CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips på altankonstruktion som håller för 2400L pool?  (läst 7168 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mcdanne

Tips på altankonstruktion som håller för 2400L pool?
« skrivet: juli 28, 2014, 21:22:27:27 »
Jag står med spaden i hand och skall börja fixa en altan till vår pool och även ett kommande spa.
Den kommer ligga i direkt marknivå och blir ca 20m2 stor, markpoolen och spa kommer stå i var sin ände på detta (dvs blir de ej nergrävda).

Jag funderar dock över t.ex. vilka regeldimensioner man bör använda och om det finns andra tips.
Trallen kommer i alla fall bli standard tryckimpregnerad 28*120 den är inköpt.

Där under reglar och sen tänkte jag lägga betongplattor 35*35*5cm mellan plattorna och regel blir det syllpapp.
Under plattorna gräver vi ut 15cm och lägger bärlager 0-32 som packas med padda.

Om man kör med 45*120 reglar på dessa plattor hur tätt bör man lägga plattor?
Hur tätt bör man lägga reglarna för att få en tillräcklig hållbarhet? Det blir ju tryck på kanske runt 800kg/m2
Funkar cc 60 eller bör man gå ner till 50 eller 40?

Tänkte även gräva lite djupare för att få altandäcket exakt i höjd(eller så exakt det blir med markojämnheter) med gräset och lägga kantsten runt.

Tips/Idéer?

Poolgiganten

Utloggad axelexa80

SV: Tips på altankonstruktion som håller för 2400L pool?
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2014, 07:01:09:09 »
Hej! Jag har i år byggt en plattform som står på 4 st plintar till mitt spa (2300 liter) med cc 60 och det funkar utmärkt. Jag hade 28x120 trall så som du även tänkt. Jag valde kraftigare reglar men eftersom du skall lägga dina reglar direkt mot markplattor så kan inte dimentionen spela så stor roll, enligt min mening.

Lycka till!

/axel

JanneByggaPool

  • Gäst
JanneByggaPool
SV: Tips på altankonstruktion som håller för 2400L pool?
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2014, 17:46:32:32 »
Reglarna bör nog hålla men bör väl lägga plattor ganska tätt. Varför lägger du dock inte reglarna direkt på marken om det är i lod (dock måste du använda klass NTR A på de tryckta reglarna då de kommer i kontakt med marken (dessa verkar vara svåra att få tag på om dimensionen inte är minst 45x145), om du lägger de på marken spelar ju annars inte dimensionen någon roll då de inte behöver bära något.

Jag skulle dock sätta cc 30 under poolen (jag vill gärna känna mig trygg och vem vet kanske blir större senare).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5552
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips på altankonstruktion som håller för 2400L pool?
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2014, 10:22:54:54 »
Det är nog viktigare att du lägger plattorna tätt, typ ett rutmönster på CC60, det bör hålla.
Jag reglade CC30 och satte tätt mellan betongsuggorna, det har satt sig en aning, men vi paddade aldrig marken.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag