CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare på max via recirc.  (läst 6311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Solfångare på max via recirc.
« Svar #10 skrivet: juli 12, 2007, 12:57:08:08 »
Näpp, det behöver du inte. Jag har aldrig gjort det iallafall så länge jag hade denna ventil monterad.

Poolgiganten

Utloggad Ante

SV: Solfångare på max via recirc.
« Svar #11 skrivet: juli 13, 2007, 21:40:59:59 »
Nu har jag kopplat in värmen och ev. kommit fram till en lösning.  <antman>

Jag kopplade först in värmaren innan T-koppling som delar upp slangen till två inlopp.
Resultat: 15psi utan värme och 16,5 psi med värme.

Tyckte att det trycket var lite väl högt med tanke på vad som kan hända om man
slarvar med att backspola.... ju närmre rödmarkeringen desto oftare måste man rensa...

Ändrade sedan till att koppla in värmaren efter T-kopplingen och satte den på det inlopp
som har kortast väg.
Resultat: 14psi med värme och 14psi utan värme.

Enl. fysikens alla lagar så borde detta inte fungera eftersom vattnet tar den enklaste vägen, men
jag kände på inloppen och det närmsta inloppet hade ungefär samma tryck som innan jag kopplade in
värmaren om värmen var avstängd. När jag vred på för att köra allt vatten till detta inlopp genom värmaren
så gick trycket ner i inloppet, men det kändes en avsevärd skillnad i temperaturen (det var betydligt kallare,
men klockan var ju ca 21,00, så det där med att värmare kyler om man har de på utan sol, det stämmer  O0 )
Det andra inloppet (det som sitter längst bort ifrån filtret) har ungefär samma tryck som om jag bara skulle haft ett
inlopp (vilket jag hade från början)


Ska prova detta imorgon då solen ska lysa så får jag se om det fungerar.
Vad tror ni??

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Fia

SV: Solfångare på max via recirc.
« Svar #12 skrivet: juli 30, 2007, 20:26:27:27 »
Hur har det gått för dig? Fungerar det?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ante

SV: Solfångare på max via recirc.
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2007, 21:08:22:22 »
Njae....
Det funkade visst till en viss gräns, men jag kom på att alla panelerna inte
blev trycksatta så bytte jag tillbaka till den "riktiga" kopplingen.
(Vissa av panelerna var fortfarande varma och andra iskalla)
Dvs. värmen innan T-kopplingen.
Men jag orkade få upp tempen till 27gr på 3 dagar med hjälp av den "felaktiga"
kopplingen. Det var när jag ville få ut det där sista som jag kopplade om systemet.
Men då kom regnet igen  >:(  (Har det regnat denna sommaren... nä det menar ni inte ::) )
Så jag har faktiskt inte kunnat se om det "rätta" sättet ger bättre effekt, men det borde göra det.
Dom säger ju att efter regn kommer sol och med tanke på hur mycket det har regnat så borde vi få
rena medelhavsvärmen här i sept/okt (likn. ifjol)  8) och då ska jag se vad som händer.

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag