VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Laga solfångare  (läst 1582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butthead

Laga solfångare
« skrivet: juni 20, 2018, 11:15:24:24 »
Läste i äldre trådar här att en del av er lagat trasiga solfångare i polyeten med Sikaflex. Jag har försökt med Sikaflex 291i utan att lyckas. Det håller en liten stund (en halv dag) och sedan hittar vattnet någon väg ut från tätningen. Jag försöker då täta där, men sen kommer det ut någon annanstans kring samma tätning, hur ambitiöst jag än håller på. Vilken Sikaflex använder ni?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Poolgiganten

Utloggad Guiness

SV: Laga solfångare
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2018, 21:47:09:09 »
Hej!
Jag vet inte vilken typ av panel du har eller var det läcker men mina har jag lagat några gånger. De består av flera tunna parallella kanaler vilka har läckt några gånger. Jag har då helt enkelt skurit ut en bit och fyllt åt båda hållen med någon form av tätmassa. Vill minnas att jag använde marinsilicon vid något tillfälle och P2000(?) vid något annat. Det viktiga är nog att fylla tillräckligt mycket och låta det torka innan man släpper på vattnet...

Lycka till!
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad butthead

SV: Laga solfångare
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2018, 11:13:31:31 »
Jo. Precis sådana. Jag köpte nya tillslut. Kollade med sikaflex och de säger att det inte går att få bra fäste på  polyeten. Behövde bara byta den ena, så jag klarade mig med bara 1400kr inkl. frakt.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan