VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Färdigställa inomhuspool  (läst 17107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnuss

Färdigställa inomhuspool
« skrivet: mars 02, 2016, 12:44:01:01 »
Hej

Jag är ny på det här forumet och även i poolvärlden, men har köpt hus med en icke färdigställd inomhuspool som vi nu tänkte få igång.

Förutsättningarna är att byggnaden på ca 150m2 finns (välisolerade murade väggar, taket ska isoleras och isolerglasfönster monteras). Poolen är , enligt tidigare ägare, byggd som en "pissebrunn". Dvs jag tror att det skalblock som sedan är fyllda med betong. I poolen finns redan ingjutet tre st lamparmaturer, två stycken bräddavlopp, tre vatteninlopp och en trappa. Storleken på poolen är 5,5 x 10 m.

Nu återstår bara att göra resten och det är här vi kör fast direkt! Jag har försökt att läsa på både på detta forumet och andra ställen, men det är svårt att söka då man har dålig koll på vad man söker och vad det i så fall heter! ;)

Det vi har förstått att vi behöver och har funderingar kring är:
- Tätskikt och ytskikt i poolen (klinker eller liner)
- Uppvärmning (ytjordvärme eller L/V-värmepump)
- Ventilation (FTX?, komplettering med luftsolfångare?)
- Poolpump/filterutrusning/rening
- Pooltäckning (helst barnsäker!)

Måste man välja liner när man har skalblock eller skulle det funka med tätskikt och klinker?
Går det i så fall bra med vanligt "badrumstätskikt"?
Detta vara vad de sa på Hornbach iaf, att det ska funka med Cascos tätskikt även till pooler! Grymt bra i så fall! :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2016, 13:16:46:46 »
Skalblocken är knappast vattentäta - det hade behövt vara en riktigt gjuten pool då. Klinker tätar inte i sig självt - du kan aldrig någonsin få alla fogar täta. Men ett ordentligt tätskikt av folietyp eller liknande bakom och sedan klinker skulle nog fungera. Tänk på att vanliga standardklinker kanske inte fungerar. Oftast använder man inte klinker utan kakel och då skall det vara ett välbränt kakel som är lämpat för undervattensbruk. Ett plus med kakel jämfört med liner är väl att det är klart enklare att hålla rent. Liner är förstås ett annat alternativ men det låter som om poolen inte var byggd för detta - är belysningar, skimmer, inlopp m.m. av en typ som passar ihop med en liner ? Hur var det tänkt att de skulle bygga poolen ? Eller var det ett misslyckat projekt som de insåg att de inte skulle få ordning på ?

Pooltäckning är ett måste om du vill kunna hålla en skön temperatur i poolen utan att få höga energiräkningar. Är poolvattnet klart varmare än rummet avdunstar det för mycket om poolen inte täcks vid "icke-bad".

Vi har en inomhuspool, 8x4 m, och har ett FTX-aggregat plus en luftvärmepump som värmer själva poolrummet. Därutöver har vi avfuktare, billiga, enkla sådana som körs när poolen är avtäckt och sedan kanske någon timma efter att vi slutat bada.

Poolpump och filter blir samma som för pooler utomhus, utöver att man kanske bör kolla lite mera noggrant hur ljudnivån på pumpen är. Det varierar stort mellan olika pumpar och har man den inne i huset vill man ju inte ha en som låter som ett jetplan.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2016, 18:03:17:17 »
Tack för svaret!

Ja, när vi tänkte klinker så var det med separat tätskikt bakom. Liner blir ju både tätskikt och ytskikt på samma gång.
Jag har tyvärr ingen aning om skimmer (lärt mig ett nytt ord :)) eller övriga delar är tänkta för liner eller klinker. Det ser ut som om dessa detaljer är "ingjutna" jäms med väggarna och en liner borde kanske ha någon kant att ansluta mot...

Jag tänkte lite tvärtom när det gäller rengöring, dvs att det blir svårare att hålla efter kakelfogarna. Är linern svår att hålla ren eller är den blank?

Har ni ett separat FTX-system eller är det ihopbyggt med värmepumpen? Vi funderar på att sätta antingen ytjordvärme eller luft-vatten som ska värma både poolen, poolrummet (via aerotemper) och tappvarmvatten till duschar.

Ljudnivån är klart väsentlig när det kommer till pumpar etc, har du några tips på tyst och bra utrustning?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2016, 22:41:49:49 »
Skimmer kallas även bräddavlopp.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Dimitris76

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2016, 08:50:51:51 »
Du kan måla med två komponents epoxy färg. Det blir en smooth, vattentät lättskött yta.
Vid inomhus miljö dvs. utan solens UV-strålning skall den hålla dessutom i en evighet!

/Dimi

Tack för svaret!

Ja, när vi tänkte klinker så var det med separat tätskikt bakom. Liner blir ju både tätskikt och ytskikt på samma gång.
Jag har tyvärr ingen aning om skimmer (lärt mig ett nytt ord :)) eller övriga delar är tänkta för liner eller klinker. Det ser ut som om dessa detaljer är "ingjutna" jäms med väggarna och en liner borde kanske ha någon kant att ansluta mot...

Jag tänkte lite tvärtom när det gäller rengöring, dvs att det blir svårare att hålla efter kakelfogarna. Är linern svår att hålla ren eller är den blank?

Har ni ett separat FTX-system eller är det ihopbyggt med värmepumpen? Vi funderar på att sätta antingen ytjordvärme eller luft-vatten som ska värma både poolen, poolrummet (via aerotemper) och tappvarmvatten till duschar.

Ljudnivån är klart väsentlig när det kommer till pumpar etc, har du några tips på tyst och bra utrustning?
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #5 skrivet: mars 03, 2016, 23:18:01:01 »
Nej om du skulle få den tät med endast färg så måste du ha super-tur. Du kan få en slät och snygg yta, ja, men vattentät blir den knappast, i vart fall inte i längden. Vi målade vår pool (också inomhus) med epoxifärg - den satt ok några år men sedan började den lossna/flagna av. Om vi hade haft den som tätskikt hade poolen läckt som ett såll. Nu hade vi ju en gjuten betongpool så tät var den med eller utan färgen, men vi kommer ju snart att få måla om den för utseendets skull. Färgskit är för tunna för att i praktiken kunna fumgera som tätskikt.

Om detaljerna i den aktuella poolen är vanliga detaljer för betongpooler, med ingjutningsflänsar etc så saknas ju den främre delen med anslagsram och tätningsramar som skruvas fast och tätar mot linern. Det lär vara närmast omöjligt att få tätt mot en liner med sådana. Det låter nästan som om poolen byggts som om den vore en gjuten betongpool fast den felaktigt utförts med skalblock i stället. Vid betonggjutning är ju tätningsytan mellan betongen och detaljen, inne i hela tjockleken. För att minska risken för ev. läcksprickor så brukar det sitta flänsar på flera ställen så att eventuellt vatten som läcker i övergången måste krypa runt dessa.

Har det gjorts något test av poolens täthet ? Har den någonsin varit fylld med vatten ?

Om ett tätskikt skall fungera måste det ju vara något som an kan limma mot ingjutningsdetaljerna på något sätt. Det är väl den svåraste delen i det hela. Ett kraftigt folietätskikt lär ju annars klara de öppna ytorna utan några större problem.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2016, 08:05:29:29 »
Poolen har aldrig varit fylld så vi vet inget om tätheten. De ingjuta detaljerna är helt släta och i nivå med väggen. Jag hade förväntat mig nån sorts kant/fläns att täta emot, oavsett linser eller tätskikt. Det kanske får bli till att bila upp och montera andra prylar...

Det får kanske bli att vi tar hem nån som bygger pooler som får titta på det.

Utloggad MathiasS

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #7 skrivet: mars 05, 2016, 08:37:19:19 »
Posta lite bilder på armaturerna så vi får se hur det ser ut.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2016, 09:21:05:05 »
Den bästa, dyraste och enklaste lösningen arbetsmässigt är att ringa till Steelpool i Eskilstuna. http://www.steelpool.se/

Billigaste och jobbigaste lösningen är att plasta själv, se här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.msg75891#msg75891
Om stommen är stabil så blir det väldigt bra. Bra andningsmask måste användas vid allt arbete med plast. Tillgång till en riktigt bra slipmaskin krävs (läs Festool Rotex med tillhörande dammsugare).

Bästa kompromissen är nog en färdigsvetsad liner.

Oavsett lösning så blir det nog att bila bort och byta ut alla armaturerna. Fixa bilder som sagt.
« Senast ändrad: mars 05, 2016, 09:25:50:50 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #9 skrivet: mars 05, 2016, 10:30:18:18 »
Som sagt bilder, bilder, bilder...

Mina armaturer ligger dikt ytan men jag har ju Thermopool, inte skalblock. Har du inga montagedetaljer för det som är kvar att montera? Bilder på det också!

Kolla mina bilder i min byggtråd, inte jättetydligt men du ser ändå lite.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.30
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan