Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?  (läst 10663 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_R

Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« skrivet: juni 29, 2016, 21:59:33:33 »
Hej,

Vi får sedan ett tag tillbaka bubblor i inloppen. Efter att ha läst på ett tag inser jag att något måste vara fel på sugsidan. Då vi både har breddavlopp och bottenavlopp har jag kunna utesluta någon av dom (som tur är) genom att stänga av dom 1 och 1. Återstår gör några kopplingar och 1m PVC-rör ovan mark samt pumpen.

Jag misstänker starkt att något hänt med pumpen. Det vanligast jag har hört är inspektionslocket och där finns tunna tunna hårsprickor. Har testat att limma dom för att se om det löser problemet provisoriskt, vilket det inte gjorde så jag tror inte locket drar luft. När jag stängde av pumpen och sträckte mig in och snurrade på impellern känns den som att den snurrar väldigt trögt. Har förvisso inte känt på andra innan men det känns som att den borde snurra lätt på rullager? Pumpen är 5 år, alltså inte jättegammal men vi hade en incident för ett tag sedan då det var totalt stopp i sandfiltret i några dagar, kanske då det hänt?

Vad tror ni? Är det pumpen som är trasig eller är det locket i alla fall?

Tack på förhand!
0727148481

Poolgiganten

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2016, 13:30:27:27 »
Svårt att hitta var det tjyvar luft.
1. för låg vattennivå i poolen kan skapa en virvel i bräddavlopp som suger med sig luft
2. sugledningen kan vara av dålig kvalitet. Hade själv en 20+ år gammal PEM-slang nergrävd som efter provtryckning visade sig läcka in luft - åldrad plast är inte diffusionstät och kan därmed släppa in luft. Din slang kanske är nyare dock... så det borde inte vara orsaken
3. Som du är inne på pumphuset, själva locket. Jag hade försökt med en annan pump (kan du inte fråga om du får låna en på nån närliggande poolbutik?)
Att pumpen tog skada vid ev. torrkörning tror jag inte påverkar. Möjligen om det blev väldig varmgång och plasten i pumphuset påverkats och precis som med PEM-slangen nu diffunderar in lite luft.

Utloggad MathiasS

SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2016, 14:22:42:42 »
Bra sammanfattning av möjliga orsaker till luftbubblor.

Men....det låter helt orimligt att en PEMslang diffunderar luft så att det syns i inloppen. Det måste handla om sprickor i slangen som släpper in luft i vissa situationer.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2016, 14:45:51:51 »
Frågade en fysiklärare, han pratar om kavitation, att bubblor skulle kunna skapas genom högt tryck in mot pumpens hjul, särskilt om pumpen är högt placerad, då skulle den luft som alltid finns i vatten på nåt sätt kunna slås ut o frigöras... påstår inte jag är så insatt i detta men han menade att luftbubblor kan skapas även i ett slutet system fritt från alla möjligheter av "tillluft.


Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2016, 15:08:08:08 »
Bra sammanfattning av möjliga orsaker till luftbubblor.

Men....det låter helt orimligt att en PEMslang diffunderar luft så att det syns i inloppen. Det måste handla om sprickor i slangen som släpper in luft i vissa situationer.
Ang. omöjligt eller inte så hände det ivf mig för några år sedan. Inga synliga sprickor/porer eller så men att den drog luft var säkert. Ny slang ansluten med samma kopplingar och mot samma pump så var problemet väck :)

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2016, 15:09:51:51 »
Frågade en fysiklärare, han pratar om kavitation, att bubblor skulle kunna skapas genom högt tryck in mot pumpens hjul, särskilt om pumpen är högt placerad, då skulle den luft som alltid finns i vatten på nåt sätt kunna slås ut o frigöras... påstår inte jag är så insatt i detta men han menade att luftbubblor kan skapas även i ett slutet system fritt från alla möjligheter av "tillluft.
Ja, kavitation kan oxå vara en källa såklart. För stor "sughöjd" eller för långa och/eller för klena sugledningar kan ju göra att pumpen kaviterar. Låter den ansträngd när den går?

Utloggad Fredrik_R

SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2016, 19:04:57:57 »
Pumpen står över vattenytan och det är några böjar innan. Svårt att veta om pumpen låter ansträngd men det kan nog vara så. Kan pumpen vara för svag?
0727148481

Göran Berg

  • Gäst
Göran Berg
SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2016, 10:09:15:15 »
.....kliver in i denna tråd då jag har samma problem dvs systemet tar in luft på sugsidan. Har kollat skimmer och alla synliga anslutningar mot pumpen. Allt OK. Måste vara ett läckage på den nedgrävda ledningen mellan pool och pump (ca 70-80m).
Någon här på forumet som har erfarenhet vad gäller att läcksöka en sådan lång nedgrävd ledning? Ultraljud har nämnts som en möjlighet... Alla ideer tas tacksamt emot.

Utloggad j-t

SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2016, 13:02:34:34 »
Om pumpen har stått och kört maxtryck några dagar i samband med stoppet så hade jag satsat mina pengar på den, lager och annat kan ha fått rejält med stryck, och den kan tom ha fasat ut ställen/slipat av material i pumpen som inte ska vara fasade/slipade och som gå kan ge upphov till konstigheter.

Utloggad j-t

SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2016, 13:05:15:15 »
.....kliver in i denna tråd då jag har samma problem dvs systemet tar in luft på sugsidan. Har kollat skimmer och alla synliga anslutningar mot pumpen. Allt OK. Måste vara ett läckage på den nedgrävda ledningen mellan pool och pump (ca 70-80m).
Någon här på forumet som har erfarenhet vad gäller att läcksöka en sådan lång nedgrävd ledning? Ultraljud har nämnts som en möjlighet... Alla ideer tas tacksamt emot.

Kan du plugga båda ändar typ med korkar eller liknande och koppla in en cykelpump med tryckmätare så hade jag nog gjort de. Har använt denna metoden med framgång när jag läcksökt tryckledningar på en turbobil som jag hade för några år sedan. Du pumpar helt enkelt upp 1 bars tryck, eller mer om den klarar de, och sen låter det stå en stund, om du fått alla ändar tätt så ska då trycket inte minska nämnvärt såvidare du inte har en läcka.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan