CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: "Grumligt" vatten  (läst 9197 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyS

"Grumligt" vatten
« skrivet: augusti 14, 2011, 13:25:24:24 »
La in ett ärende för några veckor sedan, gällande att pH-mätstickorna ideligen visade för högt värde (trots 1,5 kg pH-minus i 12,5 kubik vatten).

När vi för typ 3 veckor sedan kom hem från en veckas semester och "lyfte på locket" så var det tidigare fina badvattnet ersatt av "grön sörja".

Då började arbetet med att återfå vatten att kunna bada i. Har sedan dess:

 - Klorchockat 3-4 ggr.
 - Bytt filterpatron.
 - Skaffat saltvattengenerator, öst i anvisad mängd salt och kört enl anvisning (samt ett antal "boostar").
 - Bytt viss del vatten (kanske 15-20 %).
 - Skaffat saltsyra och fått ner pH.

Vattnet har blivit märkbart bättre men vi har ännu inte vågat (?) bada.

De senaste dagarna, efter senaste klorchocken, så ter det sig inte som att det är alger kvar i vattnet. Däremot är det fortsatt inte Klart, utan "grumligt" - men "blått" (med "dis").

Har börjat tvivla på att det blir ngt mer bad i poolen för familjen den här säsongen (tömmer vi den så kommer vi inte att fylla den igen, det här året).

Läste något om "flockning". Känns som det enda vi månne har kvar att testa och om jag förstod ngn på forumet rätt så skulle just flockningsinsats kunna ta bort nämnda "dis/grumlighet".

Korrekt??
« Senast ändrad: augusti 14, 2011, 13:29:44:44 av TommyS »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: "Grumligt" vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2011, 18:59:12:12 »
Du ska nog inte använda flockmedel till den typen av filter, flockarna går rakt igenom filtret utan att fastna m a o rakt tillbaka ut i poolen.
Jag skulle tro att det dimmiga försvinner om någon dag också.

Någon här på forumet har använt flytande flockmedel, sen bundit fast en bit trädgårdsslang i dammsugarmunstycket o sen "sugit" baksug,(hävert medoden)  direkt ut på gräsmattan för att få bort flockarna. Det har fungerat.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad TommyS

SV: "Grumligt" vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2011, 22:57:24:24 »
Tack för det, Fia.

Glömde notera - i min uppställning över vilka åtgärder vi vidtagit - att filterpumpen också gått mer eller mindre dygnet runt, under de senaste veckorna.

Vore ju riktigt skönt såklart, om det utvecklar sig så som du tror - att det grumliga försvinner inom några dagar. Finns alltså tydliga tecken på att det gått åt rätt håll, men tycker att den (utvecklingen) stannat av ngt nu de senaste dagarna.

När du skriver det så känner jag igen det om att dessa filter ("pappers"-) inte är funkis med flockmedel. Men läste också om det andra du skrev, att man helt stänger av pumpen under det dygnet för att få det att falla till botten för dammsugning. (Dammsugningen är jag f ö inte särskilt imponerad över, de ggr vi testat. Suger ju inte super precis...)


Utloggad TommyS

SV: "Grumligt" vatten
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2011, 14:59:17:17 »
Ytterligare 1 en vecka passerad. Inga ytterligare extrainsatser utöver att filter/pump tuffat på och saltvattensgeneratorn 1 tim/dygn (enl anvisning).

Oförändrat läge, d v s varken sämre eller bättre = fortsatt grumligt.

Blir väl till att ut å handla flockningsmedel imorgon. Gissar att Rusta/HaraldN har sådant.

Om jag förstår det rätt så skall jag - som alltså har "pappersfilter" - stänga av filtret helt 1 dygn efter att flockningsmedlet tillsats. Å sedan blir det till att ta på sig tålamodet och dammsuga botten...

Utloggad TommyS

SV: "Grumligt" vatten
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2011, 15:56:47:47 »
Farligt/olämpligt...?

Utöver att man såklart önskar Klart vatten - finns det någon fara i att bada i det "grumliga" vatten som beskrivs i denna tråd??

Barnen ligger på...

Utloggad Fia

SV: "Grumligt" vatten
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2011, 16:49:56:56 »
Hittade denna länk, ska ju fungera för alla er med patronfilter!! Kolla om du har någon Nitor återförsäljare i närheten av dig.

http://www.alfort.se/upload/Nitor/Pressreleaser/Nitor%20pressrelease%20Aquafix_HR.pdf

http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=768
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: "Grumligt" vatten
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2011, 21:40:36:36 »
Vattnet må vara grumligt men sådant som skall flockas bort gör det inte otjänligt som badvatten.  Det bakteriella har ju kloret redan tagit hand om.

Utloggad TommyS

SV: "Grumligt" vatten
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2011, 15:20:34:34 »
OK, tack.

Apropå tipset från dig Fia - om produkten "Aquafix" - så uppfattar jag produktinfon som att det är en produkt som skulle kunna lösa vårt problem med grumligt vatten, UTAN tillsats av flockningsmedel! Vore ju kanon. Skall jaga produkten imorgon måndag.

Utloggad TommyS

SV: "Grumligt" vatten
« Svar #8 skrivet: augusti 27, 2011, 10:33:47:47 »
Visade sig att det verkar som att den här Aquafix-produkten inte finns på hyllan hos så många åf (kanske för att den laserats mitt i denna säsong).

Är den på spåren och under tiden så inköptes flockningsmedel. Tillsatte sådant häromkvällen och stängde samtidigt av pump/filter. (Samtidigt - innan - som vi tillsatte detta så kunde vi notera att vi för första gången på länge kunde skönja botten på poolen, det var länge sen... Dock alltså fortfarande viss grumlighet.)

Igår kväll, efter ett par dagar med flockningsmedel/vätska i poolen, så hade vattnet inte klarnat, tyvärr. Snarare hade det blivit grönare, en känsla av att alger "blommat".

Hmm. Ny klorchock och start av filter/pump.

Idag på morgonen så ter det sig åter åt det bättre hållet (mindre "grönt/algigt") men fortfarande grumligt - typ enl bilden i denna tråd.

Saltvattengeneratorn har jag inte återstartat - vet inte om en insats av den "förstör", tar bort ngn effekt av klorchockeringen.

Annars är det nästa och den ena utav bara två åtgärder som jag kan se återstår. Den andra är att få fatt i nämnda Aquafix-produkt och tro att en sådan "påse" kan få till det klara vatten som eftersträvas...

Ja, det finns ju ett tredje alternativ förstås. Att tömma och stänga poolen för säsongen... :-(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag