VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Var hitta liten LED RGB lampa för att montera i trappa på glasfiberpool  (läst 833 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niblom

Hej,

Sitter och väntar på glasfiberpoolen skall levereras och funderar på belysningen. Har tänkt att ha två "vanliga" LED RGB på sidan, men funderar om det inte vore snyggt med någon belysning i trappan.

Men jag hittar inget som är prisvärt, de jag hittat kostar nästan lika mycket som en stor lampa.

Någon som har något tips?

Mvh Niklas

Poolgiganten

Utloggad Erica

Tänk på att lampan i fråga måste vara för 12 V och dessutom vara tillverkad just för undervattensanvändning i pooler etc. för att alls vara tillåten enligt elsäkerhetskraven.

De lampor man tänker på är väl i första hand sådana som sitter i span och bubbelpooler. De är ju klart mindre än vanliga poollampor som vanligtvis är PAR56.

Utloggad TommyC

Varje hål i poolväggen är en potentiell vattenläcka inom inte alltför många år.

Fler genomföringar gör det svårare att lokalisera läckan. De gummipackningar som levereras med många armaturer håller låg kvalité. När en packning har suttit några år så har den blivit permanent deformerad och tappat sin spänst. Det kommer säkert att läcka, det är bara frågan om hur många år det tar tills det börjar droppa i smyg. Man kan ju ha som rutin att byta alla packningar vart femte år men så är det nog ingen som gör.

Numera sitter våra armaturer limmade med silikon istället för gummipackningar. Troligen är Tec7 ett bättre val även om silikonet ser ut att hålla länge. Innan man limmar så kan det även vara bra att tänka igenom hur man skär bort tätskiktet vid behov av demontering.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad niblom

Hej,

Tack för svaren!

Jo 12v blir det och det där med att fler hål ökar risken har jag inte riktigt tänkt på så det är bra tips!

Kanske bara en lampa i mitten av trappen. Jag har bara sett framför mig en belyst trappen och så går man ner i den varma vattnet på kvällen :-)

/N

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan