VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 200 i Alkanitet...  (läst 1794 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas_skåne

200 i Alkanitet...
« skrivet: oktober 01, 2011, 11:41:23:23 »
Hei, Har läst det som er å lese om hur man kan ta ned alkaniteten her på forumet og forsøker ta ned min til vettige nivåer. Hadde i går ph 8,3, alkanitet 194. Tömde i saltsyra ( totalt 3-4 liter, 100kubik vatten) og fikk ned Ph til 7,1...dock stannade alkaniteten på høga 190. Ska jag nu bare vänta ut høgre ph for å sen trykke ned dem igjen med mer syra?

Comments?
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Poolgiganten

Utloggad Elmer Fudd

SV: 200 i Alkanitet...
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2011, 16:53:34:34 »
Här är en läsvärd tråd för dig:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5521.msg40898#msg40898

Lycka till!

Utloggad deppa

Alkaniteten på plats
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2011, 19:52:23:23 »
Efter fyllning av poolen i juni hade jag en alkanitet på ca 200 och pH över 8. Efter att ha sänk pH så sjönk alkaniteten något. Efter att ha läsat på detta forum samt på en del amerikanska så har jag lyckats sänka alkaniteten till ca 110 och pH är stabilare. Körde med saltsyra 1 eller 2 liter åt gången och lät sedan pH sakta vandra upp till strax över 7.6. Körde sedan i saltsyra igen tills alkaniteten satt sig. Lät det ta tid. Enligt en amerikansk site ska man aldrig ha bråttom utan låta det ta tid.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan