VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brom i spabad  (läst 1777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hanna Rydne

  • Gäst
Hanna Rydne
Brom i spabad
« skrivet: januari 06, 2019, 23:41:53:53 »
Hej! Jag har beställt hem brom eftersom vi haft så mycket problem med klorblockering i vårt spabad. Snabbt fått hög cyanursyra som lett till klorblockering och algtillväxt. Eftersom vi inte hittat klor utan cyanursyra står hoppet till brom. Så nu önskar jag några råd hur jag ska använda det på bästa sätt.

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Brom i spabad
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2019, 15:27:31:31 »
Hejsan. Jag har flera ggr beskrivit hur jag använder kombinationen Brom (små tabletter), aktivt syre (pulver), Alka+. Dessutom kanske 1 ggr/månad blir det en god dos klor (pulverform) för att få vattnet riktigt rent. Men den lilla användningen av klor hinner det ju bara bli några få gånger mellan vattenbytena så cyanursyranivån hinner inte bli hög. Så sök lite i mina inlägg så hittar du nog det du behöver. Funkar jättebra för mig.

/Urban.

Hanna Rydne

  • Gäst
Hanna Rydne
SV: Brom i spabad
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2019, 23:01:16:16 »
Hejsan. Jag har flera ggr beskrivit hur jag använder kombinationen Brom (små tabletter), aktivt syre (pulver), Alka+. Dessutom kanske 1 ggr/månad blir det en god dos klor (pulverform) för att få vattnet riktigt rent. Men den lilla användningen av klor hinner det ju bara bli några få gånger mellan vattenbytena så cyanursyranivån hinner inte bli hög. Så sök lite i mina inlägg så hittar du nog det du behöver. Funkar jättebra för mig.

/Urban.

Vi hade chockklorerat vattnet vid vattenbytet två dagar innan jag fick hem bromtabletterna. Jag lade 5 brom i flottören och algmedel. Jag har aktivt syre sedan innan i tablettform, samma storlek som brom. Du använder pulver. När vi badar är vi ofta 4-6 pers i badet. Men vi badar inte så ofta, kanske 2 ggr i månaden. När tycker du vi behöver slänga i klor? Eller räcker brom och aktivt syre efter bad? Jag har varit så uppgiven och velat sälja badet pga av dessa jävla alger och klorblockering. I butiken fattar de visst ingenting, som om vi är de enda med problem. Ska öka cirkulationen, vi har bara haft på ca 3h per dag, lästa att du hade betydligt mer. Nu hoppas jag att vi är på rätt väg.

Utloggad Telekiter

SV: Brom i spabad
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2019, 09:15:03:03 »
Hejsan. Misströsta inte, det där ska nog få ordning på  <sol> . Badar ni så pass sällan (jag förutsätter att ni alla är väl avtvättade innan bad) så tror jag inte ni behöver klorera mer än en ggr/mån eller var 6:e vecka (dosera inte så himla mycket vid de tillfällena, typ 2 skopor/matsked/kaffemått klorchock). Det innebär ju att ni bara klorerar 3-4 ggr innan det är dags för vattenbyte. En annan rekommendation (som är lite "omtvistad") är att du håller ett alka-värde på runt 40-50. Detta gör att pH-värdet är stabilare (detta är iaf min observation). Alka-värdet sjunker dock ganska mycket när man använder aktivt syre så när du pytsar i aktivt syre efter badet så skicka även i alka+. Dosera hälften alka+ jämfört med aktivt syre och testa om det blir ok. Du får ju dock aldrig blanda pulver med varandra utan det ska ju i vattnet var för sig. Det är ju bara kolla dagen efter om alka-värdet fortfarande är bra. Det är inte jätteviktigt att det blir perfekt men testa dig fram. Notera, jag har aldrig använt aktivt syre i tablettform så jag vet inte riktigt vad en tablett motsvarar i kaffemått pulver.

/Urban.

Utloggad Telekiter

SV: Brom i spabad
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2019, 12:10:56:56 »
Hur går det?

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan