VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpen i sönder?  (läst 3405 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad superjonne

Pumpen i sönder?
« skrivet: augusti 20, 2007, 13:34:06:06 »
Hej! Igårkväll märkte jag att det pumpades ut lufti polen (kom en massa bubblor). Dett har hänt någon gång inna så jag fyllde på vatten i cirka 30 minuter så vatten nivån skulle bli rätt. Det gock dock ovanlgit fort att fylla den. Jag kollade då de där filtret som sitter vid utlopper och det var fullt av gräs, jag tömde det och satt tillbaka det. Men jag märkte samtidigt att det knappt sög något vatten och inloppet sköt knappt ut något vatten. Min första tanke va att det var dags för backspolning så jag följde instruktioner och tömde samtidigt den silne som satt där som också var fylld av en del gräs. Jag satt sen på pumpen igen och då kom inget alls ut ut inloppet längre. På den mätaren som ska vara stå på grön (gul/röd bär man ska backspola) den stod nu nästan nere på noll där det inte ens är färgat grönt.

Värt att tilläga är att vid backspolningen kom det inte alls ut mycket vatten, brukar verkligen komma ut mängder men nu bara rann det ut. Det verkar inte vara något vatten i pumpen längre.

Har ni någon anning om vad de kan va för fel? Finns de något att göra åt det? Eller är pumpen helt i sönder?

Poolgiganten

Utloggad superjonne

SV: Pumpen i sönder?
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2007, 14:09:28:28 »
Ska kanske tilläga att det inte ens bubblar ur inloppet längre ens.

Utloggad PelleSthlm

SV: Pumpen i sönder?
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2007, 14:38:15:15 »
Hur är vattennivån i poolen? Hur är vattennivån i pumpens förfilter? Har du rensat pumpens förfilter? Låter för inte som det skulle vara något med pumpen om den annars går normalt (om inte något hindrar pumpens impeller, men i sådana fall borde pumpen löst ut) utan något i ditt system.
« Senast ändrad: augusti 20, 2007, 15:44:28:28 av PelleSthlm »

Utloggad superjonne

SV: Pumpen i sönder?
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2007, 14:45:27:27 »
Vattennivån är en bit över halva utloppet.Ursäkta men var sitter förfiltret och hur kollar jag det?

Det konstiga tycker jag är varför den inte suger något alls, denlåter men den drar inte in något vatten eller vad man ska säga. Det har bubblat så vid inloppet några gånger innan och då har jag fyllt upp vattnet och det har löst sig. Men nu verkar det vara något mer än att bara luft kommit in där eftersom den inte ens pumpar ut luft i poolen längre ens.

Utloggad PelleSthlm

SV: Pumpen i sönder?
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2007, 14:48:52:52 »
Förfiltret är den filterbehållare som sitter på själva pumpen. Oftast brukar det ha ett siktglas så att man kan se vattennivån. Det är även där man brukar fylla på pumpen.

Sitter din pump ovan vattenytans nivå? Om i sådana, fall hur mycket?

Utloggad superjonne

SV: Pumpen i sönder?
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2007, 14:52:10:10 »
Ok tack ska kolla det.

Den sitter lite över tror jag. Min far som byggt den är i nuläget i grekland så kan tyvärr inte veta exakt men skulle tippa på max  en fjärdedels meter över vattenytan.Eller möjligtvis i nivå till och med.

Utloggad superjonne

SV: Pumpen i sönder?
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2007, 15:06:13:13 »
Det löste sig! Det visade sig att någon satt silen (e de det som e förfiltret?) på fel håll. Tycekr det låter konstigt att de bara skulle va de som va felet men när jag vände den så blev det bra igen. Tack för all hjälp hade de inte varit för att jag kollat förfiltret (eller det jag trodde va förfiltret iaf) hade jagi nte funnit att den suttit på fel håll, tack!

Utloggad PelleSthlm

SV: Pumpen i sönder?
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2007, 15:11:12:12 »
Det var skönt att höra att det löste sig. Silkorgen före pumpen är det som kallas förfilter eller grovsil (alla har väl kanske olika benämningar).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag