CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS  (läst 1507 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svenfabian

Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« skrivet: juni 18, 2023, 22:00:14:14 »
Jag har övervägt många olika alternativ av pooler men det slutade nu på en i betong, murad med skalblock som fylls med betong och armering.
Vi har ett plant, sluttande berg under och bredvid altandäcket så poolen kommer placeras direkt på berget och överkant kommer hamna precis under altangolvet i höjd. Djupet kommer variera från 110cm i grunda änden och ungeför 170cm i djupaste delen. Storlek på ungefär 4x6m har jag tänkt.
Jag har även tänkt mig att ha kvar berget som botten i 95% av poolen, resten blir betonggolv där det är som djupast.
På sikt kommer jag att isolera utsidan och försöka få till ett isolerande tak av något slag så att poolen kan hållas varm året om.
ca. 1,5 meter från poolväggen finns ett pannrum i huset där jag tänkte placera filter och pump m.m. Där kommer även tillskottsvärme att tillföras.

Lite funderingar jag har nu är hur jag ska tänka med betongväggen och vattenutlopp, jag vill ju gärna ha vattenytan så högt upp som möjligt men förstår att om man har ytan ända upp så måste man ha någon form av reservoartank för att hantera volymökning när flera personer badar samtidigt, men det borde inte påverka så mycket (50-100 liter per person och en yta på 25m2 borde bli mindre än 4mm stigning per person, 10 personer = 4cm).
Ska man ha utsug både vid ytan och i botten? Ska tilloppet vara på ett ställer eller flera, någon placering som är att föredra framför andra?
Belysning under vattnet, gjuter man in armaturer eller hus för detta i väggen?
Är det andra detaljer som är bra att få med inne i väggarna/golvet innan man gjuter?

Andra tips och ideér mottages gärna

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2023, 17:53:12:12 »
Du verkar inte nämna det viktigaste för en pool, nämligen att den blir vattentät. Det blir inte en skalblockskonstruktion, utan då måste man använda en poolliner på insidan för att få det tätt. Detta gör att ljusarmaturer, inloppsmunstycken, skimmer m.m. måste vara av sådan typ som är avsedda för linerpooler. Skall däremot en betongvägg i sig självt vara vattentät måste den gjutas i vattentät betong, lagom vibrerad, och man måste använda speciella formstag med en krage i mitten och bultar som skruvas in från vardera sidan. Bandjärn eller armeringsjärn som går igenom som formstag fungerar inte.

Att ha kvar berget som botten fungerar om du har liner ovanpå, fast någon form av underläggsduk lär behövas eftersom berg aldrig är helt slätt. Om du inte skall ha liner är metoden med berg som botten nästan omöjlig att få tät. Man måste då limma med speciallimmer mellan betong och berg om det skall kunna gå. Dessutom är berg inte alltid sprickfritt, vatten kan läcka ut eller in beroende på vattenförhållandena. Du har ju inte heller någon möjlighet att isolera poolen nedåt med den konstruktionen.

Om man vill ha vattnet så högt som möjligt måste man också ta sig an problemet med vågor som rullar över kanten och antingen ha skvalprännor eller något liknande för att ta hand om det vattnet.Att låta kanten luta ned mot poolen så att vattnet rinner tillbaka ger den nackdelen att jord och liknande lätt följer med ned i poolen. Speciellt när barn badar kan det bli riktigt rejäla vågor i poolen.

Bottenavlopp kan man ha, det har både för- och nackdelar. Nackdel: vid en läcka kan hela poolen tömma sig Fördelar: främst att det minskar risken för att pumpen suger torrt om vattennivån sjunker under skimmerkanten (skimmer = bräddavlopp) . En skimmer måste man alltid ha för att flytande skräp skall fångas upp av reningssystemet.

Tilloppssmunstycken sitter normalt på motsatt vägg mot skimmern. De går att rikta på lite olika sätt - du vill säkert ha minst ett som går något nedåt så att även bottenvattnet cirkulerar runt.

Innan du gjuter måste du ju klart med rörledningar, elkablar m.m. Normalt används PEM-slang till skimmer och tilloppsmunstycken. Om pumpen placeras högre än poolens vattennivå så kan det bli lite knepigare att få igång systemet, eftersom de flesta poolpumpar inte kan pumpa luft.  Det underlättar i så fall om man har en backventil på sugsidan. Lampor kan ordnas på olika sätt. Det finns de som byggs in i väggen och som sedan har en packning mot linern. Det finns också utanpåliggande lampor som hänger i en arm ned från ytan - då behöver man inte ta hål i linern.


Utloggad kwhalp

SV: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2023, 18:15:14:14 »
Du verkar inte nämna det viktigaste för en pool, nämligen att den blir vattentät. Det blir inte en skalblockskonstruktion, utan då måste man använda en poolliner på insidan för att få det tätt. Detta gör att ljusarmaturer, inloppsmunstycken, skimmer m.m. måste vara av sådan typ som är avsedda för linerpooler. Skall däremot en betongvägg i sig självt vara vattentät måste den gjutas i vattentät betong, lagom vibrerad, och man måste använda speciella formstag med en krage i mitten och bultar som skruvas in från vardera sidan. Bandjärn eller armeringsjärn som går igenom som formstag fungerar inte.

Att ha kvar berget som botten fungerar om du har liner ovanpå, fast någon form av underläggsduk lär behövas eftersom berg aldrig är helt slätt. Om du inte skall ha liner är metoden med berg som botten nästan omöjlig att få tät. Man måste då limma med speciallimmer mellan betong och berg om det skall kunna gå. Dessutom är berg inte alltid sprickfritt, vatten kan läcka ut eller in beroende på vattenförhållandena. Du har ju inte heller någon möjlighet att isolera poolen nedåt med den konstruktionen.

Om man vill ha vattnet så högt som möjligt måste man också ta sig an problemet med vågor som rullar över kanten och antingen ha skvalprännor eller något liknande för att ta hand om det vattnet.Att låta kanten luta ned mot poolen så att vattnet rinner tillbaka ger den nackdelen att jord och liknande lätt följer med ned i poolen. Speciellt när barn badar kan det bli riktigt rejäla vågor i poolen.

Bottenavlopp kan man ha, det har både för- och nackdelar. Nackdel: vid en läcka kan hela poolen tömma sig Fördelar: främst att det minskar risken för att pumpen suger torrt om vattennivån sjunker under skimmerkanten (skimmer = bräddavlopp) . En skimmer måste man alltid ha för att flytande skräp skall fångas upp av reningssystemet.

Tilloppssmunstycken sitter normalt på motsatt vägg mot skimmern. De går att rikta på lite olika sätt - du vill säkert ha minst ett som går något nedåt så att även bottenvattnet cirkulerar runt.

Innan du gjuter måste du ju klart med rörledningar, elkablar m.m. Normalt används PEM-slang till skimmer och tilloppsmunstycken. Om pumpen placeras högre än poolens vattennivå så kan det bli lite knepigare att få igång systemet, eftersom de flesta poolpumpar inte kan pumpa luft.  Det underlättar i så fall om man har en backventil på sugsidan. Lampor kan ordnas på olika sätt. Det finns de som byggs in i väggen och som sedan har en packning mot linern. Det finns också utanpåliggande lampor som hänger i en arm ned från ytan - då behöver man inte ta hål i linern.

Woah!
Är du nån typ av spjutspets-AI-bot?  ;)
Det var nog det mest uttömmande/välformulerade svaret jag sett på forumet!  Kudos!  O0

Utloggad Erica

SV: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2023, 00:42:01:01 »
Nej ingen AI-bot men vi har haft pool i massor av år och byggt ett par av dem själva och då kollade vi upp det mesta. 

Utloggad Svenfabian

SV: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2023, 21:10:26:26 »
Du verkar inte nämna det viktigaste för en pool, nämligen att den blir vattentät. Det blir inte en skalblockskonstruktion, utan då måste man använda en poolliner på insidan för att få det tätt. Detta gör att ljusarmaturer, inloppsmunstycken, skimmer m.m. måste vara av sådan typ som är avsedda för linerpooler. Skall däremot en betongvägg i sig självt vara vattentät måste den gjutas i vattentät betong, lagom vibrerad, och man måste använda speciella formstag med en krage i mitten och bultar som skruvas in från vardera sidan. Bandjärn eller armeringsjärn som går igenom som formstag fungerar inte.

Att ha kvar berget som botten fungerar om du har liner ovanpå, fast någon form av underläggsduk lär behövas eftersom berg aldrig är helt slätt. Om du inte skall ha liner är metoden med berg som botten nästan omöjlig att få tät. Man måste då limma med speciallimmer mellan betong och berg om det skall kunna gå. Dessutom är berg inte alltid sprickfritt, vatten kan läcka ut eller in beroende på vattenförhållandena. Du har ju inte heller någon möjlighet att isolera poolen nedåt med den konstruktionen.

Om man vill ha vattnet så högt som möjligt måste man också ta sig an problemet med vågor som rullar över kanten och antingen ha skvalprännor eller något liknande för att ta hand om det vattnet.Att låta kanten luta ned mot poolen så att vattnet rinner tillbaka ger den nackdelen att jord och liknande lätt följer med ned i poolen. Speciellt när barn badar kan det bli riktigt rejäla vågor i poolen.

Bottenavlopp kan man ha, det har både för- och nackdelar. Nackdel: vid en läcka kan hela poolen tömma sig Fördelar: främst att det minskar risken för att pumpen suger torrt om vattennivån sjunker under skimmerkanten (skimmer = bräddavlopp) . En skimmer måste man alltid ha för att flytande skräp skall fångas upp av reningssystemet.

Tilloppssmunstycken sitter normalt på motsatt vägg mot skimmern. De går att rikta på lite olika sätt - du vill säkert ha minst ett som går något nedåt så att även bottenvattnet cirkulerar runt.

Innan du gjuter måste du ju klart med rörledningar, elkablar m.m. Normalt används PEM-slang till skimmer och tilloppsmunstycken. Om pumpen placeras högre än poolens vattennivå så kan det bli lite knepigare att få igång systemet, eftersom de flesta poolpumpar inte kan pumpa luft.  Det underlättar i så fall om man har en backventil på sugsidan. Lampor kan ordnas på olika sätt. Det finns de som byggs in i väggen och som sedan har en packning mot linern. Det finns också utanpåliggande lampor som hänger i en arm ned från ytan - då behöver man inte ta hål i linern.
Tack Erika för många värdefulla tips, det uppskattas! Det märks att du her erfarenhet avpoolbygge och poolforumet  :)
Även om jag inte riktigt håller med dig om tätheten i en skalblocksvägg, den har ju inga genomgående armeringsstag och består av en massiv sammanhängande betongvolym i mitten som säkert är 18cm tjock med vattentätad betong.
Skulle det läcka så är jag inte heltfrämmande att komplettera med epoxi på insidan, men liner hoppar jag nog över som det känns nu. Jag har sett andra trådar i formumet där de gjutit mot berg, och jag har gjort likadant på vårt hus där vatten står emot gjutningen året runt och har inte läckt något de 22 åren det varit så. Men jag ska läsa på lite mer efter dina tips.

Utloggad Erica

SV: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« Svar #5 skrivet: juni 21, 2023, 00:12:14:14 »
Fogarna mellan blocken blir aldrig riktigt 100 % täta. Jag känner folk som testat liknande konstruktioner och haft läckageproblem från starten. Epoxy, ja det såklart om du bygger en glasfiberpool i princip inne i poolen så kan du få det tätt, men att bara måla med epoxifärg räcker inte. Du måste då ha armeringsmattor  m.m. som om du bygger ett skrov till en båt och lagret blir mycket tjockare än ett färgskikt någonsin kan bli. Likaså kommer du nog att få problem med övergången mellan botten och väggar, något som är en utmaning även när man gjuter en riktig betongpool. Det finns i det senare fallet två vägar att gå: 1. gjut botten och väggar i ett stycke samtidigt. Ger god tätning men det blir en utmaning formsättningsmässigt. 2. lägg in ett speciellt skarvband i bottengjutning. Detta sticker upp en bra bit ovanför botten och gjutes in i väggjutningen. Betongpooler är jättebra om de görs på rätt sätt men svårt att få täta i efterhand om man slarvat på något sätt. Visst möjligheten att lägga en liner finns ju kvar, men ett problem blir då att ingjutningsdetaljerna, inloppsmunstycken, skimmer, belysningsarmaturer etc. är olika för pooler med eller utan liner.

Vad det gäller täthet för väggar är det en vanlig missuppfattning att en kaklad pool blir tät p.g.a. kaklet. Det stämmer inte alls. Det kommer alltid att läcka i skarvarna. Finns det en korrekt gjuten betong bakom dem som i sig själv är vattentät så är detta inget bekymmer. Att det står vatten bakom kaklet är helt normalt. Det enda som man då får se upp med är att inte tömma poolen alltför snabbt. Kvarvarande vatten bakom kakelplattorna kan då trycka loss dem, Likaså kan det bli ett problem vintertid att kvarvarande vatten kan frysa och trycka loss kakelplattor.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« Svar #6 skrivet: juni 21, 2023, 07:39:24:24 »
Negativa Arne här.
Så vitt jag vet finns inte en enda kommunal eller publik pool gjuten i betong som inte läcker.
Det finns flera exempel bara i vår kommun på både inomhuspooler och utomhuspooler som läcker mängder med vatten, så mycket att vissa har fyllts igen, och andra får renoveras med mer eller mindre jämna mellanrum.
Att själv ge sig på ett projekt som ditt verkar vara ett riktigt överkurs GDS-projekt, speciellt när du inkluderar berg, skalblock, infinity-pool, lagringstank med mera.
Du har verkligen samlat alla tänkbara svårigheter i ett och samma projekt, och OM du går vidare med detta, och befinner dig i ett förhållande så hoppas jag att förhållandet är stabilt, för med alla problem som skulle kunna rada upp sig, och troligen också kommer att göra det - så kan det slita på den familjesituation du befinner dig i.

Å andra sidan, är man typen som drivs av utmaningar, och vill vara värst på alla tänkbara och otänkbara sätt, så har du verkligen en bra plan under uppbyggnad.  O0

Att räkna millimetrar för att ha plats för extra vatten i en infinitypool funkar ju inte, du måste räkna antal liter som tanken ska rymma, den ska inte bara rymma kanske 1000 liter för badande, utan också en volym som gör avdunstning av vatten inte resulterar i för låg nivå i poolen, ca 2.5 m3/cm vatten du vill ha som "marginal", så en tank på minst 5 m3 lär behövas.
Nu är jag dåligt påläst på infinitypooler, så jag kan ha helt fel, det måste du kolla upp förstås.
1 cm avdunstning kan man ha på en dag om man har poolen öppen hela dagen.

Att en skalblockspool skulle ha en lager med solid betong i mitten förstår jag inte, blocken hålls ju ihop av cellplast, och man armerar ju på dessa "stolpar" som sammanbinder ytter och innerväggarna - i vart fall på de skalblock jag sett.
Har du verkligen kollat på hur det ser ut?

Det finns rätt mycket i ditt initiala inlägg som antyder att du inte kollat upp förutsättningarna för ditt projekt tillräckligt mycket för att det ska kunna bli en framgång, och därför vill jag vara brutalt ärlig med vad jag anser om ditt projekt, det är dömt att ge dig problem under många långa år, oavsett hur du tänker dig fixa eventuella problem med läckage och liknande problem.

Om du trots allt skulle gå vidare så följer jag/vi mer än gärna med på resan, och vi kommer självklart försöka hjälpa dig så gott det går.

Lycka till.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Svenfabian

SV: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« Svar #7 skrivet: juni 21, 2023, 13:38:27:27 »
Tack för fler realistiska tankar   O0
Bara för att förtydliga vad skalblock är då det verkar som något missförstånd här. De består inte av någon cellplast utan är gjutna betongblock med tomrum i mitten. Man staplar dessa på varandra med horisontell och vertikal armering i tomrummet innuti. Sedan fylls utrymmet med betong och vibreras. Just nu har jag 38 ton sådana står här hemma som ska vara till ett annat bygge, några av dessa hade jag tänkt använda till poolen.

De används ofta till konstruktion av andra behållare inom lantbruk, t.ex gödselbrunnar och liknande. De kan bara uppåt  4-5 meter höga ibland och inget vanligt problem med läckage i dessa alls (då skulle det inte vara tillåtet med en sådan lösning). Flera på detta forumet verkar ha byggt liknande konstruktioner med sådana skalblock, t.ex. "BETONG-POOLAREN" & "SKALMAN"

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2023, 15:20:27:27 »
OK, jag trodde du menade de vanliga isolerblocken som används vid poolbygge.
En av riskerna kanske försvann, men om du tänkt använda fyrkantiga block till en pool med fallande och ojämn botten så blir det ändå mycket att få till för att det ska bli tätt.
Jag skulle spränga och gjuta platta.
Eller i vart fall göra en grund del och en djup del med 90° vinkel på botten så att du i vart fall har raka vinklar att jobba med.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Tips inför nybyggnad av betongpool GDS
« Svar #9 skrivet: juni 21, 2023, 23:01:25:25 »
Man bör nog akta sig för att jämföra med gödselsilos, avloppsreningsverk och liknande vad det gäller täthet. Konstruktioner av det slaget har ju en "självtätande" effekt att den biologiska påväxten gör att eventuella miniläckor snabbt växer igen och konstruktionen tätnar. Den effekten får du inte med klorerat poolvatten. Om du t.ex. bygger en trekammarbrunn för avloppsrening med betongringar så läcker det ofta initialt mellan ringarna, även om man lagt lite betong i skarvarna. Men efter en tid bildas så mycket slam och påväxt att eventuellt läckage tätnar av sig självt om inte läckan är grov.

Men att klä in insidan med glasfiberväv + polyester alt. epoxi skulle naturligtvis också vara en möjlighet. Det blir då som en glasfiberpool inuti en betongpool där betongen står för styrkan och glasfibern för tätheten. Det jöser i så fall också problemet med naturberget i delar av botten. Liner, antingen måttbeställd eller platssvetsad skulle ju också fungera.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag