CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmeökning med VP & VVX?  (läst 2727 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad largu

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Värmeökning med VP & VVX?
« skrivet: juni 21, 2007, 23:32:29:29 »
Hej
Jag har en 4.5 x 9.1 m ovanmarkare J&F, nedsänkt, 50 mm ecoprim-isolering i bottten, 20 mm cellplast på sidorna, solfolie på toppen.
Uppvärmning via Nibe 1230-6 KW värmepump (jordvärme) och Pahlen rör värmeväxlare.

Har ställt in Nibe´s poolstyrning på 28 grader och startvärde på värmepump när temp har sjunkit till 2.5 grader under 28 = 25.5 grader. Vilket startvärde har ni med poolstyrning inställt?

Nu när dagarna inte bjuder på så bra väder (15-18 grader) startar värmepump och arbetar konstant, dock klarar ej värmepump av att höja temperaturen över 25.5 grader.
Är detta normalt? Vore kul att höra från någon med liknande anlägning.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Värmeökning med VP & VVX?
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2007, 00:05:47:47 »
Jag har isolerad markpool med 42m3 vatten som är täckt dessa kalla dagar, VP får jobbar hela tiden som poolpumpen är igång (12 tim) och jag kommer upp till ca 27 grader!
Min märkeffekt på VP är 8 kW!
Jag har f.n start/stop på +/- 0,5 grad och strävar mot 29 grader!

Så med din 6:a verkar ju 25,5 grader inte helt fel!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad largu

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmeökning med VP & VVX?
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2007, 12:01:58:58 »
Tack för ditt utförliga svar RLA!

Jag kör min rening hela dygnet, skulle gärna vilja stänga av den men då blir det problem med Nibe´s styrning. Någon som har bra lösning för att tidstyra värmen?

En sådan här skitmidsommar (Karlstad 13 grader och regn) känns det ganska meningslöst att köra värmen, men man kanske förlorar mer på att stänga av den? Till veckan skall det bli bättre!

Utloggad pool janne

  • El konstruktör
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • /Janne
    • Visa profil
SV: Värmeökning med VP & VVX?
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2007, 13:47:45:45 »
hej

Har NIBES poolstyrning med programet SMO vilket bör vara samma i funktion som ditt. Då man väljer poolstyrning till växlar nu sommartid poolstyrningen mellan VV poolvärme beroende på om det finns behov av VV uppvärmning. Då det även är värme behov prioriteras detta före poolvärme.

Min pool pump kan jag köra via sep pool kontroll manuellt eller auto. Manuellt är poolpumpen alltid till oberoende av VP.
I auto startar min poolpump ca 2 min vilket sker genom att växelventilen växlar innan VP startar och därmed tar jag samma signal till poolpumpen. Detta gör att jag minimerar ner poolpumpens gångtid den startar då min poolgivare säger 25 grader och stoppar då min giver uppnår 27 grader, Nu med 14-15 grader ute går den ca 4-5 timmar / dygn.

Då det är varmare ute pga jag kör lägre effekt ut går den upp till 10 timmar vilket gör att jag har med detta har lagom poolcirkulation. Då det är kallare behövs ju ej lika mycke cirk för det bildas mindre alger etc som varmare väder.
Kloret som cirk med poolvattnet förhindrar ju all beväxning och dödar alla föroreningar som kan finnas i poolvatten.

Hoppas denna beskrivning kan hjälpa dig genom att du kopplar din poolpumps cirk i auto tillsammans med växling av växelventilen mot poolvärme.

MVH

Janne
« Senast ändrad: juni 22, 2007, 16:56:37:37 av pool janne »
Innomhus pool Miami-pool Njurformad. Uppvärmning med VP men planerad solfångare på garagetak i öster.

Utloggad largu

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmeökning med VP & VVX?
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2007, 16:09:35:35 »
Tack Pool Janne
Efter denna säsong blir det till att "bygga om" styrningen.

Dock hade jag hoppats att kunna nå 28-30 även vid kall väderlek, men 6 KW VP kanske är för klent för en pool av denna storlek?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag