CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: VillaVP till allt eller sep. PoolVP  (läst 1499 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallkotten

VillaVP till allt eller sep. PoolVP
« skrivet: januari 02, 2016, 20:26:52:52 »
Antar att många gått i dessa tankar men har inte hittat ngt aktuellt inlägg i frågan.
Här är mina tankar:
Har vattenburet värmesystem (pellets i kombipanna som troligtvis måste uppgraderas inom 5år). Vill installera VP till poolen. Verkar som det finns poolVP kring 15', 12,5kW. Är det klokare att installera en värmeväxlare till mitt vattenburna system. Har då möjlighet att värma med pellets nästa sommar. Detta genererar värme inne i huset och vill därför så småningom installera VP. Kanske är det klokt att installera en "tekniktank" i pannrummet. Möjligt att det finns modeller där en av de befintliga slingorna funkar mot pooler alt får man sätta in en växlare för att lösa poolvärmning. Till tekniktanken kopplar man sedan en VillaVP som värmer poolen och tappvatten på sommaren samt hus och tappvatten på vintern. Ev värmer den vattnet en aning på vintern för att undvika frostskador i poolen. Har någon erfarenheter? Är det klokare att köra två separata system pga driftsäkerhet/ekonomi osv? Har ca 12m mellan pannrum och teknikrum till poolen.

Poolgiganten

Utloggad Force

SV: VillaVP till allt eller sep. PoolVP
« Svar #1 skrivet: januari 10, 2016, 10:53:12:12 »
Hej

Hur går dina tankar gällande placering av värmeväxlare?
(Jag har själv precis postat en ny tråd)

Jag gillar inte att behöva ha värmeväxlaren i tvättstugan då jag inte känner mig bekväm att skicka poolvattnet via huset.

:)

Mvh Henrik

Utloggad Tallkotten

SV: VillaVP till allt eller sep. PoolVP
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2016, 20:31:27:27 »
Det blir separat poolVP

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag