VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: För och nackdelar skimmer?  (läst 3298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SARROW

För och nackdelar skimmer?
« skrivet: mars 30, 2019, 22:18:06:06 »
Vad är största anledningen till att man eftermonterar skimmer ?

Poolgiganten

Utloggad SARROW

SV: För och nackdelar skimmer?
« Svar #1 skrivet: april 11, 2019, 00:05:01:01 »
Ingen som vet ?

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: För och nackdelar skimmer?
« Svar #2 skrivet: april 11, 2019, 14:32:44:44 »
Jag förstår tyvärr inte frågan? Skimmern är ju en komponent när man bygger en pool... Enda undantaget är väl en helsvetsad PP-pool med inbyggd skimmer (svetsad av samma material).
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För och nackdelar skimmer?
« Svar #3 skrivet: april 11, 2019, 14:51:20:20 »
Kan vara budgetpooler som har flytande bräddavlopp. Finns en del som har eftermonterat det på duken med förstärkningar. De flytande fungerar dåligt med täckning. Täckning vill man göra för att behålla värmen. Dessutom har jag för mig att de flytande är problematiska när det blir vågor av lite häftigare bad (ungar). Finns några trådar om eftermontering här.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad SARROW

SV: För och nackdelar skimmer?
« Svar #4 skrivet: april 11, 2019, 22:19:27:27 »
Kan vara budgetpooler som har flytande bräddavlopp. Finns en del som har eftermonterat det på duken med förstärkningar. De flytande fungerar dåligt med täckning. Täckning vill man göra för att behålla värmen. Dessutom har jag för mig att de flytande är problematiska när det blir vågor av lite häftigare bad (ungar). Finns några trådar om eftermontering här.


Har en ovanmark pool. 5x5 meter. Ist för att ta vattnet en bit under ytan så tar man väl in ytvattnet ist.  Vad är anledningen? Blir man av med skräp från ytan? Eller vad är fördelarna att ta hål i linern och efter montera dessa kit?

Utloggad Intexpool

SV: För och nackdelar skimmer?
« Svar #5 skrivet: april 12, 2019, 07:10:39:39 »
Precis som du säger har det med att den effektivare på samla upp skräp från ytan innan den sjunker ner till botten. Nackdelen kan vara vara att djupet på vattnet måste vara mellan ett vist spann i höjdled på skimmern annars kan vattenpumpen suga luft.

Här är vad folk tycker om Haywardskimmer

https://www.amazon.com/Hayward-SP1091LX-Dyna-Skim-Above-Ground-Skimmer/product-reviews/B002DPY196

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För och nackdelar skimmer?
« Svar #6 skrivet: april 12, 2019, 15:40:01:01 »
Du ska inte ta en bit under ytan. Vattennivån ska vara i övre delen av bräddavloppet. Om du har flytande pryl så täpps den igen av täckning, bräddavloppet funkar med täckning.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad SARROW

SV: För och nackdelar skimmer?
« Svar #7 skrivet: april 12, 2019, 20:11:13:13 »
Precis som du säger har det med att den effektivare på samla upp skräp från ytan innan den sjunker ner till botten. Nackdelen kan vara vara att djupet på vattnet måste vara mellan ett vist spann i höjdled på skimmern annars kan vattenpumpen suga luft.

Här är vad folk tycker om Haywardskimmer


https://www.amazon.com/Hayward-SP1091LX-Dyna-Skim-Above-Ground-Skimmer/product-reviews/B002DPY196


Kan man inte köra en Ykoppling från det gamla intaget ifall det skvalpar och suger luft från skimmer intaget ?

Utloggad Intexpool

SV: För och nackdelar skimmer?
« Svar #8 skrivet: april 12, 2019, 21:41:48:48 »
Ja det kan man göra, precis så har jag tänkt utföra på min intexpool att jag tar det gamla utloppet och kopplar ihop det med rören till den nya skimmern. Vet att det finns folk på detta forum som har gjort detta.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13383.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan