CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: grönt och grumligt/mjölkigt vatten  (läst 8240 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betty

grönt och grumligt/mjölkigt vatten
« skrivet: maj 05, 2008, 11:58:28:28 »
Å så har man satt igång poolen efter första vintern med pool. På grund av bygge och flytt av reningsverk m.m. så hann vattnet bli riktigt geggigt (brun svart äckel-slemm) innan vi fick igång pumpen. Vi tömde ut kanske en tredje del av vattnet och fyllde på med nytt och som ovana poolmänniskor slängde vi i chockklor och vattnet blev "grönt o fint" efter ett dygn.... sen hände ingenting... och ingenting.... kollade ph och klorvärde och ph:t var åt skogen. I med en massa ph- för att få det värdet ok. men inget händer... det är snart 4 dagar sedan. Igår så hällde vi i flokningsmedel o vattnet blev grönmjölkigt. Ph värdet är ok och klorhalten mycket hög. (har bara teststickor så några exakta värden har jag inte). Antar att det kommer att ta tid men har någon av er erfarenhet av hur lång tid det tar? Kan sandfiltret har kalkat ihop och slutat fungera under vintern om man har mycket kalk i vattnet? <dontkn>. Vi har backspolat en gång varje dag men skall vi backspola oftare? Tacksam för svar! >rulla<

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: grönt och grumligt/mjölkigt vatten
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2008, 19:06:36:36 »
Jag tror att det enda du bör göra nu är att låta sandfiltret göra sitt.
Fortsätt att backspola en gång om dagen o håll koll på klorghalten så den är bra.
Kan nog ta upp till en vecka.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: grönt och grumligt/mjölkigt vatten
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2008, 22:44:41:41 »
Hade samma problem med min pool och fick då ett tips som fungerade på min pool

Jag hade inte kolla på PH värdet innan jag chocka vattnet och då " Bet " inte chocken på vattnet   
Så jag fick justera PH till ett stabilt värde och när det va ok dvs stabilt i 1 dygn så gjordes ett nytt klorchock. och då hände det saker . dagen efter så var vattnet mycket bättre.
Sedan så lär du kolla Ph dagen efter igen efter Klorchoken. ( har en tendens att smyga iväg )

Som ett tips så kan jag säga att ivestera i en digital PH mätare är värt varenda krona
tar 10 sec att kontrolera Ph vattnet sedan när ph är ok så är det mycket lättare att fixa vattnet.
Johan


Utloggad Betty

SV: grönt och grumligt/mjölkigt vatten
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2008, 08:03:52:52 »
Tack tack känner mig ngt lugnare. Jag märkte i morse att ph:t var på väg att stiga igen - så det är bara till att införskaffa mer ph-. Snart finns det mer ph- än vatten i poolen känns det som!  ::) Inget är som väntans tider..... o så skall det bli varmt till helgen... hoppas hoppas att vattnet blivit ok tills dess.... <sol>

Utloggad Janne

SV: grönt och grumligt/mjölkigt vatten
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2008, 08:09:38:38 »
När du chockar så stiger PH.
Regn kan också göra så att ph stiger upp, åtminstonde här nere i söder.

Men som Fia skriver så får filtert göra sitt tillsamman med kloret och rätt ph.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Betty

SV: grönt och grumligt/mjölkigt vatten
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2008, 11:44:00:00 »
Hej o tack för stöd! Vi fick premiärdoppa i helgen med kristallklart vatten ;D. Tåååålamod var svaret. <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag