VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopool 8*4 med infinity och små poolfönster  (läst 2933 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielM

Thermopool 8*4 med infinity och små poolfönster
« skrivet: november 02, 2017, 22:07:10:10 »
Har med intresse läst flera av trådarna kring bygge av thermopool och annat, av MattiasS, Erik N mfl. Tack för all inspiration, alla bilder och detaljerade beskrivningar!

Själv har jag tvingats göra ganska omfattande markarbete med både spräning och gjutna stödmurar. Nu är dock plattan gjuten och börjar strax bygga själva poolen.

Det blir 8*4*1,5 som inte kommer återfyllas runt, och med infinitykant längs ena långsidan. För att krångla till det mer så tänkte jag sätta in små "belysningsfönster". Primärt för att jag ville sätta RGBW-led och inte hittade några till vettiga priser (€1000-1300 per styck tyckte jag var i överkant, och kinagrejerna såg rätt plastiga ut). Lamelltäckning infälld i botten och hörntrappa blir det också.

Har ett antal frågor, men en första är; hur skulle ni placera inloppsmunstycken med tanke på infinitykanten? Någon föreslog på samma sida som infinity, så att vattnet "studsar" mot motstående långsida och sen över kanten. Borde bli bra cirkulation i vattnet, eller?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8*4 med infinity och små poolfönster
« Svar #1 skrivet: november 02, 2017, 22:51:06:06 »
Ös på med bilder!

Hur menar du med belysningsfönster?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad DanielM

SV: Thermopool 8*4 med infinity och små poolfönster
« Svar #2 skrivet: november 02, 2017, 23:12:22:22 »
Finns många bilder från sprängning, formbygge, gjutninge mm om någon är intresserad, men här kommer en första bild på hur det ser ut just nu.

Fönstrena menar jag egentligen bara små acrylfönster, troligtvis runda 18-20cm i diameter. Bara tillräckligt stora för att kunna sätta en armatur från utsidan. Eftersom jag inte återfyller och dessutom har altan på tre sidor får jag utrymme att komma åt alla sidor utifrån.

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8*4 med infinity och små poolfönster
« Svar #3 skrivet: november 03, 2017, 13:24:21:21 »
Ok. Det låter som en lite komplicerad lösning i alternativ till vanliga PAR56 armaturer med RGB led? Jag tänker i första hand på hur linern ska täta runt fönstren.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad DanielM

SV: Thermopool 8*4 med infinity och små poolfönster
« Svar #4 skrivet: november 03, 2017, 13:49:28:28 »
Ja fanns det vanliga PAR56 med RGBW som var rimliga hade jag gärna tagit det. Vill alltså att det förutom RGB ska finnas vanlig vit, då säkert 95% av tiden kommer det bara vara vitt. Bifogar en snabb skiss på hur jag tänkte infästningen. Egentligen som vanlig infästning av PAR56-lådan, men byter ut metallramen i lådan mot actrylglaset. Linern kläms alltså mellan actryl och rostfri ring (troligtvis med packning mellan liner och actryl). Rostfria ringen skruvas fast från poolsidan genom igängat hål i acryeln, eller genomgående genom actrylen med bricka och mutter på baksidan.

MEN en mer akut fråga egentligen; vet att bla du MattiasS skriver att man kan ha en 8*4m pool (utan återfyllnad) med vanliga thermoblock utan kontreforer. Letar dock på tillverkarnas hemsidor och jag hittar inga konstruktionsritningar eller uttalanden om det. Men det kanske man kan förutsätta fungerar ändå?? Ena långsidan är infinitykant och står vid en bergssluttning så vore ju otrevligt om närmare 50 m3 vatten försvann ner där... :)

Utloggad MathiasS

SV: Thermopool 8*4 med infinity och små poolfönster
« Svar #5 skrivet: november 03, 2017, 19:52:37:37 »
Ok!

Jag är nöjd med de kina led jag fick tag i denna säsong. Dom är rgb och inte rgbw, men med alla färger på så blir det ju vitt. Dock är ju upplevelsen av vitt rätt subjektiv, framförallt vad som är snyggt och inte... vi har i huvudsak använt grönt och blått i år, tycker det blir ett trevligt sken. Jag har dessa monterade i pahlens rf-armaturer (finns rätt ofta på blocket till rimlig kurs).

För montaget av plexin, tänk på att den vanliga armaturen är fastgjuten i betong och den fläns man skruvar ramen i och klämmer linern mot därmed sitter fast. Du skulle behöva något fixerat bakom plexin?

Angående kontreforer. Jag hittar inte heller det i någon beskrivning, detta är vad poolstore och dorocell sagt till mig. Slå en signal till dorocell!



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Thermopool 8*4 med infinity och små poolfönster
« Svar #6 skrivet: november 05, 2017, 09:00:13:13 »
Jag har pratat med minst tre leverantörer om kontreforer. Min nuvarande säger att det behövs inte innan 10m. Poolstore tyckte att det borde funka med extra armering men finns det möjlighet så sätt dit en istället. Quality pool sa absolut kontrefor. Nettopool tror jag hat lite skrivet på sin sida, kolla där.

Jag har helt fristående och en mindre sluttning ner till grannens hus. Jag byggde kontrefor trots att min leverantör tyckte det var meningslöst. Tror att grannen uppskattar det.

Utloggad DanielM

SV: Thermopool 8*4 med infinity och små poolfönster
« Svar #7 skrivet: november 06, 2017, 08:32:07:07 »
Har varit i kontakt med leverantören tidigare och det finns inga konstruktionsberäkningar gjorda för fristående pooler längre än 6m. Dock har ju många poolbyggare uppenbarligen gjort större pooler utan kontreforer, så det funkar nog. Blir dock billigare och snabbare att sätta dit en kontrefor än att låta göra hållfadtighetsberäkningar. Blir en kontrefor mitt på varje långsida 1m upp på väggen (för att få plats med overflowrännan) och 50cm djup. Görs i samma cellplastblock. Säkert onödigt men då slipper jag fundera mer på det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan