Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cranpool från Lainex  (läst 20206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vice

Cranpool från Lainex
« skrivet: juli 19, 2005, 21:02:15:15 »
Hej!

Har beställt en rund 4,5 ovantmark pool som är 1,37 djup med deluxpaket från lainex. Borde komma nu torsdag eller fredag.

Är det någon som har några tips på vad som behöver göras innan jag börjar montera poolen?

Vad jag gjor hittils är att jag tagit bort gräset från gräsmattan och jämnat till så mycket jag kan med hälp av vattenpass o bräda  :)

Är det rekomenderat att lägga isolering (cellplast) och ett sandlager innan själva monteringen av stommen? Eller ska jag padda bara jorden? Eller ska jag vänta med sand osv tills stommen e på plats? Någon som byggt en liknande och har några bra tips rekomendationer? Har velat bygga pool i flera år nu men har fått nöja mig med en sånn där leksaks pool från kina fram tills nu :D. Vill hinna med så mycket som möjligt av grundjobbet innan poolen kommer. Har bokat in 5 vänner som blir tvungna att hjälpa mig med montering av pool och förlängning av altanen  ;D
-Vice

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2005, 22:37:58:58 »
Kanske tråden i detta forum"gardenpool från Folkpool" kan hjälpa till. Isolering är annars väldigt bra att ha.
Kolla även tråden "Tips till bygge av åttan", och "Grus i botten" Alla trådar ligger under "Ovanmarpooler".

Och sist men inte minst välkommen hit.
« Senast ändrad: juli 19, 2005, 22:47:11:11 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Anton

  • Gäst
Anton
Re:Cranpool från Lainex
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2005, 13:06:49:49 »
Hej,

Jag har en stor rulle med Foam kvar! den är 8mm och anpassad till poolbotten. Den tar upp små ojämnheter och är värmeisolerande. 1.5m bred. så tejpar man skarvarna med silvertape.
Hör av dig om det är utav intresse.
Anton 0707-322758 finns i Järfälla.

Utloggad Robert

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2005, 17:44:51:51 »
Tjille vipp!

Det är jag som har gardenpool 4,85 från Folkpool. Det är en ovanmarkspool se folkpool.se

Så här har jag gjort, i samråd med Folkpools representant.

Grävt bort gräs och rötter, lagt en singelbädd som är ca 15 cm hög på det lägsta stället, är lite kuperat på tomten. På denna singelbädd en fiberduk. Poolstommen byggdes ovanpå fiberduken så att fiberduken sticker ut ca 0,5 m utanför poolen. Detta gör man för att sedan vika tillbaka fiberduken när man fyller ut med lite jord för t ex gräsmatta, detta gör att man förhindrar singlet att blanda sig med jorden.
När stommen väl var på plats fyllde jag fin sand i botten ca 5 cm, padda och vattenbegjutes. På sanden en markduk, ser ut som en nålfiltsmatta den är grön i mitt fall.

Just nu väntar jag bara på att det ska bli riktigt bra väder så att vi kan sätta linern på plats, det ska bli mycket spännande. Jag tror att det blir ett litet helvete, alla tio hörnen ska ju passa...??

Bor i Sigtuna om du vill komma förbi och titta, ingen garanti för det, men ändå.


Utloggad Peter

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2005, 10:01:55:55 »
Har just byggt en cranpool från Lainex, en oval, men det är ungefär samma princip. Jag sänkte ner den ca 1m för passa till decket, och i botten la jag dräneringsmackadam och ett lager cellplast 50mm hårdhet S200 för vattentryckets skull. Nu vet jag inte om den runda modellen har stödben med tryckplattor om inte så får du det mycket enklare. När man byggt stommen så la jag ut ca 4-5cm fin grus inne i poolen och gjorde deras så kallade trekantslist med grus. Om jag för göra om någonting så är det just grus i botten, jag hade nog blandat torrrbruk och lagt i botten och byggt upp den där trekantslisten med. Men allting fungerar och vi är glada och badar så ofta vi kan. Köpte en elpatron på Lainex för att få någorlunda varmt vatten denna säsongen sen får vi se vad vi hittar på.

Utloggad vice

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2005, 21:29:23:23 »
Nu har poolen kommit och nu väntar jag bara på att vädergudarna e på min sida så jag kan börja bygga!

Ska hämta sand o pada imorgon...har över energi nu efter 3 veckor semester :D

Utloggad Mica

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2005, 16:17:57:57 »
Berätta gärna mera sen om hur det gått och hur du löste underarbetet (isolering, grus, sand, foam......) och alla andra problem som dykte upp!

Jag är själv i köpartagen av en Cranpool.

Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad vice

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2005, 21:03:45:45 »
Hej,

Som det ser ut så har jag bara jämnat av marken. Har skapligt plant så jag behövde bara ta bort en del gräs.

Nu har jag lagt ut betongplattor i våg  runt om i en circel som "benen" ska vila på. Sen kommer jag lägga byggplast i botten och en bit upp på sargen .3 cm sand i botten och "trekants list" av sand upp mot väggen. Sedan är det dags för lainer. Jag hoppar över isolering då jag inte vill gräva längre ner, blir lite ostadigare mark (lera). Kommer att lägga ut lite bilder när jag kommit en bit.

Utloggad Fia

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2005, 21:16:50:50 »
Varför inte en bottermatta innan lainern. Den isolerar och är mjuk att gå på. Den läggs inne i poolen efter sanden. Den är 9 mm tjock. En del har använt faom till bottenmatta, den isolerar också. Vattnet trycker ihop den så den tar inte stor plats. Den är inte dum att ha.
« Senast ändrad: juli 26, 2005, 21:19:57:57 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad vice

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #9 skrivet: juli 27, 2005, 13:07:46:46 »
Kan ju vara en bra ide Fia!

Fråga? Var köper jag 8mm foam eller bottenmatta? Vad kostar den till ca 18 m2?

Här är några byggbilder, inget avancerat :)

http://www.hercuri.se/pool/

Utloggad Fia

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #10 skrivet: juli 27, 2005, 14:17:57:57 »
Jag kolla hos Sv. Poolf. och de tar till en 3x6=18m2,
1900:-. Maimi har 2m bred 110:- per löpmeter och
4m bred 220:- löpmetern. Poolmans 300g/kvm för
49:-/kvm. Finns säkert fler hos andra. Är inte bra på att räkna ut när det gäller runda.
Styrofoam vet jag inte vad det kostar,men det vet säkert någon annan här.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad vice

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #11 skrivet: juli 29, 2005, 02:35:21:21 »
Inte så lätt som jag trodde   :-\

Började idag kl 11 med 3 vänner och kl 17 var poolen rest med liner och hela kittet...Började fylla på vatten och insåg efter 3 cm att skiten blivit oval!!!??? två sidor hade flyttat sig utåt! Suck...Det var bara att börja om...Länspumpa och bort med linern från kanterna...Gräva bort kantlisten och börja justera...Lärde mig då att kilar kan vara bra att ha! Nu kl 02:00 är stommen rest och den är "rundare" Har rört sig något trots att vi hade kilar placerade runt om...Kanske ska det vara kilar inne under sanden åxå med det vågade vi inte ifall nån skulle lyckas med konststycket att trampa igenom sanden och ha borra linern med kilen...Hade nog varit enklare med en oval från början :D

Saknades åxå en pool retur, den skulle dom skicka från Lainex...Så det tar väl ytterligare ett par dagar.

En fråga om inkoppling av solvärmare...Jag kommer förmodligen få köpa en solvärmare av grannen som kaserat sin pool (han har grävt igen den, krimminelt?)

Går den att koppla in direkt på delux paketet från lainex eller måste jag köpa till en massa grejer (pump etc.) för utom slangar och ev. kopplingar, den ska sitta ca 3-4m upp från pumpen. Vad kan en 10-15 år solvärmare på ca 8m2 vara värd? Är det billigare att koppla in poolen på bergvärmen direkt? Måste man ju förstås ha hit en rörpulare och köpa växlaren...Någon som har några tips?

mvh vice

-Vice

Utloggad Fia

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #12 skrivet: juli 29, 2005, 09:05:45:45 »
Vilken otur du har  ::). Hoppas den vänder :)
 Det enda jag läst är att pumpen bör vara minst 0,75hk för att orka pumpa upp 5-6 meter.
Vad en beg. solfångare kan vara värd, ingen aning.
Kolla var den är köpt och ring och fråga dom. De kan ju ge ett riktpris. Jag tror nog att de blir billigare.

 Värmeväxlare kan du ju komplettera men nästa år.
Vår växlare gick på 5 800:-, 75kw. Den på 40kw kostar 4 190:-. Dessa priser har jag från Sv. Poolf. Den kanske har bättre pris ute på marknaden(ej poolfabrikant).
Lycka till i fortsättningen!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mica

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #13 skrivet: juli 29, 2005, 18:58:41:41 »
Hej Vice!

Inte behöver du en separat pump! Jag kommer att köpa motvarande pool fast 6,2 x 3,7 och jag kommer att ha Eurosols solvärme till (11,1 kvm för 7950:-) och det enda du behöver är slang, en trevägskoppling och en T-koppling.

Kolla på Transmekanos hemsida så förstår du förhoppningsvis vad jag menar: http://www.transmekano.se/sol.htm

Slang och kopplingar finns hos dem ( 1,5" slang kostar 55:- /metern och systemsatsen för solvärme [trevägs- och T-kopplingen] kostar 240:-

Lycka till!
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad vice

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #14 skrivet: augusti 04, 2005, 19:40:05:05 »
Var på Transmekano idag o hämtade 11m2 med 25 meter slang för 9700! Nu ska den upp på taket! Dom var riktigt trevliga på firman! Min dotter som var med fick en bläckfiks leksak o en flytgrej  :)

-Vice

Utloggad Mica

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #15 skrivet: augusti 05, 2005, 09:58:18:18 »
Vad skoj! Det tror jag blir bra.

Själv sliter jag fortfarande med grävandet och jag står nu i valet och kvalet mellan min Cranpool och en Folkpool. Träväggar är lockande med sin stabilitet.

Vill ju inte att väggarna i poolen ska kapsejsa när ungarna är som vildast!
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad vice

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #16 skrivet: augusti 05, 2005, 19:32:12:12 »
Hej Mica!

Du kan ha rätt. Folkpool är mycket stabilare. Jag fick min fylld idag o allt inkopplat och den e riktigt stabil! E ju en viss pris skilnad åxå. Folkpools minsta Gardenpool går väl lös op 47.000 om jag inte mins fel.

-Vice

Utloggad Peter

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #17 skrivet: augusti 05, 2005, 22:57:27:27 »
Jag har provat min cranpool med 3 st vilda ungar samt mig själv som hoppar i med hela min kropp och det hände inte ett skit, bara lite vatten som skvalpa över 8)

Utloggad Pandylan

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #18 skrivet: augusti 29, 2005, 16:46:47:47 »
 ;DHej!

Det är precis en sådan som vi är ute efter!
Jag undrar hur mycket Cranpool kostar, och från
vilken firma köpte ni den?
Lycka till!
Mvh Fam Wallbom, E-tuna.

Utloggad vice

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #19 skrivet: augusti 29, 2005, 16:50:07:07 »
Hej,

Jag köpte min från www.lainex.se. Men den finns även i vällingby hos www.transmekano.se. Det är dom som är general importören.

Min pool rund 4,5 kostade 45 Kkr komplett med solvärmare och extra allt.

mvh vice

Utloggad Pandylan

Re:Cranpool från Lainex
« Svar #20 skrivet: augusti 31, 2005, 17:36:16:16 »
 ???Hej igen!

Jag frågade dig om Cranpool förut.
Nu undrar jag: Hur säkert är det att beställa
en pool från nätet?
Har lainex några garantier på produkten som
man beställer?

Mvh fam Wallbom, E-tuna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan