VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vandrande vatten-värden  (läst 4597 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villastaden 52

Vandrande vatten-värden
« skrivet: augusti 19, 2014, 10:37:27:27 »
Hej!

Vill kolla om någon har erfarenhet av trilskande värden. Kort om poolen. Gjuten (vet ej om det finns gummi mellan mosaiken och betongen), 60 kubik, inomhus. Polen renoverades med allt nytt för 5 år sedan, maskinellt och ytskikt.

Case: Poolen har stått stilla under några månader och återstartades för 2,5 vecka sedan. På Aquametern eller vad den heter, visades HI/Error på fritt klor och pH. Alkanitet 117. Efter det har jag pyttsat i totalt ca 26 kg Sänk pH/alkanitet, ca 12 kg höj alkanitet (har sjunkit under tiden), ca 5 kg antiklor och 3 kg Höj pH. Mätt, pyttsat i, låtit vila några dygn osv, i över två veckor. Ett tag hade jag OK på pH och alkanitet, då började jag med antiklor. Men, efter någon dag var de ur balans igen trots bara antiklorbehandling.

Status nu: fritt klor; 8,6, pH;6,4, alkanitet; 61

Problem: Värdena dansar fram och tillbaka trots att jag bara lägger i ca 50% av den mängd som poolkalkylatorn rekommenderar.

Finns det något generellt problem att hålla betongpooler i balans eller vad beror detta vandrande på?

Tänker jag rätt när jag försöker justera alkanitet i första hand, pH i andra hand och klor sist?

Börjar blir rätt trött nu. Tar gärna emot tips på bra webbutiker för kemikalier eftersom den lokala butiken är dyr och dålig.

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Vandrande vatten-värden
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2014, 12:30:08:08 »
Hoppa over alkaniteten just nu, focus på att få ph rätt, med fel ph funkar inte kloret. När ph är rätt så går du vidare med klor halten. Jag iaf skiter fullständigt I alkan.

Ligger du helfel I värdena kan du ta upp en liter poolvatten och spä med 2 liter kranvatten för att få lättare att mäta, men nu verkar du iaf ligga I närheten.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Vandrande vatten-värden
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2014, 13:42:11:11 »
Om värdena fladdrar i en stor pool som inte används, dessutom inomhus, kanske man ska fundera på om mätvärdena är korrekta?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vandrande vatten-värden
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2014, 14:09:26:26 »
Mmm, är alkan väldigt låg så fladdrar pH hysteriskt.
Det vet jag av egen erfarenhet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Vandrande vatten-värden
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2014, 16:53:48:48 »
Nej betongpooler är rakt inte svårare att hålla i gott skick än andra. Nu har vi visserligen autodosering till vår inomhuspool (betong), men vi har haft en annan betongpool (utomhus, sprutbetong) när vi bodde i USA, där hade vi ingen autodosering och ändå gick det bra att hålla värdena konstanta, bara lite mera arbete.

Jag tror du har fått ett allmänt reglerproblem i att du försöker att reglera allting på en gång och då med ganska rejäla kemikalietillskott. De olika värdena är kopplade till varandra och det blir lätt en omöjlig soppa om allt skall justeras på en gång. Tag en parameter i sänder så blir det lugnare. Börja med att få pH korrekt, kolla sedan klornivån. Sätt inte till antiklor, låt värdet sjunka naturligt om det är för högt. Poolen är badbar även med ganska höga värden. Glöm alkaliniteten om du lyckas få ordning på pH. Vi har också inomhuspool, mäter aldrig ens alkaliniteten. Men som Rickard säger, studsar pH som en boll upp och ned, så kan du behöva fixa alkaliniteten som då troligtvis är rejält för låg. Men det fodras STORA avvikelser vad det gäller alkalinitet innan det ger dig några problem.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vandrande vatten-värden
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2014, 09:06:47:47 »
Det är konstigt för när jag fick just de problemen med ph värde för
några år sen så visade det sig att alkanitetvärde var åt skogen.
Och när jag kollade upp detta så var svar att vatten får sämre
buffertförmåga vid för lågt värde och resultatet blir att man slår i
kanske bara en liten del kem för t,ex höja och ph värdet for upp i
topp och tvärtom. Jag har i alla fall alltid efter det varit noga med
detta värde och heller inte haft detta problem mer efter det.
Men som Erica skriver får ta ett värde i taget och då är det att få ordning
på ph värde först och ha tålamod med en mindre justering i taget.
Så mkt kem har jag nog inte använt under min totala tid som poolägare.
Roland 8)

Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Villastaden 52

SV: Vandrande vatten-värden
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2014, 11:30:33:33 »
Tack för många bra tips!

Skrev inte det sist men en trolig förklaring till värdena var så ur spår är att saltklorinatorn troligen stått på konstant under lång tid innan poolen stängdes av. Klorinatorn ska tydligen också ha tensensen att höja pH.

Fokuserar och justerar i den ordning som jag skrev tidigare. Problemet har varit att när jag gått från ett värde till ett annat är tex pH ur spår trots att jag inte justerat det. Har dubbelkollat mot manuella stickor, mätresultaten verkar stämma.

Har fortsatt justera och ligger nu på;
Klor: 9,3
pH:7
Alk: 85

Jag fick kontakt med en bättre poolbutik/Falun och fick tipset att späda ut vatten ganska rejält för klorhaltens skull (ca 15 kubik). Han menade att jag redan nu lagt i riskabelt mycket anitklor (5 kg) trots att jag bara fått ner värdet till mätbart.

Finns det risk för problem att justera in det nya vattnet innan det blir i balans? Finns fler som rekommenderar vattenbyte till 1/4-del?

I och med min flytt så är jag nygammal poolskötare, vill minnas att jag fick jobba som tusan för att justera den dåvarande poolen efter jag bytt vatten i den (dito pool förutom att den inte hade klorinator och +7,5 kubik). Fick bland annat algproblem då.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vandrande vatten-värden
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2014, 14:15:33:33 »
Det kommunala vattnet skall i de flesta fall vara bra i pH, men kan vara låg alkalinitet.
En chockklorering, justering av alka och sedan pH brukar gå på några få dagar.

Jag skulle nog också byta ut en stor del av vattnet om jag vore i dina kläder, men annars sjunker ju normalt klorhalten rätt fort om du har poolen öppen och vädrar ordentligt.
Så länge du har så där hög klorhalt så känns det lite chansartat att hälla i för mycket "annat" tycker jag.

Sen funderar jag om du verkligen har rättvisnade mätverktyg, med så mycket antiklor borde du väl ändå ha fått ned klorvärdet ???
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Villastaden 52

SV: Vandrande vatten-värden
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2014, 14:37:27:27 »
Känns vettigt att byta vatten så länge jag inte behöver göra samma kostsamma hästjobb som senaste veckorna.

Upplever att den digitala har dålig noggrannhet men stämmer hyfsat mot "vanliga färgstickor" när jag kollat mot en sådan.

Saltklorinatorn verkar ju fungera extremt bra i alla fall O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan