CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: JF Storpoolbygge  (läst 139205 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #20 skrivet: maj 10, 2012, 21:59:20:20 »
Hur tjockt lager med stenmjöl har ni andra jf-byggare lagt över mittbanden? Bultskallarna är ju rätt stora och jag är rädd att de kommer kännas.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #21 skrivet: maj 11, 2012, 06:06:31:31 »
Jag tyckte att banden låg väl ytligt... Vi ändrade konstruktionen vad gäller tryckplåtarna men banden kan vi nu skönja visuellt på poolbotten. Vi hade minst två centimeter stenmjöl ovanpå... Vi har även en konstgräsmatta ovanpå så någon risk att det skär igenom linern tror jag inte föreligger...
« Senast ändrad: maj 11, 2012, 06:10:51:51 av Inger Petersen i Kottebo »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #22 skrivet: maj 11, 2012, 16:53:30:30 »
En matta blir det här med. Blir en sväng till Bauhaus i helgen för att införskaffa en.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #23 skrivet: maj 12, 2012, 21:25:40:40 »
jag tror att vi la på några cm med stenmjöl som paddades och sen på med matta från bauhaus, en blå blev det. Tyvärr så hade vi lite bråttom så den sand som vi använde till vallar och dylikt blev liggandes som en liten kulle inne i poolen, kullen känns om man vet vad man letar efter men det funkar. Sen var vi inge vidare när vi satt dit linern, den hamnade lite snett så vi fick dra en hel del i den. Se till så att mittsvetsen ligger rakt och fint och att kortsidorna får lika mycket liner, det var där vi missade mest, det är mer liner på ena kortsidan än den andra. Känns som tio år sedan vi gjorde detta men det var i juni förra året :D
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #24 skrivet: maj 12, 2012, 22:20:24:24 »
Tack för tipsen!!! O0
Har läst något om att det inte är så självklart vilken sida som är upp på linern. Är det så? Vilken sida har ni upp?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #25 skrivet: maj 13, 2012, 07:18:46:46 »
Det minns jag tyvärr inte... Det borde ju vara den "glattaste" sidan... om det finns en sådan ;)
Står det inget i monteringsanvisningen? Annars: Ring den alltid så trevliga kundtjänsten på JF  :)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #26 skrivet: maj 13, 2012, 20:14:02:02 »
Jag får ringa dom ifall det verkar oklart med linern när jag väl kommer till att montera den :)

Idag var jag och hämtade en släpkärra på jobbet för att därefter åka till Bauhaus (Norrköping) för att inhandla en balkongmatta att ha under linern. Det är väl 4 mil dit ungefär (från Linköping). När vi väl kommer dit så har de bara en liten rackans bit kvar. Varje gång jag varit där så har de haft massor. Jäkla otur att just denna gången har de haft problem att få fram en leverans.
Bara att åka tillbaka till LKPG, som tur var så hade de mattan på Mattjätten i LKPG.
10:- dyrare per kvm än på Bauhaus men nu fick jag iaf med mig en matta hem. 4x7.5m blev det.

Väl hemma så satte jag igång att gräva ner de återstående stödbenen. Ett helsike att få allt perfekt i alla led men nu är det äntligen klart! ;D
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #27 skrivet: maj 17, 2012, 06:52:50:50 »
Vi lyckades få ett av våra stödben att luta lite för mycket innåt, jag vet inte hur då vi måttade febrilt så poolen blev lite sne men det fixade jag sen genom att gräva undan lite under benet och då föll lutningen tillbaka.

Gällande vilken sida som är rätt för linern är jag lite osäker men jag har för mig att det fanns en lapp i som sa denna sida upp när man vek upp den i poolen.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #28 skrivet: maj 17, 2012, 09:46:53:53 »
Jag har ett "fel" som jag vet om men som jag inte kan få någon rätsida på. Det är nästan 1cm kortare mellan benparet i mitten än mellan de två yttre paren. Typ 5mm längre in i poolen står benet per långsida. Kan ej få isär dom mer pga dragplåten.

Du säger att ett av benen lutade för mycket....hur mycket är det? Jag kan ha något ben som lutar någon mm, tänkte att det inte skulle märkas. När vattnet kommer i och pressar allt åt olika håll så gissar jag att det rör sig en del ändå?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #29 skrivet: maj 17, 2012, 13:49:24:24 »
den lutade in några cm, vilket jag inte fattar hur det gick till, det kan iofs ha blivit när de som grävde missade att säkra en sten i muren så det rullade en 150kilo sten som landade mot poolen, den bucklade till ett av pinnarna och jag har inte funderat mer på det förrän nu att den kanske lyckades flytta plåten även fast det inte syntes och därmed ett av stödbenen, iofs så spelar det inte så stor roll då poolen står av sig själv med hjälp av plåten som håller ihop allt. Tror faktiskt att man skulle kunna ta bort stödbenen och poolen skulle kunna stå av sig själv, om man inte hoppar ner i den eller trycker mot väggarna, vilket man gör såklart :D
Det blev en pool sommaren 2011

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag