CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Energi teorier  (läst 6154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Energi teorier
« skrivet: juni 10, 2007, 16:05:22:22 »
Hej på er,

Har spenderat en stund i skuggan med mina gamla tabellverk från skolan, i syfte att påvisa att mitt tjat om avdunstning och pooltäckets/solfoliens betydelse för att bevara tempen har ngn substans.

Vatten har en specifik värmekapacitet på 4,18 kJ/kg * K (kJ = koliJoule, K = grader Kelvin)

Energi för att värma vatten 1 kubik vatten en grad = 4,18 kJ * 1000 kg * 1 grad = 4180 kJ

1J = 2,778 * 10 upphöjt till -7 --> 1kJ 2,778 *10 upphöjt till -4 --> 4180 * 2,778 * 10 upphöjt till -4 --> 1,16120 kWh

Att det tar 1,16 kwh att värma 1 kubik vatten är väl numera nästan välkänt (åtminstone på poolforum) :)

Om vi för att jämföra räknar fram hur mycker energi det går åt för att förånga 1 kubik vatten så blir det med utgångspunkt i ångbildningsentalpitet 2260 kJ/kg enligt mitt tabellverk
2260 * 1000 * 2,778 * 10^-4 = 627,83 kWh

Det är går alltså lindrigt sagt lite mer energi för att bilda vattenånga = avdunstning. Denna energi tas från i huvudsak från vattnet --> avkylning, samma princip som att svepa in ngt
i en blöt trasa och hänga ut i fartvinden för kylning.

Om vi säger att avdunstningen utan folie är 3mm på ett dygn så skulle det i mitt fall bli 9 * 4,5 * 0,003 * 627,83= 76,28 kWh som går åt för avdunstning.

Nu kommer den stora brasklappen, verkar detta rimligt ???, det är minst 25 år sedan dessa tabeller var i bruk och minnet av hur man räknar är inte helt klockrent.
En del formler hittar man i tabellerna och annat är "logik" för att t.ex hamna på rätt enhet i slutet.

Ni får gärna nördförklara mig också men lite kul tycker jag det är att försöka få stöd i fysiken för resonemanget att folien skall vara på när man inte badar.
Sen kan verkligheten ibland leda till annat beteende, nu tycker vi att poolen är för varm --> låt täcket vara av.

Hoppas fler ger sig in i diskussionen.

/ Housedad

(edit: språk och en del stavande :) )
« Senast ändrad: juni 10, 2007, 16:59:15:15 av Housedad »
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Energi teorier
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2007, 17:00:59:59 »
satt du verkligen i skuggan? ;D ;D
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Energi teorier
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2007, 17:44:56:56 »
Med en pils  >:D
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SingingSailor

SV: Energi teorier
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2007, 23:11:11:11 »
Man kan jämföra med en kastrull på spisen för att kolla rimligheten.
1 liter vatten på en 2kW platta skulle koka torrt på ca 20 min om din beräkning stämmer. Det tar nog betydligt längre, men så går ju en hel del energi åt att hålla vattnet varmt - så det ligger nog i rätt härad.

Helt klart så skall solfolien vara på för att få varmt vatten i poolen.
Jag har mätt temperaturensänkningen i poolen över natten med och utan solfolie, och solfolien sänker värmeförlusten med minst 50%.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Energi teorier
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2007, 23:14:12:12 »
Jagtycker du ska kyla ner dig , prova poolen, eller är den för varm ?
 ;)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Energi teorier
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2007, 14:28:37:37 »
Hej,

Poolen har "svalnat" så jag kan svalka mig :),  och om det inte räcker så finns det mer pils i kylen.

Sailor tror du är inne på ngt som jag inte har en aning om om det stämmer i kalkylen. Är det skillnad på ångbildning vid kokpunkten eller avdunstning vid lägre temperaturer. Tabellerna gav ingen ledning kring tillståndet på vätskan som skall förångas energimängden skulle ju kunna vara beroende av temperaturen. Eller så är det så att själva tillståndsförändringen från vätska till gas konsumerar lika mycket energi oavsett temp.

Någon som vet ?


Vad gäller exemplet med 1 liter vatten på en platta tror jag det är rimligt, en normal platta är väl inte 2kW. Däremot är det är (tror jag) en tämligen normal effekt för en vattenkokare. Om man kunde koka den torr tror jag det går mycket snabbare är på spisen.


/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad SingingSailor

SV: Energi teorier
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2007, 17:45:47:47 »
Energin som går åt för att bilda ånga (dvs byta tillstånd från flytande till gas) är densamma oavsett temperatur (ångbildningsentalpi). Däremot är temperaturen som vattnet kokar vid beroende av lufttrycket (i vakuum kokar vatten vid rumstemperatur).
En normal kokplatta har nog runt 1 - 2kW effekt.
Visst är det kul med fysik  :)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Energi teorier
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2007, 23:05:22:22 »
Hej,

Visst är det kul med fysik och du har säkert helt rätt i ditt resonemang.
Vår pool ligger för övrigt ca 30 meter över havet och kokar ändå inte ;D

Och visst har väl fler än jag försökt koka ägg på semester i alperna, det kan ta dubbelt så lång tid som "hemma" dvs på låg höjd.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag