VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltrapp  (läst 2124 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tes

Pooltrapp
« skrivet: juni 13, 2018, 11:03:30:30 »
Hej
Jag ville bara kolla av läget ang vår pooltrapp. Svårt att förklara men ska försöka iaf..
Vi har byggt trall runt hela poolen och nu när vi fyllt upp poolen med vatten så liksom trycker trapoen mot trallen så de blir en glipa mellan trapp och trall.
Vi har gjutit betongplintar under trappen, men trappen har liksom rest sig så den vilar inte på plintarna längre...
Vad kan hända? Vad ska vi göra? Vad har blivit fel? Det är en Thermopool 4×8.
Mvh Tess

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Pooltrapp
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2018, 12:34:04:04 »
Bilder !

Utloggad Tes

SV: Pooltrapp
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2018, 20:08:00:00 »
Som man ser så har trappen lyfts upp...

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Pooltrapp
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2018, 22:22:00:00 »
Är det en gjuten termopool?
Har ni gjuten platta?
Hur mycket luft är det under trallen, dvs är poolen nergrävd eller fristående?


Min kill-gissning är att ni har undermåligt stöd under trappan neråt men kanske också bakåt vilket då troligtvis trycker ner trappan i nedre kant och lyfter den i bakkant.

Jag hade inte fyllt mer vatten.

Utloggad MathiasS

SV: Pooltrapp
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2018, 22:51:46:46 »
Hur sitter trappen fast i gavelväggen? Verkar lite konstigt det där..... hur ser skarven ut mellan trappa och vägg invändigt på gaveln?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltrapp
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2018, 10:20:04:04 »
Ser ju nästan ut som att själva poolen sjunkit, men stöden under trappan är kvar på ursprungsnivå. Så som det ser ut på bilden i alla fall, för då reser sig ytteränden av trappan. Som en gungbräda ung.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad 62ragtop

SV: Pooltrapp
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2018, 10:25:06:06 »
Nu har jag förvisso en hel glasfiberpool, med gjuten romantrappa. Men jag undrar lite som MathiasS - hur sitter trappan monterad i gaveln?

Nu är det lite svårt att säga utifrån en liten bild, men kikar man i hörnet (trappan, början av svängen) så ser det nästan ut som att trappan linjerar ganska väl mot trallen för att sedan "sticka iväg" (uppåt). Har ni något långpass tillgängligt så ni kan mäta trappan? För mig så får jag känslan av att trappkonstruktionen sitter i "spänn" på något sätt och att när ni adderar vatten och vattentryck så blir den någon märklig vridning i konstruktionen.

Nu är jag ingen expert på thermopooler, men kommer trappan som en lös enhet, eller sitter den där från "fabrik"? Har ni gjort montaget själva eller anlitat någon? Har ni varit i kontakt med någon ÅF som har någon fundering?

Nästa fundering är hur jobbade ni med vattenfyllning och återfyllning runt poolen och pooltrappan..? På något sätt så känns det som att ni fått en del oönskade rörelser i er konstruktion, antingen trappa eller pool.

Det ser märkligt ut tycker jag.

Utloggad bumpaerra

SV: Pooltrapp
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2018, 13:13:12:12 »
Hur sitter reglarna till trallen fast. Ligger de på plattor eller är det infäst i betongen? Kan det inte vara så att det är reglarna och trallen som satt sig istället för trappen skulle ha lyft. Borde ju märkas om hela poolen sjunkit på trappsidan.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Pooltrapp
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2018, 15:53:55:55 »
Hur sitter reglarna till trallen fast. Ligger de på plattor eller är det infäst i betongen? Kan det inte vara så att det är reglarna och trallen som satt sig istället för trappen skulle ha lyft. Borde ju märkas om hela poolen sjunkit på trappsidan.

Man kan ju tycka att det borde märkas även om pool och trall sätter sig 3-5cm med faktiskt.

Det behövs mer och bättre info från TS.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan