CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Använda befintlig solfångare för pannan till poolen ??  (läst 3382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peter_s

Använda befintlig solfångare för pannan till poolen ??
« skrivet: juli 09, 2006, 13:11:13:13 »
Hej !

Har nu skaffat en pool, inte så stor , drygt 10000 liter.

Nu är det så att jag har en ganska ny värmeanläggning pellets och sol. Solslingan är ju sluten och innehåller tyfocor och är kopplade till acctanken.

Går det på något finurligt sätt använda solfångarna även till poolen ????

// Peter

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Använda befintlig solfångare för pannan till poolen ??
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2006, 14:34:32:32 »
Koppla en värmeväxlare i poolcirkulationen, värm sedan med vattnet, antingen från acktanken eller direkt från solfångarna. Nackdelen är dock att du kommer att kyla ned acktanken om du inte har någon styrning som kopplar bort poolvärmen om acktankens temp går under ett visst inställt värde, typ 55 grader.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad peter_s

SV: Använda befintlig solfångare för pannan till poolen ??
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2006, 22:00:35:35 »
Tack för svaren ! :-)

Utloggad SingingSailor

SV: Använda befintlig solfångare för pannan till poolen ??
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2006, 21:42:00:00 »
Hej Peter,

Jag går i samma tankar som du.

Har en BioSol panna med PellX pelletsbrännare, och 6kvm Lesol 5 solfångare på taket, skall öka till 10kvm har jag tänkt.

Min idé är att koppla in 2 st värmeväxlare i serie på radiatorslingan, och radiatorvattnet skall passera genom bägge värmeväxlarna. Den första är en vanlig plattvärmeväxlare, som skall växla solvärme till radiatorkretsen. Den andra en rörvärmeväxlare för pool, som skall växla värme från radiatorkretsen till poolen. En bypass ledning möjliggör att radiatorerna frånkopplas, så att radiatorvattnet bara pumpas runt mellan värmeväxlarna.

Fördelarna med detta är många:
- Solfångarna värmer först ack.tanken som vanligt, sedan när den är lagom full så värmer de poolen via värmeväxlarna vid en mycket lägre temperatur. Låg temp ger fler kWh solvärme.
- Kan värma poolen antingen via solen eller via acktanken = pellets / el. Det är bara att ställa den ordinare radiatorshuntstyrningen på önskad temp i poolen!
- Solen kan också värma radiatorerna vid en låg temp = mer solenergi, till exempel för att ha lite värme i källaren även på sommaren.
- Kan t.om. använda poolen som en stor "låg temp acktank" och använda poolvatten för att värma källaren på sommaren.


Jag är lite orolig för att temperaturen på solfångarna ändå blir hög eftersom den värmen måste passera via två värmeväxlare till poolen. Någon som vet hur man kan beräkna temp.diffen på en värmeväxlare? Kanske är det bättre att använda poolvattnet som värmebärare för bägge värmeväxlarna. Det är bara det att värmeväxlare för poolvatten är så dj-kla dyra... Jag har tänkt börja med en rostfri tappvarmvatten växlare från en gammal oljepanna...

/Håkan
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag