CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Salt i pool utan saltklorinator?  (läst 3942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #10 skrivet: juni 04, 2018, 16:44:14:14 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #11 skrivet: juni 05, 2018, 07:58:58:58 »
Den vanligaste rostfria som jag fattat det är "316" som då tål max 28,5°C (22-28°C)
Pooldetaljer är dessutom alltid högglanspolerade vilket jag förstått ökar motståndskraften mot korrosion.
Lägg till detta den begränsade tid som en stege är i kontakt med vattnet så skulle det förvåna mig mycket om den inte skulle gå hålla fri från rost om man bara lade ned några minuters underhåll/år på tvätt och polering.
Men det är ju bara min egen högst privata uppfattning.
I pooler med pooltak, eller inomhuspooler har man kanske stegen i hela tiden, och då kan det bli annorlunda.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Camor

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #12 skrivet: juni 05, 2018, 20:35:42:42 »
316L er syrefast, 304L er rustfritt, 16/10 er også rustfritt men brukes i bl.a. bestikk. Jeg tror ikke hverken 316L eller 304L vil begynne å korrodere/bli brunt i et saltvannsbasseng. Til det er saltinnholdet for lite. Klor vil ikke være et problem for 316L. Jeg er litt mer usikker hvordan 304L vil være.
Jeg hadde et 800 ltr glassfiberbasseng til jentungen når hun var liten. Jeg hadde en Bestway sandfilterpumpe og en Bestway varmekolbe. Jeg ville ikke ha klor i bassenget hennes og hele tiden fikk vi dette belegget/slimet på kantene. Til slutt så tilsatte jeg 2-3 kg havsalt. Perfekt, belegget ble borte, det smakte litt salt av vannet og sandfilterpumpe og varmekolbe virker fremdeles etter 7 år.

Utloggad Erica

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #13 skrivet: juni 05, 2018, 22:11:50:50 »
Det där låter lite farligt ur bakteriesynpunkt. Salt som desinfektionsmedel fungerar ju inte - skall det få någon sådan effekt får du nog upp på Döda Havet-nivåer. Utan klor (eller annat desinfektionsmedel) riskerar ju vattnet att bli hälsovådligt. Det finns klorfria system, som t.ex. Baquacil, men då får man andra nackdelar i stället.

Utloggad LenaBe

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #14 skrivet: juni 05, 2018, 22:50:37:37 »
Tack för era svar och tankar. Jag tänker att saltvattnet får vänta till nästa år då vi lägger ner en ny pool och anpassar utifrån att vi  ska ha saltvatten.  Skulle det nu gå åt skogen så är det ingen lätt historia att byta poolen.
 >rulla<

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag