde bada. Så fungerar ju inte i närheten med denna nya pump som inte gör någon skillnad tyvärr.
Har massivt täcke som ligger på alltid förutom när jag badar så värmen stannar kvar.

Tack för era synpunkter.

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #7 skrivet: maj 06, 2020, 17:53:06:06 »
Vet inte vad du hade för poolvärmepump innan men att skicka in 20 grader och ut 40 grader låter lite märkligt, visst går det men då är det troligen lågt flöde genom värmeväxlaren.

Ganska normalt på en poolvärmepump om man har rekommenderat flöde genom växlaren är 1-5 grader.

Antingen levererar den inte som den ska eller så är det något annan yttre påverkan som gör att det inte fungerar för dig.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2020, 18:13:48:48 »
Håller med Poolvärme ovan och jag tror att du blandar ihop temperaturerna lite, kika på min uppvärmning (realtid samt historik):

http://familjenlindstrom.se/logger/

När poolen värms så är vattnet från VP ca 40 grader och returen ca 33 grader, vilket ger en temperaturhöjning av poolvattnet genom värmeväxlaren på ca 1 grad.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Carl20

  • Gäst
Carl20
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #9 skrivet: maj 06, 2020, 19:27:09:09 »
Vet inte vad du hade för poolvärmepump innan men att skicka in 20 grader och ut 40 grader låter lite märkligt, visst går det men då är det troligen lågt flöde genom värmeväxlaren.

Ganska normalt på en poolvärmepump om man har rekommenderat flöde genom växlaren är 1-5 grader.

Antingen levererar den inte som den ska eller så är det något annan yttre påverkan som gör att det inte fungerar för dig.

Min gamla pump var inte en inverter, den drog max ström och max prestanda on/off, jag kunde ställa den på 35C när poolen var 25 och det brändes nästan i utblåset så varmt det var. Mycket varmt vatten blåstes ut, men ja kunde inte mäta detta utan att VP stod på en viss temp och gav nära den upplevde jag det som. Fick varm pool i april månad och kunde bada in sent på sommaren tack vare att denna gick några gånger per dygn. Den gick på drivmedel som inte är godkänt idag.

Den jag har idag ska vara bäst i test mer effekt men den lägger sig som sagt aldrig mer än 2 grader över vattnets temp, vilket man inte känner skillnad på när man håller handen i utblåset. Detta gör såklart att det tar en evighet att få upp tempen. Jag verkar ha blivit bortskämd med gamla pumpen på enbart 13kw men hade hög effekt på värma upp vattnet trots det var kallt ute.

Jag förstår den nya pumpen är mycket mer effektiv el-mässigt hela 16 COP men det kvittar när den enbart lägger sig 1-2 grader mer, vilket så klart inte värmer upp poolen märkbart, mer håller den jämn över natten kanske. Så måste förlita mig på perfekt sommarväder varje dag för kunna bada.

Fungerar Nibe pumpen på samma sätt, dvs den lägger sig "smart" på 1-2 grader och thats it. Eller kan jag räkna med mer än denna temp ut från Nibes 20kw pump?

Måste jag nöja mig med att skära av rören och sätta tillbaka min gamla pump som gav betydligt mer värme och extremt lång badsäsong och köra med 2 högljudda pumpar ute i trädgården tro?
O beställa ny pump från polen som fortf säljer dessa pumpar när min nuvarande går sönder?

I skrivandes stund läser jag av 22C i poolen, 13C i luften VP ger ut 22C när den går på full effekt, optimalt flöde 4600L/H  dvs hade lika bra kunnat stänga av den... Min gamla hade jag känt varmt vatten spruta ut i poolen. Så där hade jag iaf fått något för elräkningen samt oljudet av fläkten.

Börjar ge upp målet med en stor pump som klarar huset och poolen något sådär bra  jämfört med min 10 år gamla pump som verkar slå allt med hästlängder trots den bara är på 13kw vs min nya på 16kw och ny teknik.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag