CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex "nya" (?) solvärmematta  (läst 20247 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #20 skrivet: juni 26, 2015, 08:18:09:09 »
Det är väl för att jag inte kan låta bli att presentera fakta.
Men jag kan absolut sluta skriva i denna tråd då det uppenbarligen inte är önskvärt.
På ungefär samma sätt som jag ogärna debatterar religion med troende så är det nog lika bra att jag lämnar denna diskussion.  ;)
Jag vill bara tillägg att Piteå (där jag bor) är en av Sveriges absolut soligaste platser, vi har huset i söderläge, och våra solpaneler skyms aldrig av träd eller annat.
Som ni ser på grafen i min signatur så orkar inte ens 8 kW värmepump som går dygnet runt hålla önskad pooltemp för tillfället, har regnat/varit mulet de senaste tre dagarna.

Ber om ursäkt för att jag inte tillräckligt noterade önskemålet i första inlägget.
« Senast ändrad: juni 26, 2015, 08:56:37:37 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #21 skrivet: juni 26, 2015, 09:35:40:40 »
Bra idé! Jag har kompletterat min signatur med Malmö. Fler borde komplettera med sin ort.

Jag tycker inte direkt att jag leker om jag låter vattnet cirkulera genom en PEM slang på väg till poolen. Det är ju ett billigt lågriskprojekt. Men vi har alla olika förutsättningar och mål och då är det naturligt att lösningarna kan se olika ut.

Utloggad doppsko

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #22 skrivet: juni 26, 2015, 10:05:43:43 »
Angående effektiviteten hos solvärmare kan jag informera om att vi hade 38.1 grader i vår 19kubiks  intex ovanmarkare förra sommaren enbart med solfångare.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #23 skrivet: juni 26, 2015, 11:05:31:31 »
Angående effektiviteten hos solvärmare kan jag informera om att vi hade 38.1 grader i vår 19kubiks  intex ovanmarkare förra sommaren enbart med solfångare.

Detta låter ju helt otroligt!!?! (men än mer intressant för egen del!) hur stor yta på solfågarna?

Utloggad doppsko

SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #24 skrivet: juni 26, 2015, 11:14:20:20 »
Ja, det var rätt galet. Var rädd att något skulle gå sönder så jag började köra panelerna på natten för att kyla. Jag har 24kvm solfångare i perfekt vinklat söderläge. Är inte "intex"mattor men samma princip. dvs svart gummi. Dessutom så var det ju varmt förra sommaren och använde bubbelplast på poolen. Tror jag körde solfångarna 5h per dag.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Intex "nya" (?) solvärmematta
« Svar #25 skrivet: juni 26, 2015, 11:17:25:25 »
Nu framgår ju ingenstans var du bor (komplettera gärna din signatur)

Framtida förbättring att lägga det som ett fält ute till vänster som en del av presentationen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag