VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolsarg till trästomme  (läst 1499 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AnnaEF

  • Gäst
AnnaEF
Poolsarg till trästomme
« skrivet: maj 11, 2018, 15:56:18:18 »
Vi har en pool med trästomme och lägger nu en stenaltan. Har förstått att det inte går att ha fästa sten. Och komposit säger Folkpool spricker. Vi ska ha en ljus, ljus sten och vill helst ha något ljusgrått till. Tryckimpregnerat känns så tråkigt.
Någon här som har tips på hur vi kan göra?

Poolgiganten

Utloggad kickis75

SV: Poolsarg till trästomme
« Svar #1 skrivet: april 20, 2022, 10:15:47:47 »
hej

hittade ni ngn lösning på problemet? Vi har nästan samma problem

Utloggad Basic

SV: Poolsarg till trästomme
« Svar #2 skrivet: april 20, 2022, 23:01:11:11 »
Vi har en pool med trästomme och lägger nu en stenaltan. Har förstått att det inte går att ha fästa sten. Och komposit säger Folkpool spricker. Vi ska ha en ljus, ljus sten och vill helst ha något ljusgrått till. Tryckimpregnerat känns så tråkigt.
Någon här som har tips på hur vi kan göra?

Hela vårt trädäck går åt det gråa hållet. Sargen är dock inte färdig än. Tryckimpregnerat är tråkigt när det just är den kulören. Vi kör ordentligt med såpa varje säsong på befintlig trall och det har gett en fin grå nyans.  :P

Utloggad Övermod och ryggskott

SV: Poolsarg till trästomme
« Svar #3 skrivet: april 21, 2022, 18:13:58:58 »
Kan hålla med om såpning. Ett par rejäla såpskurningar per säsong och det tryckta ser snabbt silvergrått ut. Låt sedan bli att olja eller kleta på mirakelmedel med kiseloxid, så håller den sig i en evighet.

Är det grått man vill uppnå och inte bara rent, så rekommenderas brunsåpa eller kristallsåpa. Samma sak, bara olika "finfaktor" i namnet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolsarg till trästomme
« Svar #4 skrivet: april 22, 2022, 06:43:40:40 »
Vi köpte Folkpools komposit-poolsarg för några år sedan, och mycket riktigt så har den spruckit... Rejält dessutom.
Vi fick tillbaks en stor del av kostnaden, vilket jag tycker var bra gjort av Folkpool, cred till dem, trots att jag väntade rätt länge med att felanmäla.
(Har löst det tillsvidare genom att dubblera infästningspunkterna och använda stora brickor som trycker ned sargen bättre mot poolstommen. Sprickorna finns kvar, men sargen är i alla fall inte lika "wobblig" som tidigare.)

Det jag överväger att göra när det är dags för oss att byta är att köpa en vanlig komposittrall av hög kvalitet (solida kompositbrädor) med en bredd av 90-120 mm, och lägga två brädor i bredd för att få rätt "poolsargsmått", då kan brädorna krympa och svälla så mycket som behövs utan att de spricker. Tror jag.
Nåt special måste troligen göras med hur  man fäster dem nedåt, men det borde gå klura ut nåt vettigt kan jag tycka.

Så länge komposit-poolsargen höll så var det riktigt snyggt måste jag säga, riktigt snyggt.
Problemet var att folkpools komposit nog innehöll för mycket fibermaterial (tror det var bambufiber) så det torkade ut och krympte på ytan uppåt, vilket gav stora krafter som i sin tur skapade sprickor på ovansidan av plankorna, detta hade nog delvis kunnat undvikas om plankan varit solid, och inte ihålig, och haft mer plast och mindre fibermassa i sig.

Sen kan man väl fundera över det här med plast/mikroplaster som skapas, inte minst när man borrar och sågar i materialet, men även över tid kommer ju UV-ljus och slitage troligen att tillföra mikroplaster till vattnet, och intilliggande poolmiljö.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan