Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backventil placering  (läst 4160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Backventil placering
« skrivet: maj 19, 2017, 23:24:07:07 »
Håller på att starta upp kollegas nya pool, han har pumpen ca 30 cm över vattenytan och pumpen går torr innan den suger vatten, trots att man fyller på i pumphuset, , när ytan i huset når slangen rinner så klart vattnet tillbaka i poolen.
Helst skulle man ju montera backventilen under skimmern så att det fanns vatten för pumpen att suga hela vägen, men vi kommer inte åt där så lätt. Om man monterar backventilen strax innan pumpen då kommer ju vatten att stå i pumphuset och i den korta sträckan mellan pump och backventil, och pumpen kommer att suga detta vattnet direkt, men därefter tar ju vattnet slut och man har luft i resten av slangen, pumpen kommer att gå torrt ändå till den lyckats få upp vatten från skimmern ..... tänker jag fel/rätt ? annan lösning ?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Backventil placering
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2017, 02:02:53:53 »
Spelar väl ingen roll var backventilen sitter. Det tar bara lite längre tid innan man fått bort all luft i slangen. Flera gånger du måste fylla pumpen med vatten. Varje gång du stoppar sedan kan det inte rinna bakåt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Backventil placering
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2017, 08:21:18:18 »
Håller på att starta upp kollegas nya pool, han har pumpen ca 30 cm över vattenytan och pumpen går torr innan den suger vatten, trots att man fyller på i pumphuset, , när ytan i huset når slangen rinner så klart vattnet tillbaka i poolen.
Helst skulle man ju montera backventilen under skimmern så att det fanns vatten för pumpen att suga hela vägen, men vi kommer inte åt där så lätt. Om man monterar backventilen strax innan pumpen då kommer ju vatten att stå i pumphuset och i den korta sträckan mellan pump och backventil, och pumpen kommer att suga detta vattnet direkt, men därefter tar ju vattnet slut och man har luft i resten av slangen, pumpen kommer att gå torrt ändå till den lyckats få upp vatten från skimmern ..... tänker jag fel/rätt ? annan lösning ?
En fråga, ska han inte köra cirkulationen dygnet runt? För isåfall är det ju bara 1 gång på våren pumpen ska igång, har själv min pump i garaget 1m över vattenytan och 30m till polen, inga problem att få igång pumpen att suga och jag har ingen backventil.

Utloggad nyburjare

SV: Backventil placering
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2017, 09:08:24:24 »
Saken är så här, han har förstört 2 axeltätningar på 2 säsonger, anledningen är att vid uppstart låter han pumpen gå så länge att den går torrt i upp mot 30 sekunder innan pumpen blir helt fylld med vatten, innan all luft är borta och innan den orkar ta upp vattnet.
Pumptillverkaren bekräftar att det kan räcka med 10 sekunder ,på denna tid varmkörs den keramiska ytan på axeltätningen och blir otät.
Vi testade med en axeltätning som redan var förstörd ( innan vi byte) och då hade vi monterat backspjället 50 cm innan pumpen, mkt riktigt den suger ju direkt detta vatten men den står det ju inget vatten på ca 10 metere slang bort till skimmern, då blir det samma sak , pumpen står 15 sekunder och kör torrt , så där fyller inte backspjället någon funktion .
Detta görs ju bara vid uppstart sen är systemet tät så då behövs inget backspjäll om pumpen går på timer.

Men vi löste problemet i morse  O0 tillverkade en liten stump slang där vi skarvade in ett backspjäll, dimensionen på slangen anpassade vi så den går att trycka in i utloppet i skimmern, så den sitter kanske fast där ,sen fyller vi bara på med vatten i pumphuset , då får vi vatten hela vägen från pumpen till backspjället i skimmern , starar pumpen som suger direkt utan minsta luftficka, backspjället öppnar på 1 sekund när vattenflödet börjar... allt löst  ;D

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Backventil placering
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2017, 09:42:37:37 »
Jag gör så här: tar bort locket till pumpen och tar en vattenslang och spolar ner vatten i slangen som går mot skimmern, sen när man fyllt upp slangen fullt så fyller det till slut pumpen, då tar jag snabbt locket till pumpen och lägger på det och trycker med handen på locket samtidigt som jag slår på pumpen, funkar då bra för mig, visst tar det några sekunder innan det suger ordentligt med vatten men funkar för mig.

Sen är det ju bra om slangen från skimmern ligger under vattenytan så länge som möjligt på sträckan som går till pumpen, då ligger det ju vatten i slangen hela vägen till nån meter från pumpen där slangen går upp ovanför vattenytan

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Backventil placering
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2017, 16:21:57:57 »
Enklast brukar vara att stoppa in en vattenslang en bit in i rör/slang under silkorgen i skimmer och öppna vattenkranen fullt, denna metod brukar ge tillräcklig vattenpelare för att kunna lufta från pumpen och starta. Går det inte kan du be någon att försöka täta runt slangen med ex tygstycke så får du än mer tryck.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag