CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rekommendation vartalsstyrd pump?  (läst 4183 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

Rekommendation vartalsstyrd pump?
« skrivet: februari 11, 2017, 17:27:22:22 »
Kommer bygga en 4x8 pp-pool och funderar nu på poolpumpen. Dels vill jag kunna styra varvtalet för att spara energi, dels funderar jag på att montera in ett gäng massagemunstycken i poolen och tänker då att samma pump borde kunna göra jobbet om den har bra effekt och man har en ventil som tillfälligt stänger av vanliga inloppen. Frågor som dyker upp är:

Hur hög effekt bör pumpen ha för att räcka till ett gäng massagemunstycken?
Ska man satsa på en modell med helt ställbart varvtal eller en med ett par, tre lägen?
Vill gärna kunna styra steglöst via modbus, nån som känner till nån modell som har de?
Någon rekommendation av pump? Har tittat lite på speck men det finns typ 5 olika lågenergipumpar med ställbara vartal, bli inte riktigt klok på vad som är skillnaden mellan alla modeller. Samma sak när jag tittade på penairs hemsida.

Alla tips emottages tacksamt. Tänkte jag skulle beställa poolen och tekniken om några dagar.
PP-pool 3,75x8m från CentralPool (8mm pp, 40mm XPS, egendesignad hörntrappa med sittbänkar i vinkel, dubbla RGB-LED styrbara RS485, toplevel skimmer).
Albixon Dallas B pooltak. Hayward VSII 1½ hk. Hydro-Pro 13kW Black

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Rekommendation vartalsstyrd pump?
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2017, 00:40:13:13 »
Med tanke på priserna på varvtalsstyrda pumpar så tror jag inte din ide om att köra massagedrift med en sådan är särskilt ekonomiskt tilltalande. Om du skall få någon massage värd namnet lär du få överdimensionera din pump rejält och då åker ju priset upp snabbt, särskilt om den skall vara varvtalsstyrd. Troligtvis blir en separat pump till massagen billigare, plus att du slipper att koppla om ventiler.

Om du funderar på varvtalsstyrd pump så kontrollera noga att den fungerar ihop med jordfelsbrytare (absolut krav för pooler !) och att den är CE-godkänd med avseende på störningar (EMC). Om du självimporterar en pump från någonstans utanför EU så är ingen av dessa saker självklart.

Utloggad largab

SV: Rekommendation vartalsstyrd pump?
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2017, 08:57:07:07 »
Jag köpte en sådan här http://yapool.de/Speck-Super-Pump-Premium-Eco-Pro-Filterpumpe-10-29-ml-h från angivet företag.

Att den inte skulle orka driva ett SPA-bad finner jag högst osannolikt. Jag har plan att använda den till det inom några år. Tänkte göra en balja bredvid poolen och länka om vattnet dit istället.

Den har dock bara 3 olika programmerbara farter. Men det bör väl räcka !!?? Den är styrbar utifrån. Jag styr den med Arduino (direktkopplad till 4 i/o pinnar, men det kräver att man tänker till när man programmerar då man ej ska styra ut spänning på portarna, bara sänka ström. Dvs högohmig input på Arduinon fungerar som "1" och aktiv Output = 0 fungerar som "0").
Och med Arduino så är det ju enkelt att få vilket gränssnitt som helst. WEB, ModBus etc. Jag kör mest med automatfarter enligt schema (medelhög cirkulation fart 2 vid bad + X timmar efter), annars låg cirkulation fart 1). Den 3e kan jag använda vid backspolning eller om mera tryck önskas.
Pumpen blir väldigt energieffektiv och sparar nog in sig själv på några få år.
En-fasig, låg strömförbrukning, inbyggt motorskydd. Överkomligt pris om man handlar i/från tyskland.

Så jag ser inga problem att uppfylla det du önskar, bortsett från helt variabla farter styrda med ModBus.
Mvh
« Senast ändrad: februari 12, 2017, 09:01:35:35 av largab »

Utloggad steppen7

SV: Rekommendation vartalsstyrd pump?
« Svar #3 skrivet: februari 12, 2017, 13:33:57:57 »
Är det så att pumpar avsedda för massage är annorlunda dimensionerade så att de ger lägre flöde men högre tryck? Vid en viss angiven effekt så måste ju tryck*flöde vara någorlunda konstant så om det är någon skillnad så bör det vara högre tryck men lägre flöde.

Det kanske räcker med några fasta hastigheter. Kan det bli för mycket vid backspolning av filtret? Tänker att om man gör som du largab och har hastighet 1 för "standbyfiltrering", hastighet 2 vid bad och hastighet 3 vid backspolning eller massage, skulle det funka?

Jag är också arduinokunnig så bara det finns något sätt att styra farten så går det ju att lösa med mitt smarta-hemsystem.
PP-pool 3,75x8m från CentralPool (8mm pp, 40mm XPS, egendesignad hörntrappa med sittbänkar i vinkel, dubbla RGB-LED styrbara RS485, toplevel skimmer).
Albixon Dallas B pooltak. Hayward VSII 1½ hk. Hydro-Pro 13kW Black

Utloggad largab

SV: Rekommendation vartalsstyrd pump?
« Svar #4 skrivet: februari 12, 2017, 18:07:13:13 »
Om kollar "datenblatt" på ovan nämnda pump så ser man att den kan ge ~150 kPa tryck (15mH20) vid 0-1.4 l/s (0-5 m3/h) samt nästan 5 l/s @100kPa. Det borde gå att hitta motsvarande data för pump som används till SPA och jämföra ?

Jag använder inte full fart vid backspolningen, har dragit ner lite på den också. Men jag vet inte om man kan backspola för mycket, det kan man säkert. Jag har ett 150 kg sandfilter med 125 kg glas i. Det känns lite obehagligt att backspola med max tryck. Backspolning även på 2an och 3an till jetmunstycken !?


Utloggad igelkotten

SV: Rekommendation vartalsstyrd pump?
« Svar #5 skrivet: februari 14, 2017, 15:57:42:42 »
Jag köpte i somras en Speck Badu 90 Eco VS för 998 Euro och är än så länge väldigt nöjd. Jag kan ställa varvtalet från 1000 till 3000 varv/minut och kör i normalläget köra den på 1500 varv då den är riktigt tyst att man knappt hör den (huvudanledningen till att jag satsade på en sådan pump). Och ska jag rengöra så är det skönt att få riktigt bra sug med maximalt varvtal och flöde på 28 kubikmeter i timmen. Pumpen går att programmera med tre olika hastighetslägen och respektive läge går att ställa in med 100 varv/minuts noggrannhet. Effektförbrukningen anges då också och om jag minns rätt från i somras så förbrukar cirka 150 watt i mitt normalläge. Enligt tillverkaren drar den mellan 80 och 1400 watt beroende på varvtalet du ställer in den på.

Som sagt har jag inte haft den så länge men största fördelen jag upplever är den låga ljudnivån vid lägre varvtal samt den låga energiförbrukningen.

Huruvida lösningen fungerar för massagemunstycken verkar andra ha bättre koll på.

Utloggad largab

SV: Rekommendation vartalsstyrd pump?
« Svar #6 skrivet: februari 15, 2017, 05:20:26:26 »
Efter en snabbgoogling på spapumpar så inses snabbt att de ger högre tryck än vad någon poolpump kan ge. Om du vill ha riktig massage så måste du nog du seriekoppla en annan pump på massageslingan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag