VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Backspolning  (läst 2077 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gulmåra

Backspolning
« skrivet: augusti 10, 2018, 10:17:14:14 »
Hur funkar backspolning?

Är det meningen att vattnet skall gå bakvänt? Alltså från utloppet, genom filtret och ut genom avloppet?

Eller ska det funka som det gör på våran pump, att vattnet kommer in från insuget som vid vanlig filtrering, genom filtret och ut?

Jag backspolar och vattnet som kommer ut ser klart ut, men sedan när jag vrider till rinse så är vattnet alldeles grönt.

Bifogar en bild på hur alla slangar är kopplade så vi inte gjort fel.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Backspolning
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2018, 10:42:47:47 »
Backspolning så ska vattnet komma från poolen, gå baklänges genom sanden för att skölja bort skräp och ut till avlopp. När vattnet är klart där så ska man sedan köra rinse, då går vattnet rätt väg genom sanden men till avlopp för att det finns fortfarande skräp som sköljs bort till avlopp. När det vattnet är klart så ändrar man till filter. Tänk på att stoppa pumpen när du växlar lägen. Det finns ett läge till, waste. Då går vattnet direkt till avlopp utan att passera sanden.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Gulmåra

SV: Backspolning
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2018, 10:58:44:44 »
Backspolning så ska vattnet komma från poolen, gå baklänges genom sanden för att skölja bort skräp och ut till avlopp. När vattnet är klart där så ska man sedan köra rinse, då går vattnet rätt väg genom sanden men till avlopp för att det finns fortfarande skräp som sköljs bort till avlopp. När det vattnet är klart så ändrar man till filter. Tänk på att stoppa pumpen när du växlar lägen. Det finns ett läge till, waste. Då går vattnet direkt till avlopp utan att passera sanden.

Tack för ditt svar. Dock så går inte vattnet från utloppet genom filtret och ut genom avloppet... har testat att stänga ventilen från utloppet, det händer inget. Stänger jag däremot ventilen från inloppet så kommer det inget vatten vid backspolning... fel på pumpen eller mig? Haha  ;D

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Backspolning
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2018, 13:38:34:34 »
Närbild på ventilen ovanpå filtret (och så man ser slanganslutningarna) så borde vi kunna reda ut det här. Låter ju konstigt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Gulmåra

SV: Backspolning
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2018, 21:18:13:13 »
Närbild på ventilen ovanpå filtret (och så man ser slanganslutningarna) så borde vi kunna reda ut det här. Låter ju konstigt.


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Backspolning
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2018, 11:28:11:11 »
Tyvärr för låg upplösning för att kunna läsa vad det står på de olika lägena. Ser att det står IN på en av anslutningarna. Men det verkar inte finnas samma märkning på de andra, eller så syns de inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad wizbuilder

SV: Backspolning
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2018, 22:54:02:02 »
Har likadan pump och filter. Jag skruvar bort det lilla locket ovanpå filtret (drain står det på mitt filter) och kopplar på en slang där. Ändrar sedan läge till backspolning och kör tills vattnet är klart. I övrigt enligt ovan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan