VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?  (läst 10765 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JimmyAndersson

Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« skrivet: juni 05, 2008, 18:13:03:03 »
hej alla!

Förra sommaren regnade mina poolprojekt bort, men nu ä' vi på G igen! :)

Min botten ser ut som såhar, hård lera->fiberduk->makadam 20 cm->epx frigolit(dyra hårda) -> 15 cm stenmjöl -> byggplast.

Nu, jag är just på gång att skyffla ut stenmjölet o ska hämta en padda i morgon, jag läste här för längesedan att någon använt stenmjöl 0-4 men när jag försökte beställa det sa de att de hade närmst 0-5, vilket jag tog.
Sedemera har jag lärt min att det även finns 0-2 men jag undrar är det OK med stenmjöl 0-5???!?
Ska padda o vattna det ordentligt (och jämna av såklart) och byggplasten är ganska tjock/hård...

Tack på förhand!
/Jimmy

Poolgiganten

Utloggad Phyxius

SV: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2008, 18:37:36:36 »
Det ska va helt ok med 0-5. Se bara till att du inte får några större korn/stenar under linern så dammsuga ordentligt innan du lägger linern.

Ska du bara ha byggplast under poolen eller i hela poolgropen? Jag skulle inte haft byggplast i hela poolgropen för den släpper ju inte igenom vatten så då får du ju en massa vatten stående mot poolens utsida. Har du någon dränering i gropen?
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad JimmyAndersson

SV: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2008, 20:09:39:39 »
Det ska va helt ok med 0-5. Se bara till att du inte får några större korn/stenar under linern så dammsuga ordentligt innan du lägger linern.

Ska du bara ha byggplast under poolen eller i hela poolgropen? Jag skulle inte haft byggplast i hela poolgropen för den släpper ju inte igenom vatten så då får du ju en massa vatten stående mot poolens utsida. Har du någon dränering i gropen?


TACK!
Jag blev så orolig att jag skulle behöva en massa mer arbete!

Jag ska byggplast en bit utanför poolen men det kommer finnas plats att rinna igenom.
Sedan är/blir det trädäck runtom så jag hoppas det inte kommer ner så mycket vatten.
Jag kunde tyvärr inte sätta vanlig dränering då poolhålet ligger långt ner förhållande till dräneringen jag har eller brunn, MEN jag har som sagt 20 cm singel och sedan har jag satt en brunn i ena ändan av hålet ditåt det sluttar lite, jag har däri en liten pump kopplad till husdräneringen. Sedan upptäckte jag att vatten rann ner i hålet och huset är nytt och tomten inte var klar så jag såg till att de byggde en liten vall runtom när de fixade marken på tomten,som en krater och sedan är resten av tomten fixad så allt ska rinna iväg till grannen.  >:D
Och sedan med xtra hängsler så ligger där numera en vanlig markdränering lite runt hålet, så det ska inte finnas en chans i helsike det ska rinna ner något där! :)

Utloggad JimmyAndersson

SV: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2008, 13:38:01:01 »
Rackans... Blir så nojjig...
Det har lagt sig ganska stora stenar "ovanpå" den paddade stenmjölen, under byggplasten förståss, men de känns stora och vassa... De har nog kommit upp när vi rullade ut själva ramen runt, det verkar som om det räcker med att man går på byggplasten så smiter en o annan sten upp. Kommer de tryckas ner igen när trycket/vattnet kommer på?

Tänkte jag skulle krypa över plasten det sista jag gör och de stenar jag hittar under plasten skär jag ut och tejpar ihop plasten igen med tunn tape... Vad tror ni om det.... Känns ju ändå lite riskabelt, känns ju som det räcker med en enda sten så är det kört, vill ju inte ha hål i linern i botten...

Nålfiltsmatta är ju ett alternativ men jag vet inte var man får tag i en sådan....

BTW, ni som vet kan man laga linern UNDER vatten eller måste man tömmat HELT om man ska laga i botten?

Utloggad Pea

SV: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2008, 14:35:25:25 »
stenarna kan komma att skada linern, det ska vara stenmjöl 0-2 på toppen. skaffa en tjockare matta typ nålfilt eller betongmatta, risk att du ångrar dig djupt annars.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Phyxius

SV: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2008, 14:49:02:02 »
Jag körde 0-4 + betongtäckmatta och jag har inga problem med stenar som sticker upp. Som sagt, bara man är noga att plocka bort större stenar innan man lägger betongtäckmattan.
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad JimmyAndersson

SV: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2008, 14:56:01:01 »
Usch da...mer jobb...
Jag har lite sådandär riktigt tjock fiberduk från Beijers, typ 5-8 mm och är supersvår att klippa i... Skulle den räcka?!?
(om man tar bort vad sten man hittar innan?)

Utloggad JimmyAndersson

SV: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2008, 20:58:09:09 »
Och nu tog nojjan över.... och ramen rammlade i stormen som drog in... så man kunde ju lika gärna fixa botten me...

Var runt idag på alla ställen inom 10 milsradie som kunde tänkas sälja något bra bottenmaterial, men inget var optimalt..
Så vad har jag gjort, jo, detta är lite sjukt, jag har siktat min stenmjöl!
Jo, med en ram och myggnät, så på toppen är det nu drygt 2 cm riiiktigt fint stenmöl, som puder...
Jäääädra jobb o är bara färdig till 60-70% men imorgon... :)
Det MÅSTE bara bli bra!!!!

Va tror ni om det?

Utloggad Phyxius

SV: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2008, 09:24:13:13 »
Oj, du verkar gilla att jobba du!!  :D Som sagt, jag hade 0-4 och 10mm betongtäckmatta och det syns inte en sten.
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Pea

SV: Hjälp! Är stenmjöl 0-5 ok i botten?!?
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2008, 09:38:21:21 »
bra jobbat Jimmy, det beslutet kan du glädja dig åt många år framöver  O0
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan