VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Böjradie på PEM eller 90gr vinkel på inlopp?  (läst 7231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lost

Böjradie på PEM eller 90gr vinkel på inlopp?
« skrivet: augusti 04, 2015, 09:43:41:41 »
Tänkte börja med slangdragningen till inloppen ganska snart, så jag gick igenom de kopplingar som kom i paketet för poolen.

Jag hade en idé på att köra raka kopplingar på skimmer, och 90gradare på inloppen. Men märker att de delar som följde med har precis tvärt om, dvs 90gr för koppling till skimmer och rak för inloppen.
Har jag tänkt fel? Blir det tryckfall eller dåligt flöde om jag gör "tvärtom" ?
Anledningen är att inloppen sitter på långsidorna och vad jag läst mig till så rekommenderas "böjradien" för 50 PEM slang för fast installation 2500mm, vilket jag inte har grävt ut för...

Jag har iofs inte testat att böja slangen IRL, så det kanske går att böja den kraftigare?

Förslag, tankar?

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Böjradie på PEM eller 90gr vinkel på inlopp?
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2015, 11:44:16:16 »
Jag har 90 gradera på båda inlopp och utlopp, och har inga bekymmer. Det blir troligen fler 90 gradera innan teknikrummet är klart, eller hur?
Om du tycker det inte funkar speciellt bra med raka för inloppen, är det väl inget stör kostnad att köpa ett par 90 gradera?
Kom nu ihåg att lägga PEM slangen med lite böjar här och var så det finns utrymme för krympning/utvidgning utan att den drar sönder kopplingarna.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad aromata

SV: Böjradie på PEM eller 90gr vinkel på inlopp?
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2015, 13:20:53:53 »
PEM 50mm är riktigt styv. Du kan ju värma med varmluftspistol och göra den lite smidigare men det räcker nog inte. Kan du ha två 45-böjar istället för en 90-böj får du bättre flöde.

Annars skulle jag tro att 90° på sugsidan hindrar mindre än 90° på trycksidan men jag har inga vettiga motiv till varför annat än att vatten under tryck rimligtvis har högre densitet.

Utloggad Thermojito

SV: Böjradie på PEM eller 90gr vinkel på inlopp?
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2015, 21:56:09:09 »
Håller med om att PEM 50mm är en riktigt kraftig anakonda som man inte direkt knyter små rosetter med. Jag har dock inloppen på långsidorna precis som Lost och går rakt ut med radie ca 115cm på en sida även om detta krävde en del kraft för att få den att ligga på plats. Det är dock inte så stor kraft att min S80-pussel-isolering deformeras så att det syns...

Jag skulle dock INTE ha oroat mig för att köra 90-gradare på båda inloppen, jag har inte kunnat jämföra själv men tror att många i onödan är oroliga för dåligt flöde.

Jag har en normaldimensionerad pump, långa slangar samt många 90-gradare i maskinrummet och trycket i inloppen är så pass att man inte direkt sitter med ryggen direkt emot speciellt länge om man inte vill få blåmärken...

Köp 90-gradare, lägg slangen i lite kurvor som sagts ovan, kanske inuti en något flexibel isolering som kan ta upp lite rörelser så kommer det att bli kanon! 

Utloggad Lost

SV: Böjradie på PEM eller 90gr vinkel på inlopp?
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2015, 22:11:12:12 »
Just det, fler 90gradare lär det ju bli i maskinrummet. Vore ju bra om man på ett enkelt sätt kunde räkna ut (mäta) trycket så att man vet att det kommer fungera innan man slår igen allt med fyllnadsmaterial.

45gradare vore ju en bra idé, men några sådana har jag inte hittat. Så det får nog bli 90gradare eftersom jag nog skulle behöva hjälp av någon typ av maskin för att få ner rören i korrekt diameter.

Rörisolering ja, nästa huvudvärk. Vore ju enklast med någon som passade rakt av, men de är ju onödigt dyra vad jag vet. Att göra någon själv är väll det som är bäst för plånboken antar jag...

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Böjradie på PEM eller 90gr vinkel på inlopp?
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2015, 22:23:09:09 »
Lägg 110mm dränsrör, och dra slangen inni dom. Du undviker direkt kontakt med marken, och får inte stora värmeforlusten. Om du får bekymmer med en slang någon gång slipper du också att gräva upp hela tomten för att byta slang.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan