VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: mitt pool vatten är gult gröt  (läst 18516 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kenta

SV: mitt pool vatten är gult gröt
« Svar #20 skrivet: augusti 10, 2006, 12:57:14:14 »
min pool är full med björkfrö på boten hur ska jag ta bort de. kan jag ta en slang å kopla på pumpen å ha som damsugare??

poolen är en intex easy på 5000L

Poolgiganten

Utloggad KarlXII

SV: mitt pool vatten är gult gröt
« Svar #21 skrivet: augusti 10, 2006, 14:50:22:22 »
Angående ditt gula vatten...

Har du fyllt på från egen brunn?
Isåfall har du säkert oxiderat järnet i vattnet med dina kemikalier och fått rostutfällningar.

Det är jättesvårt att få bort, men vissa har lyckats genom att filtrera-tvätta filtret-filtrera osv. tills det är borta.
Det finns medel som binder järnet i vattnet och förhindrar (till en viss grad) utfällningar.

Eftersom du har en markpool med löst filter kan du inte använda flockningsmedel som man kör till större pooler eftersom de är gjorda för sandfilter. Kör med spaprodukter istället. Det finns bl.a. ett medel som heter No Scale från Spacare som förhindrar järn- och kalkutfällningar i vattnet. Jag kör med det själv i mitt brunnsvatten och det fungerar bra upp till en viss gräns. Ibland har jag så mycket järn i vattnet att jag snarare skulle behöva en magnet i vattnet...;)

Såhär ser mitt vatten ut när jag pumpade upp det vid fel tillfälle. Det är alltså klart och fint när det fylls på, men när jag skickar i en oxiderande kemikalie som t.ex. MPS eller klor blir det så här:



Här är ett test jag gjorde. I glaset till vänster är mitt brunsvatten med klor i. I det i mitten är avslagen Ramlösa med klor i och i det högra glaset är mitt brunnsvatten utan klor. Det framgår rätt tydligt vad som händer, eller hur? :P



Utloggad kenta

SV: mitt pool vatten är gult gröt
« Svar #22 skrivet: augusti 10, 2006, 15:01:51:51 »
sån blir inte mitt. mitt skiftar lite i gult bara

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan