CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol  (läst 9104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimbo

Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« skrivet: augusti 10, 2007, 00:18:11:11 »
Hej,

Jag har ett litet problem. Det är nämligen så att pumptrycket ökar successivt hela tiden. När jag backspolat den så återgår den till normalt tryck och utsprutet i poolen är rejält.
När det sprutar ut som bäst i utloppet så ligger trycket på 0,5 bar.
På cirka 1,5 veckor har det gått upp till cirka 1,3 bar och då är det dåligt sprut i utloppet, så då måste jag backspola på nytt.

Hur kan detta vara? Jag har backspolat sandfiltret cirka 5 ggr totalt sedan bygget blev klart. Det kan väl inte vara för att vattnet inte är 100% rätt än. Måste tillföra mer klor, PH etc. Men detta skall väl inte påverka trycket i pumpen?

När jag monterade ihop sandfiltret slängde jag fört i den grova sanden och till sist den fina sanden. Detta är väl rätt, eller spelar det ingen roll ?


Är något fel, eller backspolar ni lika ofta?

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2007, 10:17:30:30 »
Hej,

Verkar ganska normalt i mina öron, vet inte hur ditt vatten ser ut, om det är mycket partikar "grums" i det, hur länge det stått stilla innan igångsättning etc.
Den rena kemin tror jag inte påverkar hur snabbt filtret sätter igen. Förra sommaren var vi i ditt läge med backspolning tämligen ofta. I år har jag netskim
i över korgen i skimmern där fastnar det mesta vilket gör att man backspolar betydligt mer sällan. Sen har jag också köpt en pryl till dammsugning (uttag på långsidan)
så jag kan dammsuga över en netskim, det ger ännu mindre skit i sanden och mer sällan behov av att backspola.
Sen tycker jag nog det skall göras typ var fjortonde dag oavsett om trycket byggs upp eller ej.

Vad gäller sanden så hade jag ingen aning om att det var mer än en sort, detta gjorde poolfirman vid vårt bygge, jag såg bara säckar med Rådasand....

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2007, 11:01:33:33 »
Har inte hört detta med två grovlekar på sand, men borde det inte vara så att den fina sanden ska ligga i botten av filtret, så att det smutsigaste vattnet går först genom den grövre sanden? I annat fall kanske risken ökar att proppa igen den översta fina sanden snabbare...  <hmm>
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Janne

SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2007, 11:50:31:31 »
Jodå det skall vara grov sand först och sedan mindre grov överst.
Du har gjort helt rätt.

Jag kör också Rådasand två grovlekar.
http://www.radasand.se/Produktinformation/Produktblad

Gå in på www.dnpool.se tillbehör sandfilter.
Där hittade jag detta.

//Janne
« Senast ändrad: augusti 10, 2007, 16:27:27:27 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2007, 18:28:20:20 »
Det låter ju normalt tycker jag. Det beror ju på hur ofta du dammsuger och hur mycket skräp som då sugs upp. Jag fick nästan backspola efter varje dammsugning när jag startade, men då var poolen ju grymt smutsig. Jag kör också med netskim och det hjälper väldigt mycket.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2007, 19:19:30:30 »
Jodå det skall vara grov sand först och sedan mindre grov överst.
Du har gjort helt rätt.

//Janne

OK! jag hade fel i mitt antagande! :'(
Kan du förklara så även jag begriper varför det smutsigaste vattnet först ska möta den finare sanden?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2007, 23:41:37:37 »
Hmm, det här har jag också klurat över. Fick beskrivningen att ha en säck grov längst ned och 5 säckar fin ovanpå det. Det enda som jag kunnat tänka på är att det ska flöda lättare kring spridararmarna som fångar upp vattnet men i mitt fall täckte inte första säcken armarna utan ligger strax under (Astralfilter med 150 kg sand) vilket iofs dessutom borde betyda att det är helt overksamt i nedre 1/6-delen...  ??? Det kanske ska rinna bättre från bottenpluggen  ;)

Jaja, så länge det är rent och inte bygger upp för mycket tryck är jag nöjd men om någon har ett bra svar...
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Jimbo

SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2007, 10:58:18:18 »
Tackar....!

Det var ju skönt att höra att allt verkar vara som det skall. Då får man väl backspola den lite oftare. :D

Utloggad Janne

SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #8 skrivet: augusti 12, 2007, 18:18:59:59 »
RLA:
Jag kan inte förklara varför.
Jag har "bara" blivet lärd så här.  :o

Ha det //Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad zek

SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2007, 21:10:04:04 »
interessant diskussion men vilket tryck är normalt under drift ?, jag startade min pool för första gången i lördags och började med att backspola i någon minut i fall det skulle finnas något skräp i sanden (Rådasand 0-0,6 tror jag att det står på säcken) och jag har nästan 1,5bar. har provat att backspola igen men det blir ingen skillnad.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tappar tryck i pumpen - Bra efter Backspol
« Svar #10 skrivet: augusti 15, 2007, 11:15:21:21 »
Glöm inte att tömma filterkorgen i pumpen då och då. En del skräp hamnar där.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag