CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elförbrukning och vattentemperatur  (läst 7804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bada

Elförbrukning och vattentemperatur
« skrivet: september 16, 2010, 10:14:26:26 »
Hej,

Jag är ny ägare till ett spabad och undrar lite om vattentemperatur under vintern kontra elförbrukning:

Vi kommer troligtvis att bada 1 gång per vecka och frågan är då om det är bättre att låta spabadet ligga i sleep mode med en temp på ca 16 grader för att sedan ställa om temperaturen till ca 37 grader på morgonen när vi ska bada på kvällen. Det andra alternativet är att låta badet stå på 26 grader i economy mode för att sedan ställa om temperaturen till 37 grader dagen som vi ska bada. Det tredje alternativet är att låta badet stå på 37 grader konstant i economy mode.

Frågan är vilket alterantivt som ger den lägsta elförbrukningen. Är det någon som har erfarenhet om detta?

Marcus

Poolgiganten

Utloggad Nilking

SV: Elförbrukning och vattentemperatur
« Svar #1 skrivet: september 16, 2010, 10:41:25:25 »
Jag tror det blir +-0 i pengaförbrukning. Mitt bad kostade 350 kr/månaden i vintras och då var det kallt. Men jag låter nån annan svara på den frågan. :)

Däremot tror jag det är bra att hålla 37 grader hela tiden. Tänk om det blir vargavinter i år igen och du får strömavbrott.
Då är det nog bättre att ha 37 grader. Inte kul om badet fryser...

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Elförbrukning och vattentemperatur
« Svar #2 skrivet: september 17, 2010, 10:34:06:06 »
När det gäller kvalitets karen så är det billigare att hålla tempen på 37 grader hela tiden då det är dyrare att värma upp än att underhålla.

De olika sleep & economy lägerna påverkar ofta även hur mycket vattnet cirkulerar vilket gör att du kan få sämre vattenkvalitet om du ändrar lägen.

+ att alla changser till spontan badande försvinner om du drar ner tempen.
Både för ekonomin men framför allt för nyttjandet så är tippset att alltid ha det varmt.

MVH
JOnas

Utloggad thundergod

SV: Elförbrukning och vattentemperatur
« Svar #3 skrivet: september 30, 2010, 13:29:25:25 »
Ska du ändå använda badet ca en ggn i veckan även under vinterhalvåret kommer det bli billigare att ha karet på 37-38 grader hela tiden. Att värma upp från 16 grader en ggn i veckan om det är 0 eller minusgrader kostar garanterat mer.

Utloggad nybba

  • patrik
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårat Pentland-spa!
    • Visa profil
SV: Elförbrukning och vattentemperatur
« Svar #4 skrivet: oktober 01, 2010, 09:35:10:10 »
Hej!
Tror att bästa ekonomin är att tilläggsisolera genom att ta isoleringsmattor av den typ som är på rulle och isolera kring slangar och håligheter bakom panelerna.
Lite puligt men det lönar sig nog betydligt i alla fall för oss norrlänningar...
nybba

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag