CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Planering av teknikrum  (läst 28457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tony B

SV: Planering av teknikrum
« Svar #10 skrivet: juni 10, 2011, 20:33:35:35 »


En annan sak du kanske skulle överväga är att inte limma alls, visst ser det proffsigt ut med limmade rör, men man tappar rätt mycket flöde i varje 90° böj jämför med om du drar en böjlig slang istället, som har mjukare böjar.
Bättre flöde ger bättre/effektivare rening.
Richard
Lura han inte att slangar har lägre tryckfall. då måste du gå upp generellt minst 2 dimensioner. Är slangen räfflad på insidan är det än värre.
Mvh
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Planering av teknikrum
« Svar #11 skrivet: juni 10, 2011, 21:06:31:31 »


En annan sak du kanske skulle överväga är att inte limma alls, visst ser det proffsigt ut med limmade rör, men man tappar rätt mycket flöde i varje 90° böj jämför med om du drar en böjlig slang istället, som har mjukare böjar.
Bättre flöde ger bättre/effektivare rening.
Richard
Lura han inte att slangar har lägre tryckfall. då måste du gå upp generellt minst 2 dimensioner. Är slangen räfflad på insidan är det än värre.
Mvh
Tony

Desto större  medelbockningsradie en böj har, desto lägre är dess tryckförlust. En vanlig skarp 90° vinkel ger alltså ett större tryckfall än en "bananböj", ca 50 % mer skulle jag tro. Så i sin tes att en mjukare böj har ett lägre tryckfall så har Rickard helt rätt. 

Limbara PVC-slangar som används till pool har en slät glatt yta på insidan. Nu var det väl dock PEM-slangar som Rickard tänkte som böjar (borde bli stooora böjar om man har PEM slang) och de har väl i princip nästan samma rörfriktionskoefficient som ett PVC tryckkemirör skulle jag gissa.

Utloggad Steffe

SV: Planering av teknikrum
« Svar #12 skrivet: juni 10, 2011, 21:27:06:06 »
I manualen för filtret så finns det ingen beskrivning på hur flödet genom filtret går vid de olika lägena, utan bara vaga beskrivningar vilka en del faktiskt är ganska klara.

Är det denna manual du har (se länk nedan)? Den i länken är väldigt utförlig tycker jag.

http://pdbdocs.astralpool.com/manuales/MAN10_15782_cantabric_AP_0301-09.pdf

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #13 skrivet: juni 10, 2011, 21:43:32:32 »
Ja, det är just den manualen är det som följde med. Jag håller med om att den är bra, men just beskrivningen av de olika lägena på filtret är dåligt beskrivet, i alla fall på en del lägen. Eller så är det jag som inte kan engelska tillräckligt bra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Planering av teknikrum
« Svar #14 skrivet: juni 10, 2011, 22:08:16:16 »
Skrev ned lite snabba kommentarer nedan. Hoppas det hjälper lite i alla fall.

Filter/Filtrering
Vattnet filtreras via filtret. Alltså "normalläge".

Backwash/Backspolning
Vattnet backspolas, dvs. Pumpen tar vatten från din pool och trycker det backlänges genom filtret och ut till "avlopp". Sandbädden "tvättas" under denna procedur.

Recirculate/Cirkulering
Vattnet cirkulerar förbi filtret (går alltså ej via filtret).

Waste/Avlopp
Vattnet går från pool direkt till "avlopp". Används om du vill tömma poolen (mycket vatten efter regn t ex) eller dammsuga utan att göra det via filtret och låta skiten gå direkt ut till "avlopp".  

Rinse/Renspolning
Stabilisering av filtersanden.

Closed/Stängd
Precis som det låter.

När jag backspolar så brukar jag vrida ventilen 180° (från "filter" till "backwash"). Backspola ca 1-2 minuter. Jag flyttar ventilen ett hack medurs och hamnar på "recirkulate". Kör ca 15-30 sek. Flyttar därefter läget ett hack till medurs och hamnar på "Rinse". Kör ca 15-30 sek. Därefter flyttar jag tillbaka till "filter". Glöm ej att stänga av pumpen mellan varje flytt.


Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #15 skrivet: juni 10, 2011, 22:13:53:53 »

Jag flyttar ventilen ett hack medurs och hamnar på "recirkulate". Kör ca 15-30 sek.


Nyfiken fråga varför kör du den, jag går alltid från backspolning till rinse så stod det i min manual?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #16 skrivet: juni 10, 2011, 22:31:16:16 »
Tack för förklaringen. Det var ju egentligen så som jag hade trott att det fungerar. Men helt klart ska man fixa snabbkoppling till utloppet för att kunna dra slangen enkelt till dagvattenavloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Planering av teknikrum
« Svar #17 skrivet: juni 10, 2011, 22:40:54:54 »

Jag flyttar ventilen ett hack medurs och hamnar på "recirkulate". Kör ca 15-30 sek.


Nyfiken fråga varför kör du den, jag går alltid från backspolning till rinse så stod det i min manual?
Jag gör det egentligen av två anledningar; dels så inbillar jag mig att filterhuvudet tvättas vilket skulle medföra mindre problem med krånglande tårtpackning/ventilpackning i framtiden (läckage mellan ventilrummen) samt att jag också är så glömsk gällande vilket läge det är som jag skall sätta i efter backspolningen så jag kör steget 180° och sen varje hack tillbaka till filtrationsläget. Har alltid gjort så här och det är svårt att lära en gammal hund sitta. Tar bara 15 sek extra.  ;D
 
Standard är ju annars att man kör backspolning och sen rinse.

Citera
Tack för förklaringen. Det var ju egentligen så som jag hade trott att det fungerar. Men helt klart ska man fixa snabbkoppling till utloppet för att kunna dra slangen enkelt till dagvattenavloppet.

Kika på den här filen också om du vill se mer ingående hur flödet går vid de olika lägena.

http://pdbdocs.astralpool.com/catalogos/CAT12_valvulas_selectoras_AP_v161.01.03.pdf

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Planering av teknikrum
« Svar #18 skrivet: juni 11, 2011, 00:02:07:07 »
Den var ju klockren. Sidan 4 i den broschyren skulle de haft med i den manual som följde med filtret. Hur tydlig som helst med bilder som visade hur vattnet går i varje läge på ventilen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Planering av teknikrum
« Svar #19 skrivet: juni 11, 2011, 10:37:05:05 »


En annan sak du kanske skulle överväga är att inte limma alls, visst ser det proffsigt ut med limmade rör, men man tappar rätt mycket flöde i varje 90° böj jämför med om du drar en böjlig slang istället, som har mjukare böjar.
Bättre flöde ger bättre/effektivare rening.
Richard
Lura han inte att slangar har lägre tryckfall. då måste du gå upp generellt minst 2 dimensioner. Är slangen räfflad på insidan är det än värre.
Mvh
Tony

Jag lurar ingen, de korta sträckor det rör sig om när man kopplar pump - sandfilter - värme - pool  påverkar inte flödet nämnvärt beroende på om slangen/röret är räfflat eller ej. 90° böjar däremot gör rätt stor skillnad, jag har själv sett bekanta som dragit böjlig slang, som har mindre pump än mig, men som får bättre flöde i systemet tack vare att de kör med slangar runt sandfiltret istället för rör med 90° böjar.
Om du vill limma, välj om möjligt böjar med större radie.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag