VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?  (läst 15744 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillblomma

Hej...
Är rookie och undrar om nån kan hjälpa mig... Vill gärna byta till saltgenerator för att slippa allt klor, men nu kom jag på att jag inte vet om punpen fixar det, kanske är det nån detalj som är rostfri eller så, hur ska man veta det?
Kan nån lista ut om så är fallet, det är en sån här pump...
http://www.rusta.se/pdf/product/svensk_manual_sandfilter_pump_7590-1059.pdf

Är det bara "inne" i pumpen det inte får vara rostfritt, eller hur känsligt är det?
//A

Poolgiganten

Utloggad Lillblomma

SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2009, 09:26:50:50 »
Aha!
Har lyckats lista ut att det är en Bestway av nummer 58126 vi har, nån som vet då? I vilket fall så jag har precis mailat dom för att fråga. Kanske är nån mer intresserad av svaret...

//A

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2009, 10:16:36:36 »
Aha!
Har lyckats lista ut att det är en Bestway av nummer 58126 vi har, nån som vet då? I vilket fall så jag har precis mailat dom för att fråga. Kanske är nån mer intresserad av svaret...

//A

Yepp....jag är intresserad av svaret O0
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad ddt

SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2009, 21:18:45:45 »
Hej!

När vi startade med saltgeneratorn så funderade jag inte ens på om det skulle vara ett problem med rost o salt och hitintills har det inte varit något problem. Jag tror inte att det ska vara något problem, det mesta är nog plastdelar i pumpen.

MVH Eva

Utloggad Lillblomma

SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2009, 18:56:23:23 »
Vad har ni för pump/filter då?

Fick svar från Bestway (eller rättare sagt Brio som verkar vara agenter) att de rekomenderar bara att man använder pumpen med Bestways egna grejer, annars gäller inge garantier.
så då var jag tvungen att komma med en förtydligande fråga... "Finns det några rostfria detaljer inne i filtret/pumpen?" På det har jag fortfarande inte fått nåt svar...
Men nu är jag bra sugen. Har just fått klorfläckar på ett par byxor jag gillar efter en chockklorering och jag är BRA trött på att hålla på med det mecket...

//A

Utloggad nj

SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2009, 15:00:48:48 »
Hej!
Fick ta över en gammal Intex saltgenerator, så jag kör precis denna utrustning på min pool (intex 17kubik) sedan några veckor tillbaka, änsåläge funkar det....

Cirkulationen verkar ligga lite i underkant av vad generatorn kräver, några gånger har den larmat om dålig cirkulation (piper ilsket, i en timme enl. manualen...), men med backspolning eller lövrens skimmern har jag fått tyst på den.

Har för mig att jag har snäppet grövre sand än angivet, eftersom den var slut, kanske tur det?

Tycker vattnet är kanon, barnens ögon och hud kliar nästan inte alls, men när jag åker på semester stänger jag nog av generatorn och lägger en klorpuck i skimmern, så att grannarna slipper höra ev. larm dag efter dag.

/Johan


Utloggad rothman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2009, 22:14:09:09 »
är det någon som fått ihop detta paket? jag har idag köpt och ja.... det är inte direkt samma dimension på kopplingarna å så... någon som vill dela med sig med sina lösnigar?

Utloggad rothman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2009, 14:05:10:10 »
sådär nu  har jag meckat ihop det hela, men en fråga. vad använder ni för slang till att backspola med? nu måste jag koppla loss befintliga slangar, plugga poolen och sedan backspola. Det vore fint om man kunde få tag på en lång 3-4 meter slang och skruvkoppling som passar pumpen. tips?

Utloggad Lillblomma

SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #8 skrivet: augusti 27, 2009, 08:51:46:46 »
Öh, alltså här har vi en blind som leder en blind... För nån expert är jag ju inte precis... Men jag har sett nåt som kallades typ backspolningsslang på nån site... Jo, på Primastar.nu, kolla under tillbehör.
Den ser ut att vara i mjukt gummi, så den trär man nog bara över gängorna. Typ.

//A

Utloggad rothman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilter från Rusta + Saltgenerator från Intex = SANT ?
« Svar #9 skrivet: augusti 27, 2009, 16:38:35:35 »
aha, det underlättar ju det hela :)

nä blir till att packa ner poolen till helgen, känns som att sommaren är över :-(

på återseende 2010

anders

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan